Det bliver spændende at følge det her. Og helt bestemt at se de præmisser man vælger at lægge til grund for diskussionen. Da det er en diskussion, håber jeg alle involverede tager kritikken sagligt til efterretning. Og ja, kan allerede se der bliver sparket godt.
Enkelte kommentarer.
- “I øvrigt er jeg ellers modstander af tørklæde som led i en religiøs eller kulturel integritet, da jeg mener, det er et udtryk for kvindeundertrykkelse (hun sku jo nødig “friste” nogen mand til at forgribe sig på hende - SÅ STYR DIG DOG MAND!)…jeg håber derfor eventuelle kvinder med tørklæde selv vil vælge det fra pga. selvstændighed og individualisme og sandelig ikke pga. besværlige, krævende patienter!”
Hæv venligst vidensniveauet. Ovenstående citat er et udtryk for hvad jeg mener. Til forfatteren: Hvad med at du spørger en pige med tørklæde (næste gang du møder en) om hun følger sig mindre selvstændig og individualistisk, fordi hun går med tørklæde. Det er sgu ret ligegyldigt hvad din fortolkning er, hvis den ingen grobund har i virkeligheden. Hvad med at have lidt tiltro til dine muslimske medstuderende og deres evne til at tænke selvstændigt, være selvstændige og individualistiske også?
-
Det næste citat. “Men sættes overtro og dogmatisme (=religion) før professionelt virke og landets lovgivning, så er min grænse nået - lige meget om det så er FCK-kasketter, koffeinforbud, sharia eller flerkoneri!”
Endnu et eksempel på typer af udsagn der kan flyve ud, når man snakker om muslimer og islam generelt. Kære ven. Hvorfor og hvordan forudsætter du, at en tærklædebærende kvinde ikke kan overholde professionelt virke og landets lovgivning uden samtidigt at kunne bære sit tørklæde? Misfortolker jeg dit udsagn? Men prøv engang selv at læse hvad du skriver og hvad du insinuerer.
-
“Jeg synes det illustrerer, at selvom det ikke er et problem internt imellem lægestanden, er man nød til at forholde sig realistisk til patienternes eventuelle fordomme og reaktioner.” Dvs. måske man skulle til at blege den mandlige læges hud for at tilfredsstille patienterne? Eller få den kvindlige læge til at smide tørklædet og lade hende føle sig nøgen? Hvad mener du egentlig, når du skriver det du gør?
-
"Jeg vil mene at en tørlædebærende kvinde har sværere ved at hævde sin autoritet eller sige fra over for en chauvinistisk mandlig muslim.
Der er ting (muslimske tabuer) som måske ikke vil blive sagt af en ung muslimsk pige, da tørklædet fratager hende neutraliteten." Hvorfor vil du mene det? Jeg ville måske mene det modsatte (!), men i princippet er sagen jo den, at kun det enkelte menneske kan hævde sin autoritet om det så bærer kalot, tørklæde el. kors om halsen. Hvad mener du egentlig? Hvilken neutralitet henviser du i øvrigt til? Hvis man i dagspressen har skildret tørklædet som værende udtryk for noget undertrykkende, middelalderligt og uneutralt - og hvis det ikke er sandheden måske - ja, hvad så? Du opfatter det måske ikke neutralt, men det gør andre måske, skal man indrette minoriteten efter majoriteten i det her tilfælde og fjerne vores forskelligheder? Det er måske det du mener - lad os da ordne de der tørklæder med det samme, og så tage halal-maden (link) i sundhedsvæsenet som det næste?
-
“Personligt synes jeg det skal forbydes da det tydeligt viser vedkommendes religion. Den slags skal blive i privatlivet . Men det er en anden diskussion.” Tydeligvis ikke en anden diskussion for den bliver jo ført her. Du mener altså det er et problem at det viser ens religiøsitet? Og dvs halskors, stjerne og kalotter også skal forbydes selvom man i mange mange år har kunne gå med disse uden problemer? Eller skal de sympati-forbydes, fordi det der tørklæde nu om dage altså virkeligt er noget væmmeligt noget, og man må altså ikke diskriminere, så derfor, ja, lad os da forbyde det hele?
-
"Lægestanden internt er ekstremt tolerant over for folk bare de er fagligt dygtige, men sådan er det ikke mellem patienter og læger." Absolut ikke hele sandheden, bare spørg Vibeke Manniche, men jo, generelt mere tolerante end resten af befolkningen, men det udsagn kan diskuteres for fuld blæst. M.h.t. patienterne, ja så ville de med tiden måske forstå, at tørklæde-bærende kvinder er lige så danske og naturlige som dem selv, hvis kollegaerne til dem gjorde det først, og bakkede op omkring dem også. Men det ville nogle hævde måske var ønsketænkning.
Til din veninde og sagens kerne. Jeg vil stærkt opfordre hende til at søge ind. Der er ikke tørklædeforbud i sundhedsvæsenet endnu, omend jeg har hørt små problemer dukke op, og jeg ville lyve, hvis jeg sagde jeg ikke frygtede for fremtiden. Men det, der virkeligt er nødvendigt er, at kvinder som din veninde går stærkt frem, uddanner sig og viser deres medmennesker, at de er mennesker af kød og blod, faktisk helt som dem selv, og ikke de umennesker de bliver udstillet som i ny og næ. Kun hun og hendes ligesindede kan fjerne de fordomme og den modvilje de møder for den næste generation.
Men jeg forstår godt at hun har betænkeligheder ved det. Det er en meget hård og kan føles som en meget ensom kamp nogle gange, især her i landet. Og ja, sådan føles det altså fra en minoritets side (og resten af udlandet, men de rapporter bør vi smide i skraldespanden allesammen uden undtagelse, for det er der de hører til - beklager).
Alt vel fra mig til din veninde, og ja, jeg håber jeg møder hende som min ligeværdige kollega en dag. Og ja, husk også på, at lægestudiet er et studie der åbner døre til hele verden i modsætning til mange andre.
Og lad hende vide, at der findes ganske dygtige tørklædebærende læger.
Når jeg tænker over det, har jeg egentlig ikke særlig meget lyst til at fortsætte denne diskussion af mange årsager, bl.a. at jeg gerne vil beholde min naive forestilling om mine fantastiske medstuderende som jeg omgås og at jeg egentlig ikke har lyst til at blive deprimeret, så tror faktisk, at jeg vil overlade den til jer andre. Foreløbigt i hvert fald 
God sommer!