Studievalg. Brug for hjælp/rådgivning

Hej alle. Jeg er en ung gymnasieelev der nu går i 2.g. Jeg har et ønske om at sudere medicin og derefter blive læge. Jeg har valgt den naturvidenskabelige studieretning, dvs.: Fys B, Kemi B, Eng B og Mat A. Mit gennemsnit af standpunktskarakterer ligger i øjeblikket på 10,2 og jeg ønsker at studere på KU.

Men nu står jeg i et dillemma: Hvad skal jeg vælge at opgradere? Jeg vil gerne vælge engelsk, da jeg regner med at få brug for det i undervisninger på uni. Men jeg vil også gerne vælge fysik, da jeg har forholdsvis let ved det og godt kan lide det. Kemi er traditionelt det sværeste fag. Jeg er dog godt med og ligger på stabile karakterer, dvs næsten fast 10-taller, og en sjælden gang 7 eller 12. Jeg har dog en frygt for den skriftlige og mundtlige kemieksamen da den lyder meget svær, ihvertfald hva mna hører fra andre gymnasieelever, og jeg frygter for at min forståelse af de nye emner vil kræve for meget energi og gå ud over de andre fag og dermed sænke mit karaktergennemsnit.

Mit spørgsmål hertil er: Hvilke fag vil I anbefale mig at vælge for at gøre det lettest for mig nu og i fremtiden? Jeg har virkelig svært ved at træffe et valg mellem disse tre.

Jeg skal vælge på torsdag, så hurtige svar ville gøre mig meget taknemmelig.

På forhånd tusinde tak:)
-Den (forhåbentlig) kommende medicinstuderende og læge(:

Hej med dig,

Vælg det fag, du får højest karakter i!
Så vidt jeg kan se, har du de krævede niveauer og det er ikke nødvendigt at have højere end det. Dem med de høje niveauer af fysik og kemi læser lidt mindre det første år, men det bliver ikke umenneskeligt for os andre.
Det er i mine øjne langt smartere at sikre sig det krævede snit (som vi jo ikke ved, om stiger eller hvad, nu hvor alle er ved at få oveblik over de nye adgangskrav) - og i øvrigt få et lidt sjovere 3.g-år, som vist nu er ved at være klart det værste af de tre.

I øvrigt kan jeg nævne, at jeg kom ind som sproglig student med suppleringskurser (1-3 måneder) i kemi C, mat B og fysik B - og nu starter jeg på 11. semester :slight_smile:

Mvh. Cæcilie

Tak for svaret:)

Dvs. man får ikke nogen fordel ved at vælge kemi på a-niveau i forhold til hvis jeg vælger fysik, som jeg har naturligt lettere ved?

Jo, du får lettere ved første semester - men det kan godt læres. Der er klart mere kemi på studiet end fysik, men du bliver på 1. semester alligevel undervist i det fra kemi A-niveauet, som er relevant.
Men som sagt, så kan man sagtens starte med minimumskravene - 1.semester er ikke hårdt, så hvis man er klar på at læse gør niveauet fra gymnasiet ikke den store forskel.
Synes klart du skal fokusere på at komme ind først og fremmest - ville være ærgerligt at stå med kemi A, men ikke snittet til kvote 1… :roll:

Jeg ønsker heller ikke at komme på uni og så opdage at jeg har brugt en masse energi på kemi, som så har påvirket de andre fag og givet mig et ringere karaktergennemsnit.

Men hvor stor en forskel er det om man har haft det på A eller B?

På A-niveauet fik vi at vide at vi skulle have de samme emner som på B, blot mere dybdegående og så skulle vi lære om termodynamik. Men den primære forskel var at der var flere skriftlige opgaver.

Der er masser af tid på 1. semester til at lære kemien. Hvis du er naturvidenskabelig anlagt, hvilket jeg går ud fra at du er med 10,2 på din studieretning, er Medicinsk Kemi piece of cake. Jeg havde masser af tid til at lære og ingen problemer - jeg havde kun haft kemi C på gym. Mit råd er at vælge et fag hvor du er sikker på at score højt.

Mange tak for rådet. Nogen der kan give mig et fingerpeg omkring hvad kemi på medicinstudiet indeholder? Hvilke emner?

Jeg er helt enig i de forrige råd: Gå efter det, der er bedst for dit gennemsnit.

Kemien første semester går primært ud på pH/titrering, Gibbs-energi, enzymkinetik og grundlæggende organisk kemi. På 4. semester er der biokemi og energiomsætning/stofskifte på menuen.

Tak.

Det vil sige at det vil være en bedre idé at fokusere på mit gennemsnit end at tage et måske lidt svære kemi på a niveau?

Der er ikke nogen mærkbar forskel på om man har haft det på a eller b når man forhåbentligt starter på medicinstudiet?

Jo lidt, men det betyder ikke så forfærdelig meget, for du har jo som sagt også kemiundervisning på 1. semester, og dér kommer du jo igennem det, som der eksamineres i.

Jeg synes det er fjollet at “læse forud” hvis man risikerer slet ikke at komme ind, og kunne have brugt energien på at sikre sig adgang istedet. Kemien skal du nok klare, uanset om du har A eller B

Okay, tror jeg beholder kemi på b-niveau så… Tak.