Thieme Atlas of Anatomy: General Anatomy and Musculoskeletal

Thieme Atlas of Anatomy: General Anatomy and Musculoskeletal System
L. M. Ross (Editor)

Hardcover 541 pages (January 2006)
Publisher: Thieme Medical Publishers
Language: English
ISBN: 1588903583

Jeg bruger selv dette atlas, og må sige at jeg synes det er utroligt godt.

Plus siden:

Billederne er lavet på computer, og det er noget helt andet end at se på Netters håndtegninger: Pæne er de, men de må altså høre det foregående årtusinde til. Kvaliteten af billeder er helt i top, og efersom de er lavet på computer er de nogle steder “gennemsigtige” så man kan se igennem knoglen, og de den struktur som ligger under, en virkelig god detalje, især i områder hvor der er mange strukturere på et lille område.

Bogen er desuden delt op i 4 dele for hvert kapitel, 1. knogler og ligamenter, 2. muskler, 3. topografisk anatomi(man gennemgår muskler lag for lag, men lader insertion og udspring blive markeret så man kan huske de ovenliggende lag), 4. neurovaskulære system.

En anden bonus er at der står meget tekst i, og eftersom det er på engelsk kan man faktisk forstå hvad der står :smiley: . Der er desuden anatomiske afvigelser, som man kan bruge til at huske ting bedre med, eller bare blærer sig overfor sin makrolærer som ser undrerne ud når man snakker om a. mediana(udvækst som gå med n. medianus, kommer fra a. ulnaris, forekommer hos 8% af befolkningen)

Minus:

Det er et dyrt atlas(ca. 3x Netter) og så er de to sidste dele ikke udkommet endnu. Så er det desuden på engelsk, hvilket desværre giver 1-3 forengliskninger i bogen, dette er træls men noget man kan klare. Jeg har indtilvidere fundet at “lig. calcaneonaviculare plantare” bliver omtalt som “plantar calcaneonaviculare ligament”.

Dom: Hvis man har penge og godt kan lide anatomi og lidt kliniske afvigerser så synes jeg man skal købe det(bruger det selv)