Sygeplejerskestuderende til medicinstudiet

Jeg er 26 år og læser til sygeplejerske, efter at have læst 1 år på sygeplejerskestudiet føler jeg ikke at jeg er på den rette hylde, jeg kan godt lide naturvidenskab og derfor vil meget gerne læse videre på medicin. Derfor er jeg nu i gang med at supplere fagene som jeg mangler nemlig mat A, kemi B og fysik B, det vil tage mig et år, men jeg har overvejet at færdiggøre sygeplejerskestudiet inden jeg søger ind på medicin…vil meget gerne ind på KU dog bliver jeg lidt i tvivl om jeg ikke vil blive alt for gammel når jeg starter på medicin hvis jeg dog kommer ind med det samme. jeg vil være 29 år når jeg er færdig med sygeplejerskestudiet. Derfor har jeg også overvejet at droppe sygeplejerskestudiet og prøv er at søge ind til næste år 2014 via kvote 2 Jeg har arbejdet på hjemmeplejen og plejehjemmet sammenlagt i 3 år ved siden af studiet og mener jeg har relevante erfaringer. Mit snit fra HF ser dog ikke så godt ud men jeg har fået nogle rigtige gode karakter fra sygeplejerskestudiet. Hvad er chancer for at jeg kan komme ind via kvote 2 med denne baggrund ? Det er virkelig det jeg vil.

1: Hvorfor vil du gerne færdiggøre sygeplejerskestudiet først? Gælder dette også hvis du har mulighed for at starte på medicin?
2: Om du har udsigt til ~35 eller ~30 års karriere kan være underordnet, glem alderen.
3: Du behøver ikke at droppe ud for at søge kvote 2.
4: Jeg ved ikke med dine chancer ved KU, men har du undersøgt SDU’s optagelsesprøve? Jeg syndes umiddelbart at det er din bedste mulighed lige pt.
5: Husk på at kvote 2 kun tæller dit gennemsnit i de relevante fag, så det er vigtigt at du klarer de kurser du har gang i godt.

Tak for dit svar.

Jeg tror at jeg vil stå mere stærkere hvis jeg har fuldført sygeplejerskestudiet, men det vil dog være en bonus hvis jeg kan allerede komme ind til næste år, men jeg mener bare ikke at der er stor sandsynlighed for det.

Når du siger at kvote 2 tæller kun mit gennemsnit fra de relevante fag mener du at det gælder både SDU og KU ? Har undersøgt SDU optagelsesprøve tror også at der er min bedste mulighed. Kan man evt. overflytte efter 1 studie år fra SDU til KU bagefter ?

SDU er ligeglad med dine karakterer bare du har over 6 i gennemsnit. Hvis du ikke har det, kan du vist få dispensation. Det eneste der betyder noget er dine resultater ved den skriftlige prøve de selv holder. Klarer du dig godt her kommer du videre til næste runde.

KU udvælger ud fra karakterer i relevante fag, men jeg ved ikke hvor vigtigt det er i forhold til ‘points’ opsamlet fra relevant arbejde og frivillig indsats, so jeg vil ikke give dig gode ideer.

AU og AAU kører hardcore på karakterer i relevante fag, selv om det efter sigende skulle ændre sig til et MMI system ligesom SDU indenfor de næste år. Det kunne være en mulighed, hvis du kan få de relevante karakterer over 11.

Nej du kan ikke flytte efter 1. studieår. I bedste fald kan du få en overflytning efter bacheloren og fortsætte på KU’s kandidat. Dog er antallet af studerende der gerne vil tage kandidaten på KU > Antallet af udgående bachelor studerende på KU. Derfor er de ved at sætte grænser for antallet af overflytninger og der er ingen sikkerhed for at du kan skifte dertil.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/501154:Danmark--Laegestudiet-i-Aarhus-indfoerer-kvote-2-optagelsesproever
http://www.studmed.dk/forum/48-Studmed-debat/83042-flytte-kandidatdelen-til-ku-fra-au-erfaringer,-pros-conts#83913

Du bør måske også overveje det økonomiske i at tage sygeplejestudiet færdig først, da du i så fald vil løbe tør for SU inden du er færdig med medicin…

[quote=“piya86” post=83941]Tak for dit svar.

Jeg tror at jeg vil stå mere stærkere hvis jeg har fuldført sygeplejerskestudiet, men det vil dog være en bonus hvis jeg kan allerede komme ind til næste år, men jeg mener bare ikke at der er stor sandsynlighed for det.

Når du siger at kvote 2 tæller kun mit gennemsnit fra de relevante fag mener du at det gælder både SDU og KU ? Har undersøgt SDU optagelsesprøve tror også at der er min bedste mulighed. Kan man evt. overflytte efter 1 studie år fra SDU til KU bagefter ?[/quote]

Det er meget begrænset, hvor meget stærkere du vil stå. Du vil måske stå lidt stærkere på KU, end hvis du ikke havde den, men feltet der er i forvejen proppet med bachelorer i naturvidenskab, uddannede sygeplejersker med erfaring, erfarne falkreddere osv. Derfor vil en bachelor i sygepleje (omend det naturligvis er bedre) hjælpe begrænset.

I tilføjelse til TreOmNattens indlæg, så er kriterierne for kandidat optagelse på KU her: http://studier.ku.dk/kandidat/medicin/adgangskrav/

Ja er selv sygeplejerske og kom ind på KU i år (Er sidst i 20’erne) :slight_smile: . Jeg har en masse relevante erfaringer i alle punkter, hvor KU giver point gennem kvote 2. Dog så kom jeg ikke ind sidste år. Det som jeg synes er vigtigt for dig, er at arbejde med den motiverede ansøgning . Jeg fik min forbedret til i år, og det gav udslag. Jeg vil sige, at det er meget vigtigt i den motiverede ansøgning, at vise at de erfaringer som man har kan relateres medicinstudiet og at vise din nysgerrighed efter mere og at dine erfaringer kun har været en del af din forberedelse til medicinverdenen.

Jeg synes du skal søge ind hvert år, også selvom du ikke har færdiggjort sygeplejerskestudiet.

Men ellers hvis det er din store drøm, så burde du også satse på SDU, AAU og ålborg U.

Hvis vi skal være ærlige, så er lønnen jo også en vigtig faktor. I dagens Danmark tjener en læge mere end en sygeplejerske, men i Sverige og Norge er løningerne nogen helt andre. I Sverige og Norge er der selvfølgelig også forskel på en læge og en sygeplejerskes løn, men løningerne er generelt højere. Som uddannet sygeplejerske kan du tjene en lægeløn i udlandet. Og med udlandet mener jeg, at du lige skal krydse øresundsbroen og så er du sikret en superløn.
Jeg har en svigerinde, som arbejder som sygeplejerskevikar i Sverige gennem Nordic Medicare og jeg kan virkelig anbefale dig, at ringe og få en snak omkring løn med dem. Måske finder ud ud af, at du ikke behøver en højere uddannelse for, at få en høj løn.

Tak for dit svar, men tror ikke jeg vælger at læse videre på medicinstudiet for at tjene flere penge, så jeg ved slet hvordan det her lige er kommet ind på billedet.