Tandlæge

Hej.

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber at I kan hjælpe mig med?.
Jeg er uddannet tandklinikassistent, men jeg er nu i gang med at tage en fuld HF, så jeg kan søge ind på tandlægestudiet til sommer ;).

Men jeg kommer desværre ikke op på et snit på 10, Jeg søger i kvote 2, men hvor stor er chancen for at komme ind?, og skal jeg sætte kryds i ja tak til en standby plads?.

Håber at I kan hjælpe mig.

Hej Andreas Emil.

Der er jo ofte flere ting, der spiller ind, når det gælder en kvote 2 ansøgning. Nu har jeg, eller mange andre på denne her side jo ikke meget erfaring omkring odontologi, da det her er et forum for medicinstuderende :wink:

Men, hvis optagelserne minder meget om dem fra medicinstudiet, så vil man vurdere en samlet gennemsnitlig karakter ud fra de specielt adgangskrævende fag.
Når det gælder Københavns universitet så lægges der, som jeg forstår det, især også stor vægt på dit CV og den motiverede ansøgning som du sender, udover din ansøgning på optagelse.dk.

Så det bliver jo en samlet vurdering afhængende af hvor god din ansøgning er, hvor højt dit kvote 2 snit bliver, og ikke mindst, hvor meget de allerede vægter din uddannelse som Tandklinikassistent :slight_smile:

Det bedste råd jeg næsten kan give er, at ringe til universiteterne, og få dem til at stille dig om, til de optagelsesansvarlige!
De vil helt sikkert være i stand til, at hjælpe dig med dine spørgsmål vedrørende optagelse, og hvad de især har af fokus ! :slight_smile:

Mht. dit spørgsmål omkring standbyplads - så kan jeg svagt huske hvad det reelt har af betydning. - det er noget med, at hvis du bliver godkendt til en standbyplads, så får du en plads, såfremt en anden hopper fra - og hvis ikke, så er du sikret en plads næste år.
Du siger til gengæld nej til muligheden for, at acceptere en plads på det andet universitet, såfremt de giver dig en plads ( Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl! )

Jeg håber, at jeg har givet et lidt bedre overblik, og noget at gå ud fra i første omgang! - Alt held og lykke til med planerne om det fremtidige studie :slight_smile:

/ Zeuner

1 Synes om