Tanker omkring det at flytte fra kbh til århus?

Jeg er selv vokset op i Vejle. Efter gym flyttede jeg til kbh hvor jeg netop er blevet bachelor som ingeniør, og i år har jeg lige præcis misset snittet på KU (havde 10,2) og er blevet optaget på AU med vinterstart. Jeg er blevet utrolig glad for kbh og især egmont kollegiet hvor jeg bor, det er det fedeste sted at bo i verden. Jeg synes også at kbh er fed fordi den har så mange kulturelle sider: Nørrebro, Christiania osv. Jeg skriver fordi jeg er blevet i tvivl om jeg kan forlade alt dette bare for at læse medicin til vinter. Jeg har rigtig mange venner i århus fra gymnasietiden, så det er ikke fordi jeg er bange for om social livet kører. Jeg er bare utrolig glad for mit kollegie og min by, og vennerne fra århus ser jeg alligevel hver 2. måned. Samtidig brænder jeg ekstremt meget for at komme igang med at læse medicin. Det virker simpelthen så spændende. Puha det er en svær beslutning.

Nogen der har, eller har haft samme tanker og vil dele dem? Evt. nogen der er flyttet til århus fra kbh og vil dele erfaringer?

Spørg dig selv, hvor meget du brænder for at læse medicin. Hvis det er DET du vil med dit liv må 6 år i Århus være til at overskue. Hvis du fortsætter som ingeniør får du jo alligevel ikke lov til at bo på Egmont mere end et par år eller tre endnu…
Jeg synes det er et luksusproblem. Da jeg blev optaget var jeg klar til at flytte land og rige rundt, og hvis du ikke har børn eller anden familie du har stiftet må problemet altså være til at overskue.
Jeg var enormt glad for at læse herovre, campus er lækkert og byen er god og…face it…Jylland er altså federe end kbh…vi bliver aldrig skudt…medmindre man stjæler nogens traktor :wink:
vh
Michael

Jeg er udemærket klar over at jeg sidder med et luksus problem. Men med mit snit fra gym og en bachelor med samme snit kunne man godt forestille sig at der var rimelige chancer for at komme ind på KU til sommer via kvote 2. Så meget betyder et halvt år jo ikke i den sidste ende. Men planen er absolut at starte i århus til januar! JEg brænder 100% for medicin, og det er det jeg SKAL lave. Men man skal bare huske på nogle gange at der også er andre ting i livet. JEg har det ihvertfald sådan at hvis jeg ikke er glad for at være og bo der hvor jeg er, så bliver studierne meget svære…

Havde håbet på der måske var nogle derude der kunne fortælle lidt om følelsen af at komme til en forholdsvis lille by som århus når man er har boet længe i kbh.

Måske nogen der kender nogle tilbud i århus der matcher dem i kbh rent kulturelt?

Tak

Jeg er enig i, at det er et luksusproblem du er ude i.
Der findes masser af hyggelige kollegier i Århus hvor der er et blomstrende socialliv - det er faktisk reglen snarere end undtagelsen. Så den del af det bliver næppe noget problem - selvom du selvfølgelig vil være ny og på den måde lige skulle ind i det igen.
Og så kommer du tættere på din familie og vennerne fra gym.
I Århus er der også masser af kultur - ganske vist har vi ikke en fristad, men der er loads af små spillesteder og beverdinger i Mejlgade og resten af latinerkvarteret.

Så hvis du virkelig vil læse medicin, så kom over til os - prisen er til at overskue.

Jeg synes nu ikke det er så meget hjælp at give den kære mand, at sige til ham, at det er et luksus problem. Og den tid, hvor at at læse medicin var et kald fra gud, den er vist ved at være slut for mange af os!
D
et er jo ikke nogen dans på roser at læse medicin i Århus, hvor vi må sige, at vi har en noget konservativ og forældet studieordning (hvis det hjælper bliver kandidaten nok lavet om, inden du når dertil). Så det er da ganske vigtigt at trives i Århus by, ellers kører man sgu død i det!

Men én ting man kan fremhæve ved at studere i Århus fremfor de to andre byer er vores helt fantastiske campus. Det, at så mange af studierne ved universitetet ligger inden få campuses murer, gør virkelig en forskel i studie livet. Selve byen Århus kan jo ikke følge med Kbh, især ikke, hvis man ligger vægt på alle de kulturelle tilbud i Kbh.

En anden vigtig ting ved Århus er, at statestikken siger, at vi kommer til at tjene flere penge;)

Men i bund og grund kender du jo nok forskellen på de to byer. Så du må jo selv finde ud af, om du vil gå bo i en noget mindre by og så læse medicin…

Men det kan nu anbefales det der læge-noget!

Mange tak for jeres inputs. Er nogen af jer tilflyttere fra kbh?
Jeg har også kun hørt gode ting om studiet og studielivet i århus (bortset lige fra de tæske store eksamener).

Jeg har læst forskellige tråde på sitet, og er kommet frem til at børglum kollegiet er det rigtige sted for mig at søge ind. Det virker til at folk ser det som et meget socialt kollegie. Nogen andre steeder som kan anbefales? Har hørt at der ligge kollegier på selve campus, nogen der kender noget til dem?

Det gælder om at tage chancer her i livet . Ellers kommer du ikke nogen steder… Jeg håber at du er kommet godt til Århus og at alt gik efter planen :wink:

Hej Jeppe.

Du skylder simpelthen dig selv at starte på medicin i Aarhus. Som de andre siger, så er det virkelig et luksusproblem du har dig. Jeg synes virkelig ikke at du skal vente på “måske” at komme ind i København til sommer. Som tiden går stiger snittende, og hvor ville du ærgrer dig, hvis du ikke læste medicin, fordi du valgte at du hellere vil bo i København end Aarhus.

Jeg har selv læst min bachelor i Aarhus og er nu overflyttet til KU på kandidaten, hvilket jo også er en mulighed for dig. På den måde bliver det “kun” 3 år du skal bo i Aarhus. Selve studielivet i Aarhus er helt fantastisk, specielt når man er russer. Man skal bare læne sig tilbage og sige ja til det hele, for der er planlagt så meget for en. Jeg boede på Universitetskollegiet midt i Universitetsparken (det campus som du omtaler), hvor der altid er liv og glade dage. Kollegiet er også super socialt og der er altid fester du kan deltage i (gang-fester, Tour de chambre, blokfester osv.)

Hvis jeg var dig ville slet ikke tøve med at starte i Aarhus.