Sundhedspsykologi

Hej perler og perlinder

Hvilken bog/bøger bruger man/er det anbefalet et købe til faget sundhedspsykologi (2. semester KU)?

På pensum-listen på akademiskboghandel.dk, kan jeg kun finde en underlig bog på engelsk, som åbenbart er ukendt i store Panum i lille Danmark…

Ja, det er en lidt underlig bog, til et lidt underligt kursus :slight_smile: Men det er bogen! “Medical and Health Psychology” fra McGraw-Hill: Den er et sammensurium af relevante kapitler fra forskellige amerikanske lærebøger fra forlaget lavet specielt til kurset efter anmodning fra KU.

Ved ikke om det er sådan endnu, men da jeg var oppe måtte vi endda have den med til eksamen! Så den er vel pengene værd. Grunden til, at jeg skriver, at kurset er lidt sært er den, at jeg ikke rigtig mener, at et så lille kursus så tidligt i studiet ruster os til noget som helst i nærheden af målsætningen. Og så er jeg vist heller ikke meget til psykologi :smiley: Andre fra mit hold elskede det… og jo, det er da relevant.

Nå, nok sniksnak! Ud over bogen fulgte der dengang et lille kompendie med også, så hold øjnene åbne efter dette. M.h.t. at bogen er ukendt undrer det mig lidt. Bogladen sælger den + kompendiet, men måske har kursusledelsen droppen bogen til fordel for en anden!!! Den plejer at ligge på pallerne på gulvet lige inden for døren. Ellers prøv hos tandlægerne :wink: - kig efter en stor tyk blå moppe…

held og lykke med det :slight_smile:

kh en perle (sådan noget mor kaldte en som lille, når man havde været artig, ikke?? Nu åbenbart politislang for… tja… person?.. måske lægestud. :slight_smile: …)

Hej PP (Perle-Peter) :mrgreen:

Ah ok. Er bogen pensumdækkende? Altså, jeg hørte om nogle bøger v. navn klinisk psykologi osv.; det er måske noget helt andet?

Den kender jeg desværre ikke til… Men da jeg er på 7. sem. nu, er der måske sket lidt siden jeg havde faget. Vi var det første hold, der havde psykologiundervisningen i den form den har nu, så vi var prøvekaniner for det hele. (Før var det vist nok en del af TPK tror jeg…)
Dengang var bogen + kompendiet pensumdækkende, og der var en fin læsevejledning til alle timerne på absalon. Mon ikke der kommer det igen?!

Snak evt. m. dit hold, og går det helt galt må I kontakte kursuslederen, hvis de ikke informerer tidsnok om bøger og krav.

“PP” - aka “The Black Pearl in White” :stuck_out_tongue:

Jeg har lige overstået sundhedspsykologi.

Det eneste du skal bruge til dette kursus er “Medical and Health Psychology” fra McGraw Hill og Sundhedspsyk. kompendiet. Der florerer desuden en række glimrende kompendie-lignende notesamlinger blandt de studerende. Hør en fra 3. om ikke de har et.

Det er fuldt pensumdækkende, og uanset hvad de siger, så er spørgsmålene lavet ud fra dette materiale - specielt ud fra modellerne i kompendiet.

Jeg vil foreslå at din prioritering bliver at få læst HELE pensum igennem (700 sider ca.), fremfor at møde op til alt undervisningen, som må siges at være midelmådig når den er bedst. Sagen er den at du må have bog, kompendie og noter med til eksamen, og da bogen ikke har et index/register, er det en meget god idé at selv indexere den med små farvede klister-papir-strimler, så du nemt kan slå op i de relevante emner.

Faktisk kan man nemt klare sig uden at møde op til noget af undervisningen, og stadig få en topkarakter, hvis man er typen der har det godt med selv at læse op.

Aha, ok…

Oh modige perler og perlinder! Tak for svarene! :stuck_out_tongue:

[quote=“P”:dldv72zj]
Ved ikke om det er sådan endnu, men da jeg var oppe måtte vi endda have den med til eksamen! Så den er vel pengene værd. Grunden til, at jeg skriver, at kurset er lidt sært er den, at jeg ikke rigtig mener, at et så lille kursus så tidligt i studiet ruster os til noget som helst i nærheden af målsætningen. [/quote]

Åh i stakkels Perler. Det er på præcis samme måde på SDU. Det er lagt ind på modul 3 (2. semester) og kurset er alt for overfladisk til at vi får noget som helst udbytte af det - og som du siger, så har jeg også frygtelig svært ved at se hvad vi dog skal bruge det til så tidligt i studiet. På mig virkede det lidt som om SDU fra en højere instans havde fået fortalt at vi SKULLE have det, og så var det bare nemmest lige at putte det ind på modul 3 (som for øvrigt mestendels omhandler genetik [god kombo])

De to bøger, jeg kender til og i sin tid brugte på det sundhedspsykologiske kursus, er “Simply psychology” af Michael W. Eysenck og “Psychology and sociology applied to medicine” af M. Porter et. al. De er gode, da de er relativt let læste og hurtige at slå emner og begreber op i. En psykologisk ordbog er nu heller ikke at foragte :slight_smile:

S