Tidligste studiejob man kan få

Halløj,

Jeg starter måske snart på medicinstudiet, og ville lige lige høre om hvad det tidligste studiejob man kan få er. Jeg taler om 1. eller 2. semester. Det er af økonomiske grunde at jeg vil søge studiejob. Jeg ved man kan arbejde som FADL-vagt ret tidligt, men hvad med lægesekretær? Jeg har vidst læst, at man skal have bestået et bestemt semester for at søge studiejob som lægesekretær, men ret mig hvis jeg tager fejl.
Tak på forhånd.

1 Synes om

Jeg er utroligt heldig at jeg arbejder som studentermedhjælper på et sekretariat, uden uddannelse eller lignende. Det kan godt lade sig gøre, men tror det er meget sjældent desværre. Men ved ikke noget om hvornår man kan på uddannelsen;D

Jeg arbejder som afløser i en hospitalsomstilling. Det er ikke rigtigt studierelevant, men det har givet et rigtig godt indblik i infrastrukturen/afdelingerne på et stort universitetshospital samt erfaring med patientkontakt telefonisk og in-person.

Med lægesekretær skal du nok mest kigge til almen praksis. Synes ikke at have hørt om nogen, som gør det på et hospital. I praksis bruger de ofte medicinstuderende til diverse opgaver såsom arbejde i reception, telefonvisitation, blodprøver, ekg og lign. Semester varierer, men har observeret, at de typisk foretrækker 4. semester og op tidligst - i hvert fald i byen. Så det er måske noget, der kommer lidt senere.

FADL-vagt/SPV er et godt bud på noget, som er fleksibelt og er studierelevant tidligt.

Synes det er værd at bemærke, at studiet er meget krævende og er i sig selv fuldtid. Det kan være meget overvældende at arbejde og skulle til at starte et benhårdt studie. Jeg begik den fejl at “glemme” hvor mine prioriteter lå og fyldte op med vagter. Med det sagt er det selvfølgelig muligt, hvis det er af økonomiske årsager, men gå efter noget som er fleksibelt.

2 Synes om

Jeg fik job i en lægepraksis da jeg startede på 2. semester, og en af mine veninder fik job i en lægepraksis allerede på 1. semester. Mine arbejdsopgaver omhandler bl.a. blodprøvetagning, vaccination, B12-injektioner, EKG, blodsukkermålinger, suturfjernelse og urinundersøgelser ifm blærebetændelse eller andet. Jeg synes det er super fedt, og passer godt ind ift. studiet. Jeg arbejder en dag i ugen á 5 timer i dagtimerne.

Jeg læser selv på AAU og her er flere af mine medstuderende også tidligt blevet en del af stikkerkorpset på sygehuset, hvor de hjælper bioanalytikere med at tage blodprøver.
Held og lykke med optagelsen! :blush:

Jeg fik job som “bioanalytiker” i lægepraksis 7 dage inden der var semesterstart på 1. sem, jeg var yderst heldig, men jeg forstår det som om, at de gerne vil have fat i studerende så tidligt som muligt, da der ofte kommer “mere spændene job” senere, jeg tog selv SPV (FADL) kurset som 2. semester studerende og fik på 3. semester mit nuværende super spændene job som operationsassistent på et ortopædkirurgisk hospital, hvor jeg er med i vask og hjælper kirurgerne med diverse ting.

Det tidligste du kan tage SPV-kurset er i region nord i hvert fald 2. semester, men jeg ved ikke med de andre steder. Håber mit svar hjalp lidt.

Lønmæssigt følger begge steder SPV overenskomsten jf. FADLs hjemmeside og overenskomst.