Studerende med ADHD

, , ,

Hey folkens!

Jeg overvejer at blive udredt m. ADHD, da jeg oplever vedvarende koncentrationsbesvær og døjer med at gennemføre flere af mine eksaminer. Jeg udviser flere af symptomerne og enkelte studerende har også påpeget at jeg muligvis kan have ADHD.

Jeg er dog utrolig bange for om dette kan påvirke mit fremtidige forløb på studiet og er bange for at det måske udelukker mig fra visse specialer i fremtiden. Kan en diagnose med ADHD have sådan en konsekvens og er der ande herinde som også har ADHD?

På forhånd tusind tak

Casper

2 Synes om

Havde samme overvejelser omkring udredning af (højtfungerende) autisme. Jeg er nu meget glad for det, for det giver en ro i hovedet, at der er en forklaring. Er mindre hård mod mig selv, fordi jeg ikke behøver at have følelsen af ikke at være god nok og bare bør lægge flere kræfter i. Den der “hvis alle andre kan, hvorfor er det så skide svært for mig?”. Det har også gjort mig bedre til at læse sjovt nok.

Jeg var også bekymret for, om en diagnose kom til at påvirke min karriere og andres synspunkt om mig. Men det er jo en privat sag. Det kommer sådan set ikke andre ved, så det er de helt færreste, som har fået det at vide. Dem der har, har sjovt nok alle været overraskede. Udefra er der ingen ændring sket overhovedet, men personligt har jeg meget mere ro i sindet.

Jeg ved ikke med sikkerhed, om arbejdsgiver må tilgå personfølsomme oplysninger om dine diagnoser. Det lyder spøjst, hvis det er sagen. Tror ikke, det har nogen betydning, hvis du ikke selv bringer det op. ADHD er desuden også så udbredt, så jeg tvivler på, at de går op i det, hvis du er velfungerende.

1 Synes om

Hej hej!
Et lidt sent svar her, men som en der selv blev udredt for både autisme i starten af mit studie og ADHD for ikke så lang tid siden: få det gjort!
Jeg må indrømme at jeg ikke ved om diagnosen kan udelukke dig fra specialer (det tror jeg ikke det gør, men jeg har ikke selv undersøgt det), men jeg kan fortælle dig at det ret positivt kan påvirke dit forløb. Hvis du er diagnosticeret kan du få behandling, og du kan få hjælpemidler hvis det er nødvendigt, f.eks. i form af længere tid til eksamener. Hvis du ender med at få en diagnose, så tag kontakt til dit studie, så der kan sættes nogle ting i gang, og i kan få fundet ud af hvilke behov du har.
Det er dog især behandlingen af selve ADHD’en der har hjulpet mig. Jeg er efter min diagnose kommet på ADHD medicin, og det gør altså en forskel. Jeg ved ikke om du oplever at det er mega svært at sætte sig ned og gå i gang med tingene, med mindre man er super interesseret i det man skal lave. Det hjælper de piller jeg får med. Det er ikke et mirakel middel, og man skal selvfølgelig stadigvæk sørge for at sætte sig ned og få tingene gjort, men det gør at man ligesom… Kan gå i gang med tingene.
Har også oplevet at hvis man f.eks. er på klinik ophold og man pænt skriver en mail i forvejen om at man har en diagnose, så er folk søde til at sørge for at der bliver taget lidt hensyn til de behov man har, hvis det er muligt.
Håber det hjælper lidt :slight_smile:

1 Synes om