Studiebøgernes sprog?

Hej…
Tak for en rigtig god side - overvejer at søge ind på medicin i Aarhus til sommer og har lige et spørgsmål:

På hvilket sprog er studiebøgerne skrevet?? Er de alle skrevet på fremmedsprog??

Har kun engelsk på B-niveau, så hvis alle bøger er skrevet på engelsk, synes jeg det, det virker ret uoverskueligt…

Der er et par tråde du kan starte med - bl.a denne: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=12997

Som du nok vil opdage, er udbuddet af bøger stort, og godt nok er en del af de anbefalede bøger på engelsk, men det vænner man sig hurtigt til.
Jeg har haft held med at købe en dansk “basis bog” til hvert fag, som godt nok ikke er pensum dækkende, men som gav et suverænt overblik. Det gør, at man bedre forstår de engelske bøger og alle detaljerne.

[quote=“Smølfine”:3l8qevz1]Som du nok vil opdage, er udbuddet af bøger stort, og godt nok er en del af de anbefalede bøger på engelsk, men det vænner man sig hurtigt til.
Jeg har haft held med at købe en dansk “basis bog” til hvert fag, som godt nok ikke er pensum dækkende, men som gav et suverænt overblik. Det gør, at man bedre forstår de engelske bøger og alle detaljerne.[/quote]Okay, det lyder da opmuntrende - mht. de danske “basis øger” er jeg meget interesseret i at få tittel og forfatter oplyst?? Derudover vil jeg også gerne høre, hvor de kan købes??
På forhånd mange tak…

Browse dog forummet - der kan du se de hyppigst anvendte bøger inden for alle fag.

Min oplevelse med danske lærebøger er, at de, med få undtagelser, ikke er nær så pædagogiske som tilsvarende engelske eller amerikanske bøger.

Danske bøger er som oftest kedelige, med alt for få og for dårlige illustrationer. Teksten er oftest kedelig og uinspirerende og i dårligt sprog - hvorimod engelske lærebøger er opbygget meget stringent og er velskrevede og redaktionelt gennembearbejdede.

Jeg har endnu ikke set danske bøger, der på nogen som helst måde har kunnet konkurrere med tilsvarende engelske. Eneste eksempler jeg lige kan komme på er bøgerne til videnskabsteori på KU, der er formiddable på dansk.

Så mit råd: Gå for alt i verden efter de engelske… selvom det kan være svært i starten, så kommer man hurtigt efter det - og man får ufatteligt meget mere for pengene…

  • Mikkel

Mgybel har sagt hvad jeg vil sige…

Læs et kapitel eller 2 i den bog der hedder histologi af geneser…Jeg vil foretrække et stykke reb og en skammel fra imerco.
Men desværre kommer man nok ikke uden om.

Kender selv nogen der var lidt bange for de engleske bøger, men langt de fleste er skrevet på let forståeligt englesk (det er ikke de der 1800-tals digt-sprog)…
Desuden må du huske at det engelske sprog kan fange mange flere nuancer…De har ganske enkelt flere ord, for de samme ting, som så alligevel ikke er helt det samme…hvis du forstår hvad jeg mener.

Jeg kan forsikre dig om at sproget som oftest ikke er den største hindring.

[quote=“Modo”:3nl9t38n]Læs et kapitel eller 2 i den bog der hedder histologi af geneser…Jeg vil foretrække et stykke reb og en skammel fra imerco.
Men desværre kommer man nok ikke uden om.
[/quote]

Lige præcis Geneser er en fantastisk bog - velskrevet og rimelig godt illustreret.

MEN, den er ikke god som lærebog på medicinstudiet - dertil er den for omfattende og fyldt med unødvendige petitesser. Alt det essentielle drukner i det orgie af information.

Jeg har endnu ikke forstået, hvorfor man skal belemres med alle de molekylærbiologiske og kliniske detaljer i en lærebog om basal mikroskopisk histologi.

  • Mikkel

Da jeg læste histologi efter Geneser var det med pensumlisten ved siden af, da der står mere end der skal kunnes til eksamen.
Specielt kapitlerne om øjet og øret på hhv. 40 og 30 sider kan være svære at komme igennem.

Hvis du vil søge ind i Århus er Geneser med den nye ordning ikke over pensum. Hele bogen er nu med i pensum (inklusiv øje og øre kapitler (og alle øjets xx lag)) - men kan forstå at histologien ikke er så bred på KU/SDU de første semestre som det er tilfældet på Århus.

Det er jo rystende…

Hallo - vi skal være læger ikke histologer…

Da vi havde øjne eller for den sags skyld øre-næse-hals var der sgu ingen der gik op i alle de lag…

Hallo - var det ikke bedre man fra starten lærte noget mere funktionelt i stedet for alt det håblløs åndssvage… gud hvor er jeg glad for det studie snart er done… :smiley:

Pars pigmentosa, stratum photosensorium, stratum limitans externum, stratum nucleare externum, stratum plexiforme externum, stratum nucleare internum, stratum plexiforme internum, stratum ganglionare, stratum neurofibrarium, stratum limitans internum + scleras lag + corneas lag +tunica conjuctivas lag + iris’ lag

Fantastisk :shock: