Sygepasser i forsvaret

Jeg var sygepasser, så du kan lige få den korte version af mig:

Du skal gennemføre 4 måneders værnepligt (6 i søværnet, så vidt jeg husker), i løbet af den tid skal du så søge om at blive fast tjenestegørende i forsvaret som sygepasser; altså du skal til optagelsesprøve i Jonstrup lejren (består af helbredstest, fysiske test, et par IQ-test og en psykologisk test med efterfølgende psykologsamtale). Kommer du igennem det (og det er bestemt ikke noget problem) så bliver du enten parkeret ved et sanitetskompagni eller infirmeri indtil kurset starter (de køres to gange årligt). Uddannelsen som sygepasser tager lidt over 4 måneder (hvis du vil have information om den, så søg på FSU205, da det er hvad den hedder i militært regi). Når du så er igennem det, så skal du uddannes som konstabel (…eller hvad man nu vil), tiden her er forskelligt fra værn til værn (vist alt mellem 2 og 8 måneder). Måske vil det kræves at du tager “konstabel-uddannelsen” inden sygepasser (Dog var vi på mit hold ret mange frisk ud af værnepligten). Så er det missionsspecifikt træning (mellem 4 og 8 måneder mener jeg) og så kan du blive udsendt enten 3 eller 6 måneder (igen alt efter værn). Dog har der været snakket om (3 år siden jeg sidst hørte til det), at udsendte sygepassere skulle yderligere opkvalificeres, da du ikke ville have folk afsted med mindre de var på “redder”-nivaue… men jeg tror ikke det er blevet trumfet igennem.

Du er velkommen til at spørge, men ellers kan jeg anbefale at du snakker med “Forsvarets dag/Forsvarets rekruttering” og “Forsvarets sundhedstjeneste (FSU)”, da det er de to steder du kan få direkte svar.

Håber det hjalp.

…lige svar på sidste del af tråden:
Jeg har mødt enkelte som er tidligere sygepassere, men jeg kan ikke sige noget om hvor stort et udslag det har gjort og hvad deres karakterer var osv. Jeg var selv kvote 2 på KU, men jeg havde læst tre år på uni efter min tid som sygepasser inden jeg søgte ind… så… I know nothing… Beklager.

Har du overvejet at give kvote 2 i Odense chancen? :slight_smile:

http://www.sdu.dk/Uddannelse/Optagelse/Bacheloruddannelser/Kvote_2/Optagelsesproever_MCQ_MMI