Hej. Synes godt nok at der er længe til den 28. juli, hvor snittet offentliggøres… Hvad er jeres tanker omkring snittet for 2023, tror i at det kommer til at stige eller falde?
Jeg kom ud af gymnasiet med et snit på 10,4. Så jeg ligger desværre lige på grænsen til at komme ind på medicin på KU. Men har selvfølgelig også søgt om standby.
Jeg har også søgt medicin på SDU, men mit hjerte er i kbh <333
Er der mon nogle der har erfaring med at pendle fra København til Odense?
Har brugt et år på at tage supplerende fag, og jeg får seriøst en livskrise hvis jeg ikke kommer ind.
Hvordan tror i at mine chancer er?
vi er i samme båd - jeg har et gennemsnit på 10,4, har en drøm om KU, men ellers SDU jeg har ikke rigtig nogen tanker om hvorvidt snittet kommer til at ændre sig, men noget der er verdt at lægge mærke til, er at det ser ud til, at de medicinstudiepladser der fra og med 2024 bliver tilbudt i køge, lidt ser ud til at være taget “fra” københavn, som jeg ellers var lidt bange for det her er min konklusion da KU’s fag har en mindre kursuskapacitet, end i tidligere år (kursuskapaciteten finder du ved, at på KU’s hjemmeside gå ind på siden for Bachelor i medicin > Undervisning og opbygning > og så kikke på de forskellige fag). jeg tror dog ikke dette er en exact science, og vil gerne modbevises! dog ser det ud til at KU har haft lidt færre søgere på kvote 2 som førsteprioritet (dette skal nævnes og kan muligvis bruges til noget, da KU har den højeste adgangskvotient af alle medicinstudier i danmark - hvis en kvote 1 ansøger har et gennemsnit der er højt nok til at komme ind i kbh men de så har et hvilket som helst andet uni på 1. plads, så kommer de ikke ind i kbh. men gennemsnittet er jo mest gældende i kvote 1 så det kan alligevel ikke “helt” bruges til noget med mindre trenden er den samme i kvote 1, jeg spekulerer bare). så jeg tænker det kan gå begge veje eller forblive som det er
jeg vil også lige sige, at selv hvis ikke du kommer ind i år, så er der jo altid næste år. på SDU kommer halvdelen ind på kvote 2, og man har to chancer til at søge sig ind på medicinstudiet. så jeg håber ikke føles spildt, eller som en livskrise, hvis du ikke kommer ind <3 <3 <3
(beklager hvis min stavning ikke er perfekt, dansk er mit tredje sprog)
Jeg står i præcis samme båd som dig (dog er SDU ikke en mulighed for mig). Har forhørt mig hos en ven på medicin, som ved at det er korrekt at pladserne til Køge netop bliver taget fra Kbh. Desværre! Desuden stiger antallet af optagne gennem kvote 2 i år, så forestiller mig at det går fra at 10% til måske 15% bliver optaget gennem kvote 2.
Har også selv et snit på 10,4… Så det er en spændende situation vi går i møde.
Ja, det gør jeg. Tænker også det bliver interessant at se hvad snittet bliver her, da der jo er færre ansøgere (men også færre pladser selvfølgelig). Adgangskvotienten var i hvert fald noget lavere for Køge i Kvote 2 prøven, så måske er der en sammenhæng her.
Ja, eksempelvis sidste år krævede det 40 ud af 60 point i testen (København) for at gå videre til interview. Køge krævede kun 35, men hvis du kom over et af de her to krav (hvis du self havde søgt begge steder), kunne du gå videre til interview. Altså dit snit eller fagsnit spiller ingen rolle her. Når du så er videre til interview, har jeg forstået det som, at din viden ift. uddannelsen, dine ambitioner, din motivation osv. spiller en rolle i at blive en af de udvalgte. Men når det kommer til interview-delen, så vil jeg helt klart ringe ned til deres studievejledere og spørge dem direkte. De vil kunne give et endegyldigt svar, som ingen anden kan herinde.