Stetoskop

Jeg er enig i, at det vigtigste i stetoskopi er det, der sidder efter ørepropperne, altså undersøgeren. Folk, der er dygtige, kan høre de fleste ting med et almindeligt stetoskop.
Men når nu man ikke er ekspert, er der jo netop en grund til at købe et godt stetoskop, man kan jo ligeså godt bruge den hjælp man kan få af et bedre stetoskop. Og når man er ny, er det altså en del nemmere at høre tingene med et godt stetoskop a la Cardiology

[quote=“tibfelt”:yvnc68m4]
Men når nu man ikke er ekspert, er der jo netop en grund til at købe et godt stetoskop, man kan jo ligeså godt bruge den hjælp man kan få af et bedre stetoskop. Og når man er ny, er det altså en del nemmere at høre tingene med et godt stetoskop a la Cardiology[/quote]

Er det? Og hvordan ved man som ny, hvad der er et godt stetoskop (fraset at gå efter prisen og købe det dyreste)?

Tja, hvis man ikke kan sammeligne dem ved at høre i de forskellige, så må man jo regne med at kardiologi stetoskoperne har en bedre akustik end de almindelige. Og ellers er det vel bare at lytte til andres erfaringer mht. de forskellige mærker.
Men man kan jo starte med at prøve de forskellige typer og se hvilket et man bedst kan li både mht øreoliven, lyd, betjening osv.
Og der er vel også en vis sammenhæng mellem pris og kvalitet…

Spørgsmålet er bare om man bliver bedre til at stetoskopere ved at lytte i et dyrt stetoskop kontra mediumprisleje (jeg taler ikke om spl stetoskoperne men de kan sikkert også bruges).

Jeg tør vove den påstand at det eneste der tæller for medicinstuderende er at få lyttet på en masse patienter. Om man vælger den ene eller anden stetoskopmodel er flintrende ligegyldigt.

Den her tråd minder om alle trådene vedrørende studieteknik, forstået på den måde at alle altid betragter deres eget valg som det bedste valg. Samlet set bliver trådene bare en oplistning af subjektive preferencer, og det er vel sådan set også fint nok. Så tag rådene for hvad de er - køb et stetoskop & så er det ellers ud til patienterne :wink:

Køb jer ikke fattige i stetoskoper. Har selv både Littmann Classic II og et Littmann Master Cardiology, og har brugt Classic II’et mest i min tid på kliniske afdelinger - det fylder mindst i lommen. Samtidig kan man ligeså godt indse, at det ikke er for ingenting at infektionsmedicinere kalder et stetoskop for et “Gætterør”. Et dyrere stetoskop gør ikke at man slipper for at foretage ekkocardiografi, RU af thorax og lignende - tvært imod…

Nej, du har helt ret. Det er op til en selv, om man vil købe mere end standard stetotkopet. Men jeg blev da overbevist, da jeg var på kardiologisk og fik lov at låne en af lægernes kard-stetoskop. Lige pludselig kunne jeg høre de ting han snakkede om, hvilket jeg hvade svært ved med mit gamle. Men man kan da selvfølgelig sagtens klare sig med standard stetoskop… Man behøver jo heller ikke en Arc’teryx Gore-tex jakke for at holde sig tør i et regnvejr. Man kan jo klare sig med et regnslag til en 50’er

MSD leverede gratis stetoskoper til mange læger for 1-2 år siden, hvis man deltog i konkurrencer osv. De er no name, med dobbelt slange, klokke og membran. Jeg har 3 som jeg forlægger rundt omkring, men jeg synes de er helt klart bedre end mit 900 kr Littmann. Prisen er ikke afgørende.

Er der forresten nogen, der ved om man kan trække et stetoskop fra på selvangivelsen? Lidt a´la arbejdstøj?

@steen: Bundfradraget for 2005 er 5000 kr, dvs du skal have udgifter over dette beløb før det overhovedet kan komme på tale. Det kan måske hjælpe i forhold til told og skat at hvis en administrerende overlæge ifm et vikariat skriver at stetoskop og medicinsk kompendium er nødvendigt for at arbejde på afdelingen.

Egentlig må det forventes at din arbejdsgiver (hospitalet) stiller et stetoskop til rådighed, det ligger bare ikke i historien, og ville være underligt med alle de skiftende arb.pladser man har i løbet af livet.

Jeg vil mene man kan lægge det ind under den rubrik som hedder noget ala andet arbejsrelaterede fradrag. Der er dog først beløb over ca. 5100kr/år som er fradragsberettiget, men med alt muligt andet gejl er det vel muligt.

Man bør også kunne køre firma, så er der ikke nogen nedre grænse, men her skal du først tjene nogle penge til firmaet som ikke er lønindkomst.

Selvom master kardiology fra Litmann selvsagt har en bedre akustik synes jeg absolut ikke selv det er et godt begynderstetoskop. Har selv et, og måtte i starten bøvle meget med grebet og den forholdvis store membran, det er ikke ret praktisk ved underernærede personer og fordi man netop står og møfler sådan med det, kan det for begynderen være svært at adskille klaplyde fra rysten rundt med membranen.

Takker, så er det jo bare om at komme i gang med at fedte sig ind ude på afdelingerne… For de af os der ikke lige har et par overlæger i nærmeste familie :smiley: