Stormøde d.22/3

Er lige kommet hjem fra det sidste stormøde. Sikke en god oplevelse!

Dekanen kom med, hvad der nærmest må betragtes som en uforbeholden undskyldning for forløbet og snakken om at tvinge folk afsted er, for de studerende der er indskrevet, aflyst.

Sådan som jeg forstod Dekanen vil der pr. feb 2008 komme en ændring i studieordningen, hvor det skulle være klsrt hvor og hvordan man kom i klinik. For de allerede indskrevne skulle ordningen være helt frivillig.

Stor tak til FADL og øvrige studenterreps.

Mikkel Fode sagde der var samlet ca. 1600 underskrifter… Det er vel en 80-85% procent af alle indskrevne i Aarhus!

Hvor mange mødte op?

Var der mediefokus på?

der har lige været et lille klip i tv2østjylland så mon ikke der kommer et lille klip igen i de sene nyheder!

Det er lidt svært at sige da folk blev sluset ud i andre auditorier, da “Søauditoriet” blev fyldt op. Derfra kunne folk overvære mødet på storskærm. Men et bud vil da i hvert fald være mellem 5-800 pers.

Der var mediedækning på, så dog ikke fra hvilken kanal - og så en horde af journalister!

Men det er f… et lækkert resultat vi har fået ud af det!!!
Et stor tak til FADL og MR, og til alle medstuderende der har stået sammen i denne sag! :smiley:

Selv dem der bliver optaget til sommer kommer ikke til at “lide under” tvang. Det er udelukkende et frivilligt tiltag om man vil tage de sidste 5 sem i Aalborg.

Det er umiddelbart en god aftale, men lige en detalje: Den famøse indirekte tvang

  1. og 10. semester kører videre som sædvanlig, med den form for tvang der altid har været til stede. Dvs pladserne fyldes op, hvis ikke et tilstrækkeligt antal vælger det. - Fint nok, sådan har det altid været.

MEN: Som det er nu, bliver det sådan, at vælger man 9. semester frivilligt, så har man nedsat(evt ingen) risiko for at ryge til Ålborg på 10. semester. Dette vil føre til at folk vil vælge 9. frivilligt, fordi semesteret er kortere.
Konsekvensen er så at flere end tidligere tvinges til Ålborg på 10. semester.

DERFOR: Vi må stadigt stå ved kravet om at 9. semester er et tilbud, og ikke en del af indirekte tvang. Altså må 9. semester gøres uafhængigt mht til risikoen for at ryge til Ålborg på 8. og 10. semester.

Det kan umiddelbart virke som en detalje i forhold til udgangspunktet, men rent principielt bør vi også lige få den forhandlet i hus.

:blink1:

[quote=“skaevben”:39q59zk0]MEN: Som det er nu, bliver det sådan, at vælger man 9. semester frivilligt, så har man nedsat(evt ingen) risiko for at ryge til Ålborg på 10. semester. Dette vil føre til at folk vil vælge 9. frivilligt, fordi semesteret er kortere.
Konsekvensen er så at flere end tidligere tvinges til Ålborg på 10. semester.[/quote]

Så vidt jeg kunne forstå på dekanen, ville 9. sem. blive koblet fra 8. 10. semester, så der ikke længere skulle forekomme denne indirekte tvang.

apopov

Ja stemningen var en helt anden til mødet i dag. Dejligt, at der er blevet lyttet til os. Tak til folkene fra især FADL for deres stædighed.

For at få detaljerne på plads, kan dem, der vil se eller gense mødet gå ind på: http://www.ttias.dk/aalborg og se de ucensurerede men komprimerede filmklip.

Om ikke andet kan klippene bruges til at sammenligne med sidste møde.

PS. Jeg satser på, at serveren holder denne gang (interessen er nok dalet lidt siden sidst) men man er velkommen til at bruge materiet til fx at lægge op andre steder.

Det er bare super arbejde og jeg er glad for, at der har været arbejdet intenst og seriøst for at få resultater ud af den forkludrede situation, vi blev præsenteret for.

Jeg var deværre forhindret i at kunne deltage igår, så jeg er da lidt nysgerrig med, hvad Dekanen mente m.h.t. indskrivning -

Uddannelsen er jo delt op i en selvstændig BA og Cand-del - så mente dekanen både og, eller kun Cand-delen?

Mener faktisk jeg hørte dekanen love at denne indirekte tvang ville blive afskaffet da han direkte blev spurgt om det.

att eckmanden:

Jeg tror faktisk, uden at vide det på nogen måde, at han mente indskrevne på universitetet, da han sagde som du har citeret. Han nævnte ihvertfald selv den paragraf i reglerne, hvor der står noget i retning af, at man har en berettiget forventning om kandidatstudie på det universitet man har taget sin bachelor på.

vh

Michael

Lidt mediedækning i dagens udgave af Urban :slight_smile:

http://www.urban.dk/apps/pbcs.dll/artic … /PCINDLAND

Er der i øvrigt nogen der ved om/hvor man evt. kan få fat i sådan en “Jeg har FADL i ryggen” t-shirt, som Mikkel Fode havde på til mødet i går? Den er da faktisk ret fed :slight_smile:

Så er Aalborgsagen, som I forhåbentlig ved, ved at være afsluttet.

De krav, som FADL opstillede på vegne af de studerende (og som var så oplagt rimelige, at de allerede kunne fremsættes på det første stormøde), er imødekommet.

Mht det indirekte tvangselement så skal det nok komme helt på plads, og jeg lover jer i øvrigt, at vi får hele aftalen på skrift.

Jeg skriver her for at takke Frederik Frost Nielsen for hjælpen med at annoncere underskriftindsamlingen og det andet møde. Jeg mener også, at selve debatten herinde har været vigtig.

Endelig vil jeg understrege at FADL er langt mere end et vagtbureau, og jeg vil opfordre alle til at involvere sig direkte i fremtiden. Vores repræsentantskabsmøder er åbne.

Og husk nu at vi allesammen har FADL i ryggen :up:

Mikkel Fode,
Formand for uddannelsespolitisk udvalg, FADL

Der er lige løbet en mail fra Mikkel Fode ind, og i den står der klart, at det både gælder studenter på hhv. bachelor- og kandidatdelen.

apopov

[quote=“Mikkel Fode”:2mc20ant]Så er Aalborgsagen, som I forhåbentlig ved, ved at være afsluttet.

De krav, som FADL opstillede på vegne af de studerende (og som var så oplagt rimelige, at de allerede kunne fremsættes på det første stormøde), er imødekommet.

Mht det indirekte tvangselement så skal det nok komme helt på plads, og jeg lover jer i øvrigt, at vi får hele aftalen på skrift.

Jeg skriver her for at takke Frederik Frost Nielsen for hjælpen med at annoncere underskriftindsamlingen og det andet møde. Jeg mener også, at selve debatten herinde har været vigtig.

Endelig vil jeg understrege at FADL er langt mere end et vagtbureau, og jeg vil opfordre alle til at involvere sig direkte i fremtiden. Vores repræsentantskabsmøder er åbne.

Og husk nu at vi allesammen har FADL i ryggen :up:

Mikkel Fode,
Formand for uddannelsespolitisk udvalg, FADL[/quote]

Jamen, tak… Men der er jo ingen tvivl om, hvem der har ydet den største indsats her… :wink:

fint der kom en løsning til gavn for alle studerende!!

Det er sådan set meget simpelt. Uden det kolosale arbejde Mikkel Fode har lagt i den her sag, ville beslutningen sandsynligvis aldrig være blevet taget af bordet.

Flot arbejde!!

[quote=“skaevben”:gt1zzq6w]Det er sådan set meget simpelt. Uden det kolosale arbejde Mikkel Fode har lagt i den her sag, ville beslutningen sandsynligvis aldrig være blevet taget af bordet.

Flot arbejde!![/quote]

Han har gjort et uvurderligt stykke arbejde og får heldigvis også credit for det, bl.a. her i Urban:

[size=4]Arkitekten bag oprøret[/size]
Mikkel Fode var manden i midten, da de medicinstuderende i Århus tog kampen op mod ledelsen.

Urban 27/3