Støt medicinsk forskning mens du sidder på Studmed

Tænkte at jeg lige ville gøre lidt reklame for et efterhånden mere end ti år gammelt projekt udviklet af University of California, Berkeley… hvor man kan støtte blandt andet medicinsk forskning uden at det koster hverken tid eller penge.

Et af de forskningsprojekter “jeg arbejder på” er beregninger af 3D proteinstrukturer. Dette er normalt et job for en supercomputer (til ikke videre teknisk fagkyndige læs: En gymnastiksal fyld af elektronik, som koster mange millioner og bruger samme mængde strøm som en lille by…). Jeg har ikke sådan en, jeg har en 4 år gammel smadret ASUS. Men det er der millioner af mennesker verden over som også har…
Så man kan dele man opgaven ud i bitte små dele, sende det via internettet til mange små laptops, lade dem udregne tingene og sende dem tilbage, så har man praktisk talt en supercomputer.

Ideen er relativt simpel; man installerer et lille program på ens computer, som låner “regnekraft” når computeren ikke er sat på hårdt arbejde. Dette kan være når man surfer på studmed, checker mails, skriver i Word osv. osv. Men når man fx. spiller eller andet som kræver ens computers “fulde opmærksomhed”, så stopper programmet automatisk (min computer kører ikke langsommere siden jeg installerede programmet)…

Programmet hedder BOINC. Alt hvad man gør som bruger er at installere det, vælge om man vil “støtte” medicinsk-, matematisk-, astronomiskforskning eller noget helt andet (SETI-programmet er det mest populære :smiley: ). Så låner man praktisk talt sin computer ud til forskere som ikke har råd til at leje sig ind på en supercomputer… og med lidt mere end en kvart million frivillige er BOINC verdens tredje hurtigst computer (6.185 PetaFLOPS).

Har det den mindste interesse så kig lidt på deres hjemmeside eller wikipedia. Jeg synes i hvert fald ideen er fantastisk. Hvis der er noget ovenover som ikke giver mening, så skriv endeligt og spørg, så skal jeg se om jeg kan få formuleret mig bedre.