Studere medicin i andet europæisk land

Hej

Skal studere medicin i udlandet da jeg ikke kan komme ind i Danmark.

Det bliver et land i Europa - nok et østeuropæisk eller Italien.

Hvilket land er det bedste at studere medicin i Europa?

Nogen som kan dele ud af erfaringer?

1 Synes om

Hej Lilaaa,
Jeg har ikke selv erfaring, men jeg søger selv viden. Fandt du ud af noget?
mvh

Hei,

Jeg har ikke personlig erfaring, men ettersom det er en stor kultur for å studere medisin i Øst-Europa her i Norge kan jeg nevne noen hovedargumenter.

Jeg har hørt at polen er ganske bra ettersom de er mindre strenge på detaljer i pensum og lignende, hvert fall når man sammenligner med Ungarn. Ungarn er kjent for å gå veldig i detaljer på ting som egentlig ikke er så viktig, såpass at ganske mange stryker og må gå minst ett år om igjen. I tillegg har jeg hørt at Polen har mye greiere eksamensperioder, ettersom Ungarn kan finne på å legge eksamen i romjulen for eksempel.

Jeg vet ikke så mye om Italia, men vet at man må ha en periode med turnus før du kan få autorisasjon, noe du slipper i Polen/Ungarn/resten av ØE.

Dessuten anbefaler jeg sterkt å lese denne blog-posten som forteller om en nordmann sine erfaringer fra Pécs University i Ungarn: https://greek.doctor/my-experience-with-the-university/.

Håper jeg var til hjelp:)

p.s. Det er fullt mulig å komme gjennom studiet i Ungarn, men folk har generelt mye bedre erfaringer fra å studere medisin i andre land.

1 Synes om