Stetoskop?

Jeg skal snart til at købe mit første stetoskop. Har tjekket flere hjemmesider og er i tvivl om hvilket et jeg skal vælge.
Skal det være et almindeligt eller et elektronisk? Hvilket mærke er bedst?
Vil gerne hører nogle erfaringer.

Køb et ganske almindeligt til at starte med - eventuelt Littmanns “classic” stetoskop - jeg begik selv fejlen at købe et overdimensioneret stetoskop fra start af som ikke er ret begyndervenligt (Littmann Master Cardiology) - fik det dog for relativt billige penge i USA.

Fik sådan én fødselsdagsgave. Selvom jeg ikke bruger den meget, tager jeg da blodtryk en gang imellem…jeg synes, at den virkelig skriger af kvalitet og holdbarhed, så mit bud ville også helt klart være, at det skulle være dén.

Der er flere andre tråde om køb af stetoskop bla. denne: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=13359

Bare nysgerrig… hvornår skal man egentlig bruge det (KU)?? I præklinik eller er det først fra 7. sem.?

Efterligningen fra Prestige (Clinical I) er rigtigt godt og også billigere. Jeg har selv et sådant stetoskop, og det har virket perfekt på mine patienter i klinikken på 3. sem.

apopov

7 sem. KU
Kan godt være man får brug for det i præklinik, men så kan man nok låne et.

Køb et med både membran og klokke, fx Littmann Classic II. Har selv fortrudt jeg købte Littmann Master Classic - er meget stort til børneundersøgelser.

Efter min mening kan man med fordel investere i et godt stetoskop allerede på 3. - eller evt. låne sig frem. Jeg brugte et rigtig skod-stetoskop på 3. og kan nu godt se, at jeg burde have haft et bedre. På 7. lånte jeg et rigtig godt stetoskop (Littmann Master Cardiology) og havde god gavn af det…

  • Mikkel

Der er jeg sgu enig med mikkel. Jeg har også et master classic, og er ikke glad for det.

Jeg er i klinik på 9 bl.a. på kardiologisk afdeling og her har jeg flere gange prøvet overlægens (master cardiology) Vs. mit eget, og for mig er der ingen tvivl.
Man hører ganske enkelt flere lyde og nuancer med det gode stetoskop ift. den skrabede model.

På den anden side er det da mange penge (1100 kr ekstra) at smide efter noget man ikke skal bruge særligt meget, hvis man skal være kirurg.

Så i bund og grund må man vel sande, at man får, hvad man betaler for. Så er det bare med at finde ud af hvad man vil have.

Efter min mening er det altså en anelse “overkill” at spendere tusindvis af kroner på sit første stetoskop. Det er der overhovedet ingen grund til. Hvis jeg var dig ville jeg købe et Littmann Classic II SE, og så lære at bruge dét først. Det er et godt, klassisk kvalitets-stetoskop, som er til at betale. Og det er mere end nok til klinik på 1. del af studiet. Så kan du altid senere overveje at investere i noget mere fancy :slight_smile:

Efter min mening kan man med fordel investere i et godt stetoskop allerede på 3. - eller evt. låne sig frem. Jeg brugte et rigtig skod-stetoskop på 3. og kan nu godt se, at jeg burde have haft et bedre. På 7. lånte jeg et rigtig godt stetoskop (Littmann Master Cardiology) og havde god gavn af det…

  • Mikkel[/quote]

Som stud. med. finder jeg det svært at forstå at du er fuldtud tilfreds med Master Cardiology - det var det første stetoskop jeg startede med og idag overvejer jeg seriøst stadigvæk om stetoskopet er det jeg vil bruge til klinik næste gang…

Smag og behag… Nu skrev jeg vist heller ikke “fuldtud tilfreds”, men derimod “havde god gavn af” :wink:

Som skrevet, så var det et stetoskop, jeg havde lånt, og jeg var sådan set godt tilfreds med det. Skal jeg ud og investere selv, vil jeg dog nok købe et med både membran og klokke, da jeg aldrig blev rigtig fortrolig med den der tryk hårdt og blødt funktion ved Master Cardiology.

Overvejer specielt et Welch Allyn (det her…), efter at have fået det anbefalet af en cardiolog på KAS Glostrup, men skal nok prøve lidt forskelligt.

Iøvrigt er jeg enig med Frederik i, at man kan starte i det små med f.eks. Littmann Classic II SE - måske får man aldrig brug for andet, hvis man ikke lige skal være cardiolog eller lungemediciner. Jeg vil dog advare imod af falde for de rigtig billige 100 kr. stetoskoper, man kan købe - de duer ikke til andet end til at tage blodtryk med.

  • Mikkel

Jeg er generelt enig i at stetoskoper med to hoveder er at foretrække,
selv valgte jeg en relativt billig tysker, KaWe Noroscope, og er glad for
den, hvis man gerne vil have et lidt dyrere så er littman classic IIse også
rigtig godt.
:idea: Som et kuriosum har jeg også prøvet et originalt sprague-rappaport
stetoskop: http://www.stethoscope.com/index.cfm?ev … ductID=123
Jeg syntes det var helt fantastisk til at lytte med, klarheden var
overvældende, men jeg har meget svært ved at finde nogen herhjemme!?!
Hvis det er muligt at finde så er det klart min favorit, især i forhold til prisen!

http://www.ebay.com

Jeg er fuldstændig enig med de andre i at det er totalt overkill at investere i et elektronisk stetoskop. Specielt for tiden hvor stort set alle specialer diskuterer validiteten af brugen af stetoskopet. Så med mindre at du ved at du vil vælge kardiologien eller lungemedicinsk som senere speciale, så synes jeg at man kommer langt med et ganske almindeligt stetoskop med membran og klokke. :slight_smile:

Er vi nu også ved at udfase stetoskopet?? :shock:

Det var da trist… Med det går åbenbart samme vej som med alle de andre “gammeldags” ting som håndskrevne recepter, diktafoner, tillid, respekt og tid til patientomsorg :blink1:

Jeg er i klinik på ort. kir., så selvom stetoskopi ikke fylder sååh meget, kommer her et lille tip:

Min læsemakker og jeg købte begge Littmann Master Cardiology Black Edition (lidt liret skal det jo være) på eBay.

Det koster nok lidt over 2000 spir i DK, men vi fik dem inkl. levering til 1060,- hvilket ikke er ret meget mere end de klassiske stetoskoper fra Littmann (hvis du køber dem i DK) og så får du hvad Littmann selv kalder for et af de bedste akustiske stetoskoper (de elektroniske er sikkert meget bedre, men også meget dyrere).

Min læsemakkers stetoskop blev snuppet i tolden og han måtte lægge ca. 250,- ekstra, men de fleste forhandlere har intet imod at markere pakken som “gift” og angive den samlede pris til “20 dollars”, så du kan slippe for toldafgiften :wink:

Stetoskopet:

Upsides: Rigtig god lyd, man hører klart forskel fra andre stetoskoper (i hvert fald dem jeg har haft i ørerne). Du skifter mellem membran og klokke bare ved at trykke fastere mod huden. Desuden ser det fedt ud i Black Edition (alt er sort inkl. bryststykke og bøjler).

Downsides: Det er stort til carotider, børn og tynde/små patienter, MEN der medfølger en gummiadaptor, så det godt kan bruges. Det er dog lidt uhandigt med løsdele.

:wink:

Næ, jeg tror nu at stetoskopet altid kommer til at hænge omkring halsen på os, eller lignende 8)
MEN der er åbentbart for stor diskrepans inden for auskulationen, selv blandt gamle garvede overlæger :wink:
Men for ikke andet så bruges stetoskopet i høj grad til at få patienterne til at tie stille, således at man kan tænke sig lidt om i differential diagnoser, eller hvad man nu engang tænker på når man står med en patient :slight_smile:
Men mon stetoskopet ikke består mange år endnu.

P.S. for at føje lidt mere skade til, så er der også meget stor diskrepans indenfor palpationen af patienter, men det holder vi jo nok heller ikke op med så’n lige med det første :smiley: