Studiegruppe 1. sem

Hej allesammen.
Jeg går lige nu på 1. semester, og har det allerede lidt ambivalent med studiegrupper.
Jeg er typen, der godt kan lide at arbejde selv, og selv styre hvornår og hvordan jeg læser. Det har derfor været lidt svært ift. studiegrupper, da det jo er helt anderledes end hvad jeg normal er vant til på gymnasiet f.eks.
Mit spørgsmål er så, om det er fint at droppe at have en studiegruppe på 1. semester eller om jeg bør holde fast?
Det giver mig selvfølgelig en rutine at have en studiegruppe, men føler enten at jeg ikke er med eller, at jeg er foran når vi laver gruppe arbejde.

1 Synes om

Jeg har klaret mig fint både med og uden en decideret studiegruppe. Jeg foretrækker den model, at man har en, man læser sammen med, men hvor man ikke nødvendigvis laver det samme. Altså, mere bare, at man sidder det samme sted og læser på hver sin ting. Har man så spørgsmål eller behov for at snakke ting igennem, så gør vi det, og ellers passer vi os selv. Det giver mig mere motivation og holder mig lidt til ilden i forhold til at sidde selv 100% af tiden.

Jeg fungerer nemlig også bedst selv på den måde, at jeg gør tingene på min egen måde, og der er det en helt optimal løsning for mig.

1 Synes om

Jeg har en eksamen læsemakker, dvs. hele modulet så læser vi hver for sig og har ansvaret for at lære tingene og så de sidste 2-3 uger så sætter vi os sammen og tæsker eksamensopgaver igennem til vi bliver trætte af hinanden.

Håber studiestarten var god :))

1 Synes om

Tak, det lyder som en god idé :smile:

Det lyder også som en god idé, men hvad gør I så med holdundervisninger? Dukker i op til dem og laver tingene sammen på forhånd eller hvordan?
Og tak for det, studiestarten var så fin :grin:

Jeg havde det på helt samme måde som dig, da jeg startede på. studiet! Jeg kunne bare heller ikke rigtigt få det til at fungere, fordi jeg havde mest lyst til at sidde med tingene selv, selv planlægge min tid osv…
Men den gode nyhed er, at du ikke er den eneste, der har det sådan. Jeg fandt min studiemakker på andet semester, hvor vi aldrig mødtes uden for undervisningen, men bare havde en aftale om, at skulle man snakke sammen i holdtimer osv., så var vi et makkerpar.
På tredje semester har vi gjort det sådan, at vi læser alt hver for sig og laver opgaver til holtimer hver for sig, men ofte mødes bare 1 time inden en holdundervisning og gennemgår det. Det giver rigtig god mening for os begge, og er det en presset uge, siger man bare “jeg har desværre ikke tid i denne uge”:slight_smile:
Jeg kunne personligt ikke forestille mig at sidde sammen med nogen og læse og lave opgaver. Jeg synes der er rarere selv at styre det, og har man haft svært ved nogen kan man tillade sig “at give op” og så tage den sammen. Det giver også noget, at man ved, at der er en person i ens hjørne, man altid kan sende en besked til og spørge.

2 Synes om

Tak for dit svar, det er præcis sådan jeg har det; det virker bare ikke at sidde og lave tingene slavisk med andre.
Jeg har ikke fundet nogle der har det præcis således endnu, så jeg kører selvstudie og kommer indimellem til timerne i stedet. Men jeg tænker, det er en rigtig god idé, bare så man ikke er heeelt alene om tingene :smile:

Man skal i hvert fald passe lidt på med at høre for meget på, hvad andre sige – rigtig mange elsker gruppearbejde og studiegrupper, men for nogen er det bare ikke lige sagen. Du kan nok ikke andet end at prøve dig frem. De fleste finder ikke det helt rigtige for dem, før de har gået på studiet i nogle semestre :slight_smile: