Studieordning SDU

Hej!

Jeg overvejer at søge ind hos SDU, da jeg foretrækker studieordningen, der er modulopbygget kontra studieordningen på KU, som er semesteropbygget. Men jeg vil blot spørge dem, som går der, om hvad de synes om studieordningen? Jeg har også hørt, at der er en masse gruppearbejde - er dette sandt? Og i så fald kan man ikke vælge at arbejde/studerer individuelt?

Tusind tak på forhånd.

1 Synes om

Hej!

Som du siger, er studieordningen modulopbygget. Det betyder at vi kører ‘systemer’, f.eks. har man ‘Kredsløb og respiration’ på 3. semester, hvor det indeblander alt anatomi, fysiologi, etc… for hjertet, lungerne og næsen. Du har en stor skriftlig eksamen til hvert modul som typisk er 80% af din karakter (de resterende 20% er en anatomi/histologi SPOT eksamen) - der er dog nogle få moduler som er opbygget lidt anderledes.

Gruppearbejde er der ikke særlig meget af. Vi har sideløbende fag ved alle moduler, hvor de alle er bestå/ikke bestå, her kan man typisk komme ud for at lave lidt gruppearbejde, men det er ikke særlig meget og er typisk ret sjovt. Du vil ikke komme ud for at skulle mødes med en gruppe i din fritid og skrive opgaver, hvis det er det du er bange for.

Vi har flere eksamener end KU men ikke lige så meget pensum i hver eksamen - m.a.o. du læser mere ofte men ikke lige så meget. Læsemængden er dog stadig meget individuel. Der er nogle som kan lide at læse op til alle forelæsninger og altid være up-to-speed, nogle som ikke dukker op til noget og læser hjemmefra, og andre som ikke læser meget op undervejs i modulet, men læser 10 timer om dagen 2-4 uger før eksamen.

Jeg er meget glad for studieordningen, også fordi vi har flere praktiske/kliniske fag end KU i bacheloren, så man får lov til at føle sig som læge lidt tidligere;) Kandidaten er en helt anden sag dog.