Tidligere 4. sem. eksamen?

Hejsa.
Har som forberedelse til 4 sem. eksamen på tirsdag lige siddet med læsegruppen og gennmemgået gamle eksamenssæt. Og synes at det kunne være interessant at høre erfaringer fra nogle af de stakler der var til eksamen juni 2003 (det med utallige jern-opgaver).
Hos os var der bred enighed om, at det sæt var ekseptionelt svært :shock:

Vi forestiller os at der enten var skræmmende mange der dumpede, eller at de var nødsaget til at lade flere af opgaverne udgå??

Hehe. Ja den var led. Jeg kan ikke huske dumpeprocenten, men jeg mener at der blev givet meget lave karakterer.

Jeg mener den var lige lovlig snæver, mht. til blod. Javel, jern og b12 er vigtigt ( sidder og læser hæmatologi i skrivende stund…), men jeg tror (håber) det var en svipser at både biokemi og fysiologi omhandlede det.

Præcis. Selvfølgelig kan man ikke lave eksamensopgaver der dækker hele pensum, men man burde vel kunne forvente en vis sammenhæng mellem vægtningen af undervisningen på et pågældende semester, og fordelingen af opgaver?
Og mht. “jern-sættet” virker det bestemt som om al fornuft havde forladt designerne. Eller også har kommunikationen mellem faggrupperne igen været ikke eksisterende…
Respekt for dem der bestod den eksamen…

Har iøvrigt lige hørt (ikke bekræftet) at ca. 70 % dumpede “jern”-eksamen…!!

Lyder lige lidt for voldsomt. Tror ikke det var så slemt.

Såvidt jeg husker var der en af b12 biokemi opgaverne hvor man skulle udregne noget på en helt vildt hemmelig måde som man selv skulle opfinde! Det gjorde mig så pisse sur. Har du stødt på den? Og er den så grim som jeg husker?

Tænker du på:

En anden mulig årsag til anæmi kan være mangel på vitamin B12. For at undersøge dette
kan serumkoncentration af vitamin B12 måles ved en radioisotopmetode.
I et reagensglas blandes 100 µl 10 -10 M vitamin B12 mærket med 57 Cobolt (spec.
radioaktivitet: 6,9 x 10 17 dpm/mol) med 1000 µl patientserum og der tilsættes varm
ethanol som frigiver B12 fra det transporterende protein i serum (transcobalamin). Den
specifikke radioaktivitet i reagensglasblandingen blev bestemt til at være 6,9 x 10 16
dpm/mol.
11. Beregn vitamin B12 koncentrationen i patientens serum.

??
Den sprang vi over, da vi selv med modelbesvarelsen i hånden, ikke fattede hvad de var ude på??

:smiley: Jep, det var den jeg tænkte på. Latterligt.

Der var faktisk enkelte som regnede det ud til eksamen! No shit.

Imponerende :shock:

… søgefunktionen … fandt en gammel tråd om 4. sem.
Fra mit eget indlæg:
Der går ret mange rygter … de faktiske tal er (har ikke det nyeste)
Eks Dump Kar
Jun04 25% 6,7
Jan04 32% 6,7
Jun03 28,8% 6,5
Jan03 23,6% 7,4

… og så var der lige den fra sidst (jan 05) hvor Inger Schousboe var gået i lipidselvsving, hvor de vistnok nedsatte kravet til biokemi.

Det er godt nok nogle sure gennemsnit. En kradsbørstig satan af et semester.

Med fare for at få slag, vil jeg da sige at det er en enkel opgave. Går på SDU så har ikke set den før, men det er meget simpel kemi. En tro kopi af alle de opgaver jeg har sidde og regnet i kemi A på gymnasiet. Spørgsmålet er så om kemien hører hjemme i fys B eksamen.

Den løses alene ud fra brug af formlen n=c*V

Testen hedder iøvrigt Schillings test, hvis man injecere radioaktivt B12 i kroppen og måler på udskillelsen i urinen. :bash:

Det underlige med opgaven er at den ikke har noget at gøre med Shilling´s test overhovedet (andet end at der bruges radioaktiv B12)… Ved Shilling´s test gives der peroral radioaktiv B12, og ikke-radioaktiv B12 parenteralt (for at stoppe absorptionen af den radioaktive B12 efter et par timer). Mængden måles så i blod og urin.

I opgaven har man et glas med patientserum hvor man tilsætter radioaktiv B12. Man tilsætter så ethanol for at cobalaminen skal “slippe” patientens B12 vitaminer løs. Siden måles mængden af radioaktivt B12 i blandningen (som ikke har noget at gøre med pts. B12 koncentration). Det giver vel ingen mening?

Herrejemini… er det generelt så høy stryk% i Danmark? Sensorene deres må være eksepsjonelt strenge… Her i Oslo er den normalt omkring 10%… Men dere har billig øl da :slight_smile: