SU reglerne laves om!

Endelig!

SU reglerne laves om!

Folketinget har i dag enstemmigt vedtaget en ændring af SU-loven.
Ændringen går ud på, at der kun tages udgangspunkt i, hvad man har tjent, mens man har modtaget SU. Den indkomst man får resten af året, skal ikke længere påvirke SU’en.
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Læs mere:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/0 … m?rss=true

Det var da fornuftigt…

[quote=“Skovsen”:1uoqe6p8]Endelig!

SU reglerne laves om!

Folketinget har i dag enstemmigt vedtaget en ændring af SU-loven.
Ændringen går ud på, at der kun tages udgangspunkt i, hvad man har tjent, mens man har modtaget SU. Den indkomst man får resten af året, skal ikke længere påvirke SU’en.
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Læs mere:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/0 … m?rss=true[/quote]

Gælder det kun når man er færdiguddannet? Kan man under uddannelsen tage en SU fri måned, eller hele sommerferien, og tjene så meget man vil uden at stå med valget mellem et smæk fra SU styrelsen eller nogle måneder uden SU sidst på året?

I linket står der følgende:

Desuden indikerer overskriften ret kraftigt, at det kun er færdiguddannede som er omfattet af den nye regel…

Hvad med os andre. Det var lovet at vi måtte tjene mere pr mdr…

Sikker noget varm luft.

Jeg er ret sikker på at jeg hørte/læste et sted, at det kun var i måneder hvor man modtog SU, at optjente beløb ved siden af blev talt med. DVS. at man kan framelde SU i 2 måneder, for at tage et vikariat, uden at det tæller med i det beløb man må tjene ved siden af SU.

Jeg kan ikke finde det på skrift nogen steder… Hvis du kan, link venligst :slight_smile:

hej, hvis du én mdr melder SU fra, har du et fribeløb på omkring 13000kr.
Hvis du nogle mdr (fx inden studiestart) er uden for SU systemet er fribeløbet omkring 23000kr mener jeg.

kig forbi su.dk og beregn se selv…

Det er derfor folk som tjenete mere en 23000kr /mdr før skat, skulle betale SU’en tilbage for hele året.

Tricket med læge vikar, er at du arbejder 2-3 mdr, og derigennem tjener så meget at du ikke skal /må arbejde resten af året.

mvh
svend

Det var da også på tide!

Men hvor meget må man så tjene de første 6 måneder, hvis man altså bliver færdig til juni?

Er det kr. 6370 x 6 = 38220? I så fald er det jo lidt skidt hvis man har tjent mere end det, fordi fribeløbet før su-reglen blev lavet om var 6370 x 6 + 30619 x 6 = kr. 221934.

Jeg forstår det sådan, at kun indtægt udbetalt i de studieaktive måneder tælles med, således er fribeløbet uendeligt, så længe pengene er tjent efter dimission, hvorimod du fortsat kun må tjene 38000 i løbet af de første seks måneder.

Det er i hvert fald min fortolkning…

  • Mikkel

Der er vist svar på noget af det i snakker om her http://www.uvm.dk/08/slut.htm?menuid=6410

Jeg kan bare stadig ikke finde svar på mit tidligere spørgsmål.

Simon.:
Nej, det gælder kun for perioden, hvor du ikke er studerende, dvs. et halvt år inden du starter studie, eller efter du har været til eksamen. Ellers gælder de gamle regler med de 2 fribeløb ved hhv. modtagelse af SU og frameldelse af SU.

Gundestrup:
Muligheden for at tjene mere blev fremlagt af regeringen. DSF er dog meget i mod, da de er bange for at nogle studerende kommer i klemme, ved at arbejde for meget og fokusere for lidt på studiet… Mage til formynderi skal man da lede længe efter…
DSF vil hellere have mere i SU (like that’s going to happen)…

Mikkel: Ja, sådan forstår jeg det også men der må være en udvej. Jeg har f.eks. tjent mere end 38,000 det første ½år fordi jeg havde regnet med et fribeløb på 220,000 for hele året. Da loven lige er blevet vedtaget, kan jeg ikke forestille mig at SU-styrelsen vil kræve penge tilbage for det første ½år. Jeg må ihvertfald lige snakke med dem om det.

Det står på undervisningsministeriets hjemmeside, at man hører under den ordning. hvor det er til mindst ulempe. Men jeg tror ikke helt jeg forstå din problematik? du har tjent meget først på året, men hvad så med resten? lægeløn? det er vel mere…

  • Mikkel

Jo, nu skal jeg forklare det lidt bedre:

Jeg havde regnet med at kunne tjene 220,000 i 2008, fordi jeg kun fik SU i 6 måneder. Da jeg starter i turnus til oktober, regnede jeg med at tjene ca. 90,000 (3 x 30,000) fra okt-dec.

220k - 90k = 130k som jeg kunne arbejde for, udover turnus. 130k/ca. 6 måneder = ca. 22,000 om måneden hvis jeg kun arbejder jan-juni. Det er den model jeg har kørt på.

Men nu da reglerne er blevet lavet om, ser det ud til at man kun kan tjene 38,000 det første ½år hvis man altså bliver kandidat til sommer. Det første ½år er med andre ord uafhængigt af det andet ½år.

Har jeg misforstået noget? Jeg kontakter under alle omstændigheder su-kontoret i næste uge og finder ud af det.

http://politiken.dk/uddannelse/article515896.ece

Det er virkelig træls det der!!!

Jeg er en af dem som har fravalgt SU under mit medicinstudie for at spare op til det sidste halve år op mod embedseksmane på SDU så jeg kunne hellige mig dette helt og undgå arbejde … dette på trods af at jeg i forvejen ikke havde alle klip pga. tidligere uddannelse på KVL!!

Håber da der bliver taget hensyn til hvis man er i slutningen af sin uddannelse og har planlagt efter dette … alt andet virker unfair :frowning:

Jeg læste lige på Berlingskes hjemmeside at det først er fra efteråret 2009 at man ikke længere kan bruge dobbeltklip

Ja det virker helt godnat, men det lader ikke til at der er nogen form for overgangsordning.

I aftaleteksten (kan ses via et link på su.dk) står der blot: “Omlægningerne af SU-systemet finansieres ved at muligheden for det såkaldte almindelige dobbeltklip afskaffes pr. 1. juli 2009”.

Hmm… der er blevet ændret lidt i det link, jeg postede fra uvm.dk i min tidligere post.
Det effektueres først fra 2009, hvorfor jeg kommer til at skylde økonomistyrelsen for 6 måneders SU.

Røvhuller…