Til den kommende SDU stud.med. - En guide

edit

Wauw, sikke en fin guide - tak for den :slight_smile:

Du skal nok lige ændre din indledende tekst “Indledningsvist kan det klargøres, at studiet på SDU er modul-opdelt. Der er faste eksaminer i slutningen er hvert modul, og med 4 moduler pr. år er der 4 større eksaminer pr. år og 12 moduler på en bachelor. Dette afviger meget fra stilen på AAU og KU. Fordelingen af fag er også anderledes. Hvor man på AAU og KU forsøger at gruppere indhold efter type som anatomi, fysiologi, genetik, farma etc over individuelle perioder, er det på SDU opdelt efter speciale.”

Jeg går ud fra, at du mener AU og ikke AAU. Studieformen på AAU er nemlig nok den, der minder mest om den på SDU :slight_smile:

Og forresten - spoteksamen… Hva’ det?

Super godt indlæg, mange tak for det!

Giver lidt mere overblik over tingene :slight_smile: Jeg kan dog også godt se at vi har forskellige indstillinger (Jeg går altid meget op i at møde op til undervisning, da det giver mig en bedre forståelse af stoffet i mange tilfælde).

Endnu engang tak. Det giver lidt mere blod på tanden og glæde over at skulle starte.

Wauw en fantastisk guide!! Thumbs up, KristofferHendel. Jeg ville ønske jeg selv havde sådan én da jeg var igennem nogle af de hårdeste moduler du nævner. Især da jeg gennemgik min store “læse-krise” :dry: Men du bliver helt sikkert den nye helt blandt de kommende stud.med’er på SDU!

Jeg vil dog lige sige mht. hvor meget spot tæller på modul 5. Den skal man passe på med, vedkommende du kender har været MEGET heldig med 0 rigtige?! Jeg kender nemlig flere der netop dumpede den, selvom deres skriftlige var perfekt - deres spot var mangelfuld. Professorerne som de kontaktede understregede at det altså er en SAMLET vurdering og man skal bestå alle fagområder i et modul.

Ellers er jeg hel vild med din modul-guide :woohoo: Kan godt lige du også kort skriver om eksamen. Det er flot arbejde du har lagt i at gøre det nemmere for dine medstuderende. Gid der var flere som dig :slight_smile:

Hehe :cheer: Ja godt spørgsmål. Det er en praktisk prøve med forskellige krav alt efter hvilke modul den indgår i, men har lige snuppet denne her fra modul 4 studyguide: “I eksamen indgår en praktisk prøve, spot. 20 stande à 2 min., ialt 40 min. Spotprøven består af 20 stande med makroskopiske præparater, røntgenbilleder og scanninger inkl. spotspørgsmål i biokemi og fysiologi. Der er 2 min til rådighed pr. stand. Når tiden er gået markerer en lyd at alle rykker 1 plads.”

I modul 2 lyder den til gengæld sådan her: “Prøven består af 10 stande med hver 2 mikroskoper eller mikroskop/billede per stand. Der er 2 min til rådighed pr. stand.” -dvs. den er ikke så omfattende som i de næstkommende moduler. Jeg synes at den især i modul 4 og 5 fyldte meget, der var meget at kunne huske og skulle genkende.

Du har ret. Bliver forvirret når kommunen har skiftet navn til AA versus Å.

[quote=“Dr.Mom” post=82054]Wauw, sikke en fin guide - tak for den :slight_smile:

Jeg går ud fra, at du mener AU og ikke AAU. Studieformen på AAU er nemlig nok den, der minder mest om den på SDU :)[/quote]

Du har helt ret. Blev forvirret af at byen nu hedder AA versus Å.

edit

[quote=“KristofferHendel” post=82063][quote=“Tulle” post=82057]
Jeg vil dog lige sige mht. hvor meget spot tæller på modul 5. Den skal man passe på med, vedkommende du kender har været MEGET heldig med 0 rigtige?! Jeg kender nemlig flere der netop dumpede den, selvom deres skriftlige var perfekt - deres spot var mangelfuld. Professorerne som de kontaktede understregede at det altså er en SAMLET vurdering og man skal bestå alle fagområder i et modul.
[/quote]

Jeg er meget uforstående over dette. Jeg har fra modulbestyrerenmodul 5 og eksamenskontoret skriftlig lovning på, at man kan bestå modul 5 med nul rigtige til spot.

Dette var på forespørgsel for en ven der opholdte sig i Israel under hele modul 5 og ikke havde spot-træning (jeg sendte spørgsmålet til kontoret). Personligt er spot det eneste jeg er god til.

Ang. fagområder gælder dette mange eksaminer, men i følge modulbestyreren ikke modul 5. Jeg kan “samme” historie. Jeg dumpede modul 2 ved at have svaret utilfredsstillende i ét fag. De øvrige var godkendt.[/quote]

Vildt underligt at der er sådan en form for forskelsbehandling :ohmy: Bare det ikke fører til ramaskrig hos dem der dumpede pga. spot. Men hvilket år tog du modul 5? Det kan være de har skærpet kravene sidenhen… P.S: Har sendt dig en privatbesked :silly:

[quote=“Tulle” post=82064][quote=“KristofferHendel” post=82063][quote=“Tulle” post=82057]
Jeg vil dog lige sige mht. hvor meget spot tæller på modul 5. Den skal man passe på med, vedkommende du kender har været MEGET heldig med 0 rigtige?! Jeg kender nemlig flere der netop dumpede den, selvom deres skriftlige var perfekt - deres spot var mangelfuld. Professorerne som de kontaktede understregede at det altså er en SAMLET vurdering og man skal bestå alle fagområder i et modul.
[/quote]

Jeg er meget uforstående over dette. Jeg har fra modulbestyrerenmodul 5 og eksamenskontoret skriftlig lovning på, at man kan bestå modul 5 med nul rigtige til spot.

Dette var på forespørgsel for en ven der opholdte sig i Israel under hele modul 5 og ikke havde spot-træning (jeg sendte spørgsmålet til kontoret). Personligt er spot det eneste jeg er god til.

Ang. fagområder gælder dette mange eksaminer, men i følge modulbestyreren ikke modul 5. Jeg kan “samme” historie. Jeg dumpede modul 2 ved at have svaret utilfredsstillende i ét fag. De øvrige var godkendt.[/quote]

Vildt underligt at der er sådan en form for forskelsbehandling :ohmy: Bare det ikke fører til ramaskrig hos dem der dumpede pga. spot. Men hvilket år tog du modul 5? Det kan være de har skærpet kravene sidenhen… P.S: Har sendt dig en privatbesked :silly:[/quote]

Jeg var på sommer 09 årgangen på modul 5.

Jeg har netop sat en pin i, da jeg selv synes det var utroligt rart at få en kort, men forholdsvist grundig introduktion til medicin på SDU.

Et spørgsmål til guiden:
Hvad består eksamen af på 1. modul? Er det alene skriftligt og fysisk i akut beredskab eller hvordan?

På modul 1 mener jeg der er 3 ting som skal bestås:

  1. En studiestartsopgave som du skal lave med en læsegruppe du bliver sat i. Den består stort set alle.
  2. Eksamen i akut beredskab. Du går rundt mellem ca. 10 “stande” sammen med 3-4 andre studerende. Her er der forskellige problemstillinger som i skal reagere på, fx el-ulykke, brandsår eller hjertestop. Den er der også meget få der dumper, da det er ret lige til, og du “kun” have 6 stande rigtig mener jeg.
  3. En 4-timers skriftlig eksamen, hvor der er rigelig tid. Det er den værste af de eksamener i skal op i på modul 1, og omhandler så vidt jeg husker mest noget kemi og lidt om cellens permeabilitet, samt hvad der er inden i en celle.

Er den 4-timers eksamen noget man kan forberede sig på?

Det første hold af FADL kurser vil kræve, at jeg tager en 4-timers vagt aftenen inden, og det virker ikke umiddelbart særlig smart.

Altså du kan forberede dig på den måde at du læser og kommer til undervisningen de næste 8 uger :slight_smile: Det var måske ikke det svar du var ude efter, men så forstår jeg ikke dit spørgsmål.

FADL plejer at holde en introaften, og hvis nogle af tingene er placeret oveni eksamen plejer de at flytte det for alle. Det gjorde de i hvert fald for os :slight_smile:

Husk pensum på modul 1 er ret overkommeligt, og hvis du bare har nogenlunde styr på din kemi B, burde det ikke give problemer. Jeg startede stort set fra bunden med kemi (Var ikke lige min store interesse i gym :)) Og det gik fint alligevel. Tingene går lidt langsommere på modul 1, og der er fin tid til lidt tilvænning og alle jeres fester :slight_smile:

Hej
Sikke en dejlig post! det lader dog desværre til at den ikke længere er tilgængelig…
Kan den repostes?
vh

Hvis den kommer op igen skal man lige være opmærksom på at der er sket ændringer løbende og guiden derfor ikke altid beskrev tingene som de er nu :slight_smile:

Er det muligt at få denne guide re-uploaded? Ser ud til at den er blevet slettet? :confused:

Nu har jeg ikke set guiden, men vil lige komme med et lille personligt råd. Jeg afsluttede dengang min bachelor på SDU på overnormeret tid med fine karakterer. Det rigtig fint, at man vil læse alle kapitler og møde op til alle forelæsninger - det kan på sin vis styrke ens forståelse. Og selvom det lyder virkelig simpelt, så husk at lave en masse gamle eksamenssæt før eksamen. Det ruster en sindssygt godt på, og får omsat ens teoretiske viden til noget man kan sætte en masse ord på. Husk det!!