Studieordning KU og SDU

Halløjsa,

Jeg er endelig blevet færdig med min gymnasiale uddannelse og er endt med et godt snit, som gør at jeg frit kan vælge universitet - medmindre adgangskvotienten pludselig skyder i vejret.

I nogle tidligere tråde så jeg, at flere studerende pointerede vigtigheden i, at vælge universitet på baggrund af studieordningen og nu er jeg pludselig kommet i tvivl. Jeg har altid tænkt, at jeg selvfølgelig vælger KU som første prioritet og SDU som anden prioritet.

Jeg har forstået at uddannelsesopbygningen på KU er semester, og med det menes der, at eksaminerne er større i slutningen, og undervejs undervises der i flere forskellige kursuser/emner på en gang.
På SDU derimod er uddannelsen modulopbygget hvilket bevirker at der er flere eksaminer, men til gengæld er pensummet mere overskueligt fordi du læser et “emne” og så går til eksamen i det.

• Jeg har umiddelbart forstået det sådan, det er lidt svært at sætte sig ind i, og har ikke stiftet bekendtskab med nogle studievejledere som har kunne rådgive mig omkring dette.
    Er der nogle herinde som kan uddybe? Altså hvordan det helt præcist foregår på KU, har man en masse forskellige kursuser og kun én eller to store eksaminer i slutningen af semestret? Og er læsebyrden så utrolig stor fordi man skal kunne huske utrolig mange ting?
    Og er det rigtigt forstået med SDU, hvis ja, hvordan er dine oplevelser med denne studieordning?

Mikkel

Hej
Jeg kan svare som SDU repræsentant.

Vi er netop som du skriver modul opbygget, hvilket betyder at vi har 1-2 eksamener ca. hver 10 uge. Vi har derfor kun få fag på samme tidspunkt, men dette er meget komprimeret og tingene går stærkt.
Jeg kan som udgangspunkt ikke tillade mig at sammenligne med andres ordninger, kun fortælle min oplevelser fra SDU.

Det kan følelses en smule overvældende med eksamener så ofte. Man skal ikke “være ukoncentreret” i ret lang tid for at være bagefter i pensum, da der bliver gennemgået meget pensum på kort tid -Så man skal have snuden i sporet - Ligeså har man en lille uge efter eksamener til at puste ud og så starter der en ny omgang.

Dog synes jeg det er skønt at man fordyber sig i iden grad som man gør og kan tillade sig at virkelig koncentrere sig i en periode som man ved er overskuelig. Jeg er dog spændt på i det lange løb hvor meget at det hele der hænger fast - Du ved hurtigt ind - hurtigt ud… men det må tiden jo vise.

Jeg er faktisk stor fan af modulopbygningen, selvom jeg da godt kan blive lidt misundelig på de andre uni. når jeg nærmest “konstant” læser op til eksamen og de først har til semester slutning.

1 Synes om