Stetoskop

Hejsa,
Skal til at starte på klinisk ophold og skal derfor ud og investere i et stetoskop? Nogen som har anbefalinger på dette område?

Denne tråd:

Valg af stetoskop

Jeg vil gerne trække min anbefaling af Littman Master Kardiology tilbage, gå i stedet efter et billigere stetoskop med to klokker

Jeg er nok ikke helt upartisk, da medshop.dk flere gange har sponseret stetoskoper til konkurrencer her på siden, men jeg synes deres stetoskoper er ganske gode…

Om der er er 2 eller en 1 klokke er fuldstændigt ligegyldigt - med en simpel membran trykker man enten hårdt eller blødt for den samme effekrt.

http://www.medshop.dk/product_info.php? … ucts_id=77

Jens:
Vil du fortælle hvorfor du trækker anbefalingen tilbage?

Dupont:
Gå efter et billigt stetoskop, det eneste man skal kunne i starten er at kunne fange mislyde og bilyde, og komme med en grov vurdering af deres karakter og placering, og det kan stort set alle stetoskoper. Præcis diagnostik kræver alligevel røntgen, ekkokardiografi etc.

Jeg har klaret mig fint med et stetoskop til 500,- som en bekendt på et tidspunkt importerede fra Tyskland.

Sveinar

Jeg har selv et Littmann Master Kardiology stetoskop som egentlig skulle være toppen af poppen i littmanns aukustiske stetoskoper, stetoskopet er indrettet således at der kun er een membran, ved let overfladeberøring opfanges de lavfrekvente lyde mens de højfrekvente fanges ved at trykke hårdere ned på den modsatte side af membranen. Imidlertid dæmpes standard lyde som hjertelyde ekstremt meget ved brug af denne funktion.

Med andre ord tillader den store membran ikke altid at slutte tæt på personen man auskulterer, for den uøvede (som mig fx) vil man også let kunne komme til at vippe med den store membranflade såfremt den ikke slutter helt tæt hvilket kan opfattes som forstyrrelser eller ligefrem ekstrasystoler.

Med et tosidet stetoskop har man derimod mulighed for at trykke hårdt ned på hudoverfladen, samtidig med at andre forstyrrende lyde udelades, membranoverfladen er tilsvarende mindre - derfor tror jeg ikke master kardiology eller andre stetoskoper med een membran er god for os studerende =)

Jeg har min mors littman classic (ingen II) som er mindst 20 år gammel, det funger fint efter der er kommet nye ørepropper.

Har også et littmann classic, dog en nyere model (II), og så vidt jeg ved, er det den billigste model fra littmann. Gav 400 el 600 for det i sin tid.

Her ved afslutningen af studiet (og efter sammenlagt 6 måneders vikariater), begynder jeg at kunne høre en smule i det :wink: så konklusionen må være, at det er træning og atter træning, der tæller… og ikke prisen på stetoskopet!

Ja, mit dilemma har også lidt været Littmanns tilsyneladende “fantatiske” flydende membran er så fantatisk endda. Så vidt jeg husker er det ikke særligt svært at vende et stetoskop. Men det lader til man stort set kun kan få Littmann stetoskoper med denne teknologi.

På medshop er der denne: http://www.medshop.dk/product_info.php? … cts_id=121

Virker umiddelbart fornuftig nok.

Jeg har et Littman Master Classic II-stetoskop (uten klokke) og angrer på det kjøpet nå som jeg har begynt med klinikk for fullt… Anbefaler istedet et stetoskop med både membran og klokke, min erfaring er at man da blir et problem fattigere. Enig med jensemand mao :slight_smile:

Og jeg kan så sige at jeg aldrig har haft andet end både membran og klokke, og synes det fungerer pragtfuldt. Så konklusionen giver vel sig selv…

Konklusionen må vel være at det billigste er det bedste :slight_smile: I hvert fald til at starte med. Littmann Classic II S.E. bliver det nok så.

Jep, ganske enig. Man skal kun kunne høre mislyde og bilyde - ikke kunne diagnosticere, hvad er er galt. Det gør kardiologer ikke engang (selv om de måske godt kan). Der bliver altid brugt ekko, hvis der er noget hørbart. For 20 år siden var det noget vigtigere med et godt stetoskop - nu er det vigtigt at kunne høre om alt er normalt, eller om der er noget galt.

Jeg købte et Harvey Elite Cardiology Stethoscope fra steeles i usa.
http://www.steeles.com/images/harveyelite.gif

Fik dem til at åbne pakken og sende det som en gave, hvorved jeg slap for … … … - hmmm.
Finds i en studenter udgave, hvor der medfølger en pædiatri klokke. Klart bedre end mit gamle Littmann classic 2 og ca samme pris…

se
her

for oftalmoskoper mv. se her

Hvis ellers stetoskopet koster mere end 340/360kr så skal du betale told og moms uanset hvordan den er pakket ind, men som nævnt i tidligere tråd så er man ofte heldig at slippe igennem

Noget helt andet er at pakker fra firmaer ikke regnes som gaver, det skal komme fra privatpersoner (“gaven” må fx heller ikke indeholde en faktura) men tror næppe dette tjekkes i praksis

Er der nogen, der har erfaringer med stetoskoper at mærket Kawe? På følgende side:

http://www.doctortools.dk/

er der nemlig et godt tilbud, tror jeg!

Jeg har det problem at min hørelse er nedsat på mit ene øre, og jeg har derfor svært ved at høre, hvis der ikke er dobbelt slangesystem. Er der andre, der har erfaring med dette?

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Hej
Jeg har selv let nedsat hørelse. Jeg fik foræret et brugt stetoskop fra meditron.no som er rigtig godt hvis ens hørelse ikke er fantastisk. Det er også pænt dyrt at købe fra nyt. Ellers ved jeg at der er ved at blive etableret en gruppe af læger med høreproblemer og hvordan de tackler det i deres kliniske hverdag. Hold øje med ugeskriftet ellers kan jeg evt give din mail videre?

Jeg har det stetoskop som er beskrevet i linket, og er meget tilfreds med det. Jeg købte tilbage på 5./6. semester, dvs. ca. 5 år siden, og det har fungeret upåklageligt. Det drejbare hovede fungerer godt, og det sidder godt i ørene, det er nemlig nemt at justere pga. den sammenklappelige bøjle. Lyden er meget god.
Skal jeg nævne nogen minus, så må det være at det trods den sammenklappelige bøjle kommer til at fylde lidt il lommen, pga. de tykke slanger. På klokkesiden sidder der en lille plastring, som efter et par år i tasker og kittellommer gik i stykker på mit stetoskop. Dermed er det lidt koldt når metallet kommer i kontakt med huden, men har ikke fået nogle klager endnu.

Prisen er da også fin, gav som sagt 500,- den gang, og det var af en bekendt, så der var ingen transport.

Sveinar

Endte med at købe et Littmann Cardiology III stetoskop, som forløbigt virker rigtig lovende. Det har både klokke og membran samt dobbelt slangesystem.
Well, havde sikkert klaret mig lige så godt med et Classic II SE (eller et sygeplejestetoskop), men er lidt en gadget freak :roll:
Tak for hjælpen alle sammen.