Studiestart Medicin KU ? Praktiske informationer?

Hej
Jeg har set, der ligger en fin guide for stud.med på SDU her til start…
Er der nogen, der vil lave en lignende for KU, for jeg har tonsvis af spørgsmål :confused:

  • Hvor foregår undervisning oftest ? Har hørt noget med det både er på uni og på sygehuse, men er det også her på de første semestre (mht. boligvalg)
  • Hvor findes pensumliste med fag, bøger?
  • Kan det passe, der er en 2012 studieordning på KU bachelor-del, for jeg har fundet et pfd.-dokument med fag og studiebeskrivelse, så det er vel denne vi skal bruge på studiet
  • Jeg har fået det indtryk, at AU og KU er meget traditionelle, men synes med den nye studieordning, at man på KU har lavet det om, så man får organerne for sig selv, så der fx er en kursus i “nyrer, endokrinologi, blod og energiomsætning” hvor der både er noget anatomi, biokemi og fysiologi - så det ikke længere er ren anatomi på 1. år, så fysiologi og biokemi på 2. år osv… ?

Halløjsa

  • Undervisningen foregår på Panum-instituttet i stort set hele din bachelor. Forelæsningerne holdes for det meste i Lundsgaard-auditoriet og den almene holdundervisning foregår i lokaler rundt omkring på Panum.

  • Pensumlisten finder du på det interne system, Absalon, men kan som oftest også findes i papirform i Bogladen, der ligger i tandlæge-enden af Panum. Husk dog, at du ikke behøver købe alle bøger på listen, da den remser 2-3 bøger til hvert enkelt fag op. I får med statsgaranti en tutor (dvs. studerende på højere semester) tilknyttet, som har været det samme igennem som I skal, og som derfor kan give jer vejledning om, hvilke bøger I skal have fat i.

  • Den studieordning du har fundet ser ud til at passe. Der er lidt ændringer hist og her ift. den jeg følger, men i bund og grund kan du godt føle dig sikker. Dog finder du hurtigt ud af, hvilke fag du skal have, efterhånden som du består de forskellige semestre.

  • KU har i al den tid jeg har set, haft det sådan at du starter fra cellulært niveau, og så arbejder dig op igennem kroppen. Det er vel en nødvendighed, at du har fysiologien til et organ, samtidigt med at du har om anatomien til samme organ. Ellers kunne man risikere, at blande det hele sammen.

tak for al info :wink:

Pensumlisten på det interne system. Absalon ? Får vi først adgang til det, når studiet starter??
Jeg kunne nemlig virkelig godt tænke mig at have fat i pensumlisten for 1. og 2. semester med 2012 studieordningen allerede inden vi starter? Og det skal siges jeg bor i Jylland for tiden… Men kan det så lade sig gøre??
Ellers kan jeg måske finde åbningstiderne for bogladen for skal et smut til København en af dagene snart, så måske kunne jeg lige få fat i den der?? :confused:

Mht. ændringer i studieordningen, så er det vel stadig de samme bøger eller hvad? For ellers kan jeg vel ikke tillade mig at købe nogle brugte bøger inden?

Så vidt jeg husker, så modtager du et brev med logins til div. systemer et par dage inden studiestart. Der er et hav af logins og koder (så vidt jeg husker), så det skal nok give dig en del sjov og ballade at få det hele til at virke :slight_smile:
Det er Academic Books der står for bogladen på Panum: http://www.academicbooks.dk/panum

Så vidt jeg husker var pensumlisten sådan her for de 2 første semestre, dengang jeg læste:
For første semester:

  • Hole’s Essentials of Human Anatomy and Physiology
  • Samtalen med Patienten
  • Kompendium til Tidlig Patientkontakt
  • Fundamentals of General, Organic and Biologichal Chemistry

For 2. semester:

  • The Cell (eller alternativt Essentials of The Cell)
  • Histologi (Her findes der 2: Geneser og Ross&Pawlina)
  • Cellular Physiology
  • En genetik-bog, her findes der et utal
  • Til sidst den store sundhedspsykologi-bog + kompendie, som er speciallavet til KU

og gem/husk for guds skyld den 4-cifrede kode du har fået el. får i de kommende dage… den kode skal du nemlig bruge til et el. anden, som jeg ikke lige husker… der er godt nok ikke særlig mange der husker den, men som badoo siger, så er det altså forvirrende med de adgangskoder…

Okay, super! :wink:
Kan man inde på den hjemmeside du nævner (Absalon) også hente, hvad der skal læses til hvornår?
For så tror jeg roligt, at jeg kan købe bøger meget snart :slight_smile: Det kunne nemlig være rart, hvis jeg kunne læse lidt i forkøbet, da der nok kommer en masse i starten, jeg alligevel også skal have styr på osv som fx koder, hjemmesider, finde auditorium osv. osv.

Lad være med at gøre det. Nyd din sommerferie. Der er masser af tid til at læse når semesteret går i gang.

okai :slight_smile:
Også hvis man gerne vil tage 2 semestre sammen (1. + 2.)?
Er der nogle, der har erfaringer med det?

Hej Jessica-09

Normalt vil jeg elske hvis mine studerende kommer med sådanne ambitiøse initiativer, men nu har jeg prøvet at studere medicin i et års tid og vil gerne give dig nogle velmenende råd med på vejen:

  • slap af, brug de sidste dage af din ferie til at holde rigtig ferie,
  • når du begynder på studiet, giv dig selv lov til at falde til med alle de ting du nævner i starten af tråden. Der er (uanset uni) masser af de praktiske ting man skal finde ud af
  • vær realistisk, især her i starten: alt er nyt, og jeg vil mene at det er en overkill at satse på at klare de første to semestre sammen (uanset uni). Du skal jo gerne have et liv ved siden af… Heller brug kræfterne til at fordybe dig i stoffet, hvis du nu alligevel følger godt (og mere til) med, end at forhaste dig.
  • nyd din studietid, den kommer ikke tilbage, men det netværk du kommer til at lave der varer resten af dit kommende arbejdsliv.

Og det sidste, men ikke desto mindre måske det vigtigste råd: tag på rusturen og hyg dig!

Rigtig mange tillykke med optagelsen og held og lykke med studiet.

Mvh
Mignon

[quote=“Jessica-09” post=82189]okai :slight_smile:
Også hvis man gerne vil tage 2 semestre sammen (1. + 2.)?
Er der nogle, der har erfaringer med det?[/quote]

Hahahaha, hold kæft mand.

Så skulle du have tilmeldt dig mens der var tilmeldingsperiode. Det vil sige 15. maj til 15. juni. Held og lykke med din ansøgning om dispensation for overskridelse af tidsfristen.

På KU er studieordningerne noget slags brobyggere mellem forskning og klinisk medicine. KU arbejder meget tæt sammen med forskere fra Cambridge University og Harvard school of medicine. Faktisk er der mulighed for de allerdygtigste stud.med’ere at tage 1-2 semsestre på Harvard School of Medicine (10,11 sem.) nå måske har det her ingen relevans med tråden men …_) (?)

Mignon: Okay, tak for rådene og lykønskningen :slight_smile:

Struense: Okai :wink: Nu ser det godt nok ud som om, man bare skal tage et semester af gangen og se at komme i gennem og nyde hvert semester for sig :wink: Men skulle det være så svært og vanskeligt med studiefolkene på KU… altså bare generelt ?

Jimn: Selvom det ikke har relevans, er det da fedt at vide, at studiet er lidt forskningsmindet også :stuck_out_tongue: Det er i hvert fald fedt at vide, at der er mulighed for det, hvis man bare knokler :slight_smile: