Systemisk Lupus Erythematosus (Int. med. AU)

Er det bare mig, eller er det lidt skørt at stille hovedopgave i intern medicin i den yderst vigtige folkesygdom SLE, som der findes hele 1500 mennesker med i det ganske kongerige?

Ikke fordi det ikke er vigtigt for de 1500. Men jeg kan da komme i tanke om en 2-3 større sygdomme, som man måske kunne kontrollere de kommende lægers viden om.

Nå, men håber det gik godt for jer allesammen. :?

Opgavestillerne tager vel bare forskud på at nogle af de nye kandidater skal tvinges ud i reumatologien efter den nye 4-års regel :smiley:

Det var altså også noget af det sidste jeg kunne forestille mig, at de satte os til at skrive 5 sider om. I forhold til tidligere hovedopgaver i diabetes eller AMI er det ikke helt fair. Havde reumatologerne så bare tænkt reumatoid artrit eller noget af det andet, de bruger mere tid på (i undervisning og ellers) end SLE, så havde de 5 sider været nemmere at fylde.

Det gode ved SLE som hovedspørgsmål er, at det umuligt kan tage ret lang tid at rette opgavebesvarelserne og vi derfor får ekstra hurtigt svar…

Hehe, tror heller ikke det kommer til at tage ret lang tid at rette min besvarelse om Morbus Waldenström… :roll:

De bliver nød til at stille spørgsmål i periferien en gang i mellem. Ellers kunne man jo hurtigt helgardere sig med at læse på de mest almindelige sygdomme.

Fuck, har der været spørgsmål om den ?
Der er en incidens på omkring 1500 årligt i USA. ved ikke hvad den er herhjemme. Men har faktisk mødt en patient på Køge Sygehus der havde sygdommen :shock: