Supplering

Hej alle studmed’er

Jeg står i den situation, at jeg desværre har et gennemsnit, der er utilstrækkeligt til at skaffe mig adgang på drømmestudiet. Jeg vil så forsøge mig med supplering (med henblik på kvote 2 optagelse på AU), da alle mine betydende karaktere på nær 2 er fine (10 og 12 i alt andet / 4 og 7 i de to fag :oops: ). Det drejer sig om matematik og fysik, som jeg har haft på A-niveau i gymnasiet. Jeg vil derfor gerne vide, hvordan I blev optaget på suppleringskurset (hvis i har stået i samme situation som mig). Jeg har hørt noget om, at skolen skal give dispensation, da jeg har haft fagene på højest niveau muligt. Endvidere tænker jeg på om jeg f.eks. kan nøjes med at tage fysik på B-niveau (kan det lade sig gøre, når jeg har haft det på A i forvejen?), da jeg kun skal bruge fysik på B for overhovedet at komme i betragtning.

På forhånd tak :smiley:

Hej Studmed2012

Jeg kan godt forstå dit dilemma:

Mig bekendt kan du ikke tage fysik B, når du har fysik A. Men, i lyset af at du ikke skal bruge fysik A, skal du spørge både AU og det lokale VUC hvad du kan gøre, blot for at være på den sikre side.
Og spørg gerne pr. mail, så du også får et skriftligt svar, som du kan vedhæfte din ansøgning (for en sikkerheds skyld).

Matematik A skal du bare knokle igennem :slight_smile: Hep hep herfra!

Mange hilsner
Mignon

Jeg tror, du skal have fat i studievejledningen på VUC.

Men da jeg talte med en vejleder, sagde hun, at jeg godt kunne tage fysik B som GSK, selvom jeg havde haft fysik A på gymnasiet.

Jeg mener, at Mignon har ret… Men for at have fysik A har du vel også tidlgere taget fysik B? Så hvis karakteren på B-niveau er okay, kan du bruge den, og så bare skrive “bestået” ved A-niveau. Men jeg er ret sikker på, at man ikke kan “gå ned” i niveau…
Mht. matematikken skal du bare gi’ den gas! Såvidt jeg ved er mat. A ikke det store problem, når man først har klaret B-niveau…

Held og lykke fra mig! :smiley:

Hilsen Line.

Under alle omstændigheder skal man sikre sig universitetets holdning. Det er bare så frustrerende at få problemer af administrativ art senere hen…

Har du læst om mulighederne for optagelse på SDU, hvor 50% bliver optaget på kvote 2? Her skal man, for at komme til optagelsesprøve vist “kun” have et snit på 6 og følgende fag: Dansk A, Engelsk B, Matematik A, Fysik B, Kemi B. Mere info på http://www.sdu.dk/Uddannelse/Bachelor/Medicin/Adgangskrav.aspx
En god mulighed hvis det andet kikser!

Hej alle, tak for jeres svar! Jeg har nu sendt nogle mails rundt for at få svar fra en studievejleder. Problemt lå som sådan i at jeg ikke har haft fagene på B-niveau for sig selv - jeg har altså ikke hævet dem frivilligt, de var bare en del af min studieretning.

Ailton, tak for svaret. Og ja jeg kender godt til optagelsesproceduren på SDU. SDU er min førsteprioritet. Jeg har dog allerede en gang før været til prøven. Anden gang skulle efter sigende være lykkens gang - også rent statistisk. Men jeg tør ikke satse fuldt og fast på SDU, og derfor vil jeg forsøge mig med noget supplering :slight_smile:

edit:
Har lige gået svar fra GS-studievejlederen, der siger, at man ikke kan bruge kurserne til karakterforbedring, blot til at opfylde de specifikke adgangskrav.
Øv! Jeg regnede ellers stærkt med at være tilbage i kvote 2 ræset. Nu må jeg ringe til studievejlederen på AU og spørge om hvordan jeg så forbedre mine karaktere.

[quote=“Studmed2012”:hs6uc0kb]Hej alle, tak for jeres svar! Jeg har nu sendt nogle mails rundt for at få svar fra en studievejleder. Problemt lå som sådan i at jeg ikke har haft fagene på B-niveau for sig selv - jeg har altså ikke hævet dem frivilligt, de var bare en del af min studieretning.

Ailton, tak for svaret. Og ja jeg kender godt til optagelsesproceduren på SDU. SDU er min førsteprioritet. Jeg har dog allerede en gang før været til prøven. Anden gang skulle efter sigende være lykkens gang - også rent statistisk. Men jeg tør ikke satse fuldt og fast på SDU, og derfor vil jeg forsøge mig med noget supplering :slight_smile:

edit:
Har lige gået svar fra GS-studievejlederen, der siger, at man ikke kan bruge kurserne til karakterforbedring, blot til at opfylde de specifikke adgangskrav.
Øv! Jeg regnede ellers stærkt med at være tilbage i kvote 2 ræset. Nu må jeg ringe til studievejlederen på AU og spørge om hvordan jeg så forbedre mine karaktere.[/quote]

Det kan du altså godt!

Seneste nyt er at jeg har besøgt studievejlederne på VUC. Jeg er blevet tilmeldt et halvårligt forløb i matematik A og fysik B. Det har kostet mig 900 kroner, hvilket er billigt sluppet i forhold til, hvordan det så ud mht. karakterforbedring igår.
Nu krydser jeg bare fingre for, at det betaler sig - også fordi jeg skal pendle mellem min by og VUC, og jeg kommer til at stå helt alene med omkostningerne.
haha, nu har jeg desperat brug for et job, men det må vente til jeg har fået hevet 12-tallerne hjem.

forresten, når man beregner det betydende snit er det så snittet af alle fag lagt sammen og divideret med hinanden?
hvis jeg klarer mig godt til kurset vil det så se således ud ( :?: ) :

Dansk A 12/10 (eksamen 12) = 11,333
Engelsk B 12/12 (eksamen 10) = 11,333
Kemi B 10/10 = 10
Fysik B 12 = 12

Matematik A 12/12 =12


kvote 2 snit = 11,3

Jeg tror at regnestykket passer.
Hev bare de 12-taller hjem! :up: hep hep hep

Og 900 kr. er ingenting i forhold til hvilke chancer der venter dig med forhåbentlig 11,3 i snit. Go for it my friend!!! Medicin på AU smiler til dig :smiley:

Alt det bedste (og sig til hvis du får brug for hjælp undervejs)
Mignon

Åh, tak for de opmuntrende ord søde søde Mignon. Jeg håber alt går vel oppe i Aarhus (og forhåbentlig ses vi deroppe næste sommer) :cheer:

hvordan står det til med at pendle mellem Aarhus og Sjælland (tager det lang tid, er det noget du ville anbefale etc.)?

Jamen, det var så lidt, vil gerne hive så mange over på denne side af faget som muligt, hvis det altså stod i min magt. :wink:

Studiet - ja, det bliver bare bedre og bedre og jeg vågner glad hver dag, so far :slight_smile: Det er langt sjovere end supplering, så det kan anbefales :stuck_out_tongue:

Socialt gør man meget på AU at få os involveret i hinanden, det er naturligvis op til den enkelte hvor meget man vil/kan være med. Jeg går desværre glip af fredagsbarer, da jeg skal hjem og arbejde om lørdagen, men det er så den pris at være selvfinansierende studerende.

Pendle = ikke lykke, og om lidt bliver det ikke særligt praktisk, endsige muligt, da man har undervisning hver dag fra morgenstunden og jeg kan ikke nå frem hvis jeg tager hjemmefra med DSB. Derfor er det heldigt at jeg har et par kvadratmeter at regne med i hverdagene… Men jeg kan jo ikke stoppes så let, så indtil videre fungerer alt så godt som det nu kan blive.

Der har bare ikke været tid til at møde Kulka til kakao, så travlt er det lidt… Og nu skriver jeg fra toget, er næsten nået til Kbh.

Hvordan går det så med dine kurser? Kan du følge med, kan du lide det, har du gode undervisere?

Glæder mig til at du kommer ind næste sommer, det satser vi stærkt på, ikke?

Varme knus
Mignon

well well Mignon, det lyder som om, alt går godt. mht. travlheden tror jeg der kommer en del mere ro på når man har vænnet sig til tingene - ikke at din situation gøre det nemmere, men i sidste ende skal det nok blive godt!

Det der med at pendle var bare en tanke. tror ikke jeg har overskud nok til at kunne klare det - og specielt ikke når jeg ikke har nogen god grund til at gøre det!

Jeg klarer mig på kurserne, er rigtigt glad for mine undervisere. Til tider kan det godt gå for langsomt i matematik , da underviseren er ny og lidt for hård ved sig selv,(Selv B-erne synes det går for langsomt), men det er okay - så får vi i hvert faldt det hele med :slight_smile:

I fysik har vi dog en rigtig cool lærer - og for en gangs skyld føler jeg at jeg forstår, hvad der foregår. Underviseren er meget struktureret og har vist også mindst en eller 2 dekader på bagen!

Og ja, bestemt! Nu er det rimelig (eller i hvert fald lidt :stuck_out_tongue: ) meget op til mig, så jeg regner da bestemt med at se dig på AU til sommer!

Kram