STEM: Skal sygehusenes drift overgå til staten?

Et høj-potent emne - skal sygehusene overgå til staten?

[quote]Det er helt uacceptabelt, at sygehusene for øjeblikket fyrer læger og sygeplejersker.

Og konsekvensen kan blive, at staten må overtage ansvaret for sygehusene fra regionerne, der ikke har klaret opgaven.

»Vi har nogle regioner, hvis rammer vokser år for år. Hvis man ikke dér vil tage ansvaret for økonomien, er vi nogle andre, der bliver nødt til at gøre det«, siger statsministeren.
[/quote]

Kilde: http://politiken.dk/politik/article883736.ece

Jeg har ikke den ringeste anelse om, hvad det ville medføre. Og egentlig så troede jeg allerede at det var regionerne, der styrede hospitalerne? Men det er der vel nogle af jer, der kan forklare mig:)

Søren

Dooh - der skal jo stå staten!!

Afstemning slettet og oprettet på ny…

Regionerne skal selvfølgelig nedlægges.
Da amterne blev nedlagt, overgik skatteudskrivningen til staten sammen med de fleste andre muligheder
for at manøvrere. Ansvaret for driften blev dog hos de nye regioner. Kort sagt alt ansvaret og meget
få handlemuligheder, samtidig med at både offentlighed og kommuner stiller krav til sygehusvæsenet.
Således skabes en enhed som kan tage skylden for alle problemer, samtidig med at regeringen kan bedyre
sin uskyld for samtlige mangler i systemet. “VI har jo givet dem penge til at gøre deres arbejde, det
er regionerne som ikke lever op til deres ansvar”.
På engelsk ville man beskrive regionerne som en “sock puppet”.

Jeg har selvfølgelig stemt nej. Uddybende kan jeg fortælle, at jeg helst så sygehusene på private hænder, men det er vist en anden debat :wink:

apopov