Stetoskop erfaringer

Hej alle sammen

Jeg er studerende på Arkitektskolen i Århus’ institut for design. Jeg er ved at lave en opgave omkring stetoskoper og jeg ville lige høre herinde hvilke stetoskoper i bruger og hvilke i har erfaringer med? Bruger i elektroniske eller akustiske stetoskoper og hvorfor vælger i det ene eller det andet? Er i bekendt med en type, der hedder Thinklabs ds32a? http://www.thinklabsmedical.com/

Jeg håber at i vil tage jer tid til at besvare mit spørgsmål. :slight_smile:

vh
Anders Møller

Tja, jeg bruger et Spirit - kan ikke huske modellen (om det er Cardio Pro eller klassisk Pro) - noget siger mig det er dette:

http://www.medshop.dk/product_info.php? … ucts_id=78

Må lige tjekke det når jeg kommer hjem.

Jeg er yderst tilfreds med det og glad for det kun har 1 klokke. Jeg bruger ikke et elektronisk da jeg ikke ser et behov og ej heller gider at gå rundt med det. Sad jeg i praksis og havde mit eget undersøgelsesrum kunne jeg ikke udelukke at ville købe et elektronisk mest for lir-faktoren, men ude i klinikken har jeg ikke set grund til det…

http://www.myomed.co.za/sprague-rappaport.php
sprague rappaport
det er billigt og har den bedste kvalitet man får for stetoskoper under 1200,-
(jeg tror faktisk kun jeg gav 20-30€ for mit).

et stetoskop behøver ikke være digitalt - jo mindre man skal stå og pille ved det jo bedre :lol:
og batterier ville jeg overhovedet ikke gå og skifte/oplade, især så ofte som et lille bærbart batteri ville have brug for.
jeg kunne dog godt ønske mig et lidt lettere stetoskop i det hele taget.

Jeg vil dog holde fast på at jeg bedst kan lide en “dobbelt”-klokke… især det der sidder på
sprague-rappaport stetoskopet, som faktisk bare er en almindelig klokke i to størrelser, som gør
at det også klarer sig ret godt i pædiatrien.

For patienternes skyld kan man også lige lægge mærke til om der sidder meget metal på
lyttehovedet, det bliver jo ubehageligt koldt.

Jeg har to stetoskoper. Et Littmann classic, som jeg har i min kittellomme, når jeg er på sygehuset (gyn.) og et Littmann Master Cardiology, som er mit højtelskede stetoskop som jeg bruger i praksis og når jeg kører vagt. Det er simpelthen et helt fantastisk stetoskop.

Jeg har selv Littmann Classic II S.E. stetoskopet, som fungerer fint for mig. Men når det er dag er slidt op eller jeg mister det, vil jeg gerne have Littmann Cardiology III. Jeg vil nemlig helst have både membran og klokke, så når man skifter mellem høj - og lavfrekvente lyde kan det ses, det tror jeg for mig er en mental fordel.

Kender ikke til Thinklabs stetoskoper. Vil ikke ofre et digitalt stetoskop, man kan vel bare trave ned til patienten for selv at høre mislyden hvis det bliver nødvendigt.

Bruger et gammelt Littman Master Cardiology II, som er et analogt stetoskop med 2 klokker. Har ikke brug for mere end det (er i de skærende specialer). Jeg kan alligevel ikke findiagnosticere diverse mislyde, ligemeget hvor fornemt et stetoskop jeg bruger, signalmodulering fra trommehinden til den cerebrale cortex er nok min største fejlkilde.

Jeg bruger et akustisk stetoskop, Prestige Clinical 1 126. Thinklabs har jeg ikke hørt om før.

apopov