Kære alle
Jeg er 25 år og læser til softwareingeniør, hvor jeg skal starte på 4. semester til september. Jeg har nydt min tid på studiet og synes, det har været rigtig spændende, men over sommeren oplevede jeg en ulykke, hvor jeg kunne hjælpe den tilskadekomne med viden fra de mange førstehjælpskurser, jeg har taget.
Da han var blevet kørt afsted, stod jeg tilbage med en følelse af virkelig at have gjort en forskel, og det var en helt fantastisk fornemmelse. Jeg elskede at kunne bruge min viden til at vurdere og prioritere de forskellige skader, så jeg kunne skabe ro i en ellers kaotisk situation.
Siden da er jeg begyndt at tænke mere over, hvad der er vigtigt for mig i mit kommende arbejdsliv. Særligt følelsen af mening fylder meget. Som softwareingeniør kan man få indflydelse på rigtig mange menneskers liv og dermed også skabe mening, men det er sjældent noget, man står tæt på og oplever direkte. Som læge har man derimod mulighed for at se forskellen, man gør for det enkelte menneske, her og nu.
Jeg synes, det er svært at beslutte, om jeg skal færdiggøre ingeniøruddannelsen, som jeg også er glad for, eller prøve at skifte til medicin for at se, om det tiltaler mig mere. En ting, jeg overvejer, er, at jeg først ville kunne starte, når jeg er 26 år, og det føles måske lidt sent at begynde på en så lang uddannelse. Jeg er også i tvivl om, hvor stor betydning det egentlig har, når man blander økonomi, studiejob og SU ind i det.
I gymnasiet havde jeg kemi A og matematik A, som jeg fandt meget spændende, og jeg endte med et snit på 10,4. Derfor tror jeg, jeg ville kunne komme ind på kvote 1 i Aarhus. Biologi C fangede mig ikke på samme måde, men det skyldtes nok mest underviseren. Jeg er dog i tvivl om, om det betyder, at jeg måske også ville finde dele af medicinstudiet kedelige.
Jeg håber, I kan komme med nogle gode tips og erfaringer til, hvordan man bedst finder hoved og hale i sådan en beslutning. På forhånd tak!