Textbook of Biochemistry - Thomas M. Devlin

Thomas M. Devlin

Hardcover: 1240 pages
Publisher: John Wiley & Sons Inc; 6Rev Ed edition (29 Dec 2005)
Language English
ISBN-10: 0471678082
ISBN-13: 978-0471678083

Denne bog er biokemibogen over alle biokemibøger. Den har det hele. Spænder bredt, går dybt i fremstillingen af emnerne, er skrevet forståeligt og pædagogisk og er fremragende illustreret. Hvert afsnit har spørgsmål og problemstillinger i slutningen, samt en litteraturliste!

Jeg kan ikke sige noget som helst dårligt om denne bog, andet end at den er alt, alt for omfattende til vores studie. Jeg prøvede at læse efter den på 4. sem. ny ordn., og måtte hurtigt give op og skifte til Meisenberg. Jeg har dog brugt den som opslagsbog og har meget glæde af den.

Jeg startede med at købe Devlin, og vil også sige at bogen er god, hvis man får den læst…det gør man formentlig ikke, da den er for lang og omfattende. der er for mange detaljer, og man skal læse stoffet mange gange for få et overblik og huske det hele. Jeg gjorde derfor det samme, gav op og lånte Meisenberg af en anden. Det skal dog siges at det var til 6.sem gl.ordning. Devlin har mange gode ‘clinical correlations’ som kan være en fordel for studerende på ny ordning

Jeg har læst alt biokemi og molekylær biologi på 1. del i Odense efter Devlin, og må sige at jeg bestemt ikke finder bogen hverken velskrevet eller specielt overskuelig. Stoffet præsenteres ofte usammenhængende således, at der i mange kapitler forudsættes kendskab til indholdet af de efterfølgende kapitler for forståelse af stoffet. Der er mange fejl i illustrtionerne i kapitlerne om molekylær biologi, hvilket besværliggør forståelse af stoffet i høj grad. Jeg har derfor brugt unødvendigt meget tid på læsning af bogen.
Alt i alt kan jeg ikke anbefale køb af Devlin som lærebog.

Mvh

Mads D. Pedersen

Jeg forsøgte at læse Devlin på 6. sem gammel ordning, men den der elt for omfattende og detaljeret. Man skal være ekstremt gor til at sortere fra hvis man skal læse en bog som denne. Jeg endte med at give op og lånte Apps ( er udgået fra forlaget, men er en MEGET god bog kort, præcis og pensum dækkende (på gammel ordning) pensum beskrivelsen er skrevet efter denne bog) af en anden studerende.
Alt i alt er Devlin et meget dårligt valg som lærebog

jeg kan bestemt heller ikke anbefale devlin. Hele vejen igennem en fustrerende lærerbog. det er en jungle at finde ud af pensum og de alt for mange detaljer :evil:

jeg er enig med mads. denne bog er forvirrende og dårlig struktureret. takket være gode målsættninger lavet af ole sand i odense kan bogen gå an. men den er ganske enkelt dårlig. jeg vil ikke anbefale denne ´bog.

Er man interesseret i biokemi er Devlin et godt valg. Den er udførlig og har mange interessante detaljer med. Kapitlerne varierer dog meget, da de er skrevet af mange forskellige forfattere. Kapitlerne om molekylær biologi har jeg set bedre andre steder, men kapitlerne om fedt-, sukker- og proteinomsætning er rigtigt gode.

En del af de kliniske korrelationer er gode, men mange af dem er meget overfladiske eller er uden meget klinisk relevans???

Alt i alt en rigtig god biokemibog, der vinder i det lange løb. Det tager lidt tid at sætte sig ind i bogen og ved første gennemlæsning af stoffet kan den måske virke meget uoverskuelig og omfattende. Har man instituttets målsætninger (SDU) falder mange af tingene på plads. :stuck_out_tongue:

Jeg har brugt både Devlin og en anden biokemibog (Mathews & Van Holde) på den gamle studieordning, og Devlins har været den bog, jeg absolut satte mest pris på.
Man kan selvfølgelig argumentere for, at omfanget/niveauet er over det krævede, men ikke desto mindre fremstår bogen pædagogisk, forståelig og dækkende. Illustrationerne er gode, og med de kliniske referencer er der yderligere muligheder for at få detaljerne til at hænge fast og gå op i en højere enhed.

Jeg er helt enig med Mads og Lars.
Jeg købte Devlin på 1 sem (SDU) for det var den anbefalede bog. Sammenligner man Devlin med Stryer’s Biochemistry, taber den stort. Devlin er skrevet rodet, upædagogisk og usammenhængende. Det er mit indtryk at den er skrevet i “artikel”-sprog og det er svært for en nystartet studerende.
Forfatterne bruger ofte mange svære, lange ord som sagtens kunne være erstattet af enklere mere alment forståelige ord. (Jeg er englænder) For at nævne et eksempel, var der et ord (som jeg ikke husker nu) som vores forelæser (der er englænder) skrev op på tavlen. Det var et ord han aldrig havde hørt før og det var ikke muligt at finde det i nogen ordbog!!
Der er enkelte målsætninger, som vi ikke kunne svare på ud fra devlin, og måtte her ty til Stryer.
Jeg vil ikke anbefale denne bog.

Ud af alle de Biokemibøger jeg har stående stående på min hylde, må jeg nok sige at Devlin er den dårligste.
Bogen er efter min mening meget rodet. Ofte sidder man og leder efter sammenhængen med overskriften og det tilhørende afsnit, uden at kunne finde ud af hvad der står i det, udover at han får nævnt hvor vigtigt arbejdet udført af X og Y har været.
Desuden har bogen, efter min mening, en ganske uovertruffen evne til at nævne irrelevante eksempler for at illustrere et emne. Desuden synes jeg også der er spor af langsætningsfanatisme (ligesom jeg har tendenser til langordsfanatisme) hos Devlin.

Alt i alt en bog jeg kun kan anbefale ikke at købe, og som jeg er glad for jeg ikke har været tvunget til at læse efter, da jeg i sin tid havde molekylærbiologi og biokemi.
I stedet ville jeg vælge Stryer, som efter min mening er meget godt afbalanceret i forhold hvor dybt den går i emnerne. Særligt biokemien er godt beskrevet, og den er meget pædagogisk skrevet.

Udover at være enig i den foregående kritik kan jeg oplyse at en af vores undervisere startede de første par forelæsninger med at fortælle hvilke fejl, der var i dagens kapitel, så vi kunne strege dem over. Det var nærmest et, overfor bogen, hånligt ritual.
En anden underviser sagde bare ligeud at det er en røvdårlig bog.

Opdateret til 2005 udgaven

Dette er den dårligste bog jeg har stødt på, på medicinstudiet. Den er forvirrende, rodet og alt for detaljeret.
Det eneste positive ved den er de kliniske faktabokse der findes i den. Måske fordi det er faktabokse, er det det eneste sted i bogen hvor forfatteren faktisk begrænser sig selv, fremfor bare at afgive en lang, ligegyldig strøm af ord. Dog skal det siges, at bogen har potentiale som opslagsbog givet det høje detaljeniveau, men dette gør samtidigt at det er ganske håbløst at læse efter den.
Læs hellere Instant notes of biochemestry.

Mvh Jonas

I disagree, Devlin is an excellent TEXTBOOK, great for reference also. Its written in a concise language with excellent clinical correlates. The details can be overlooked but the book certainly doesn’t lack anything.

Instant notes of biochemistry by no means can serve as a textbook.

Trods kritikken må konklusionen vel være, at hvis man vil være dygtig til biokemi og dermed opnå en høj karakter, er Devlin alligevel valget fremfor fx Meisenberg, ikke?

Sammenlign evt. denne debat med ditto om sidstnævnte bog.

Tip til ambitiøse studerende: Vælg gerne den omfattende bog, i dette tilfælde Devlin, og suppler med en god reviewbog, fx i High-yield- eller Underground Clinical Vignettes-serierne. På den måde kan du fokusere på det essentielle og kun det, eller du kan sætte turbo på din indlæring, idet reviewbøgerne hjælper til at cementere det grundliggende, hvorefter detaljerne kommer som en leg.