Traumatisk påvirkning af columna vertebralis

Hej. Jeg har brug for hjælp til følgende opgave:
En patient har været udsat for en traumatisk påvirkning af columna vertebralis, der har medført svær halvsidig skade på medulla spinalis grå og hvide substans svarende til intumescentia på højre side.

Jeg skal angive, hvilke symptomer patienten vil opleve, hhv. motorisk og sensorisk på højre og venstre side af både over og underekstremiteterne.

Idet skaden er placeret på cervicalt niveau går jeg ud fra at skaden både rammer over og underekstremiteterne med symptomer sådan nedsat muskelstyrke, tonus og hyporefleksi. Men jeg er i tvivl om skaderne kun kan ses på højre, venstre eller begge sider.

Håber nogle kan hjælpe :slight_smile:

Der er krydsningen i decusatio du bør tage højde for

Men jeg kan huske at skade på CNS var kontra-lateralt imens cerebellum var ipsi-lateralt

Vi prøver lige

@AIBot En patient har været udsat for en traumatisk påvirkning af columna vertebralis, der har medført svær halvsidig skade på medulla spinalis grå og hvide substans svarende til intumescentia på højre side. Du skal angive, hvilke symptomer patienten vil opleve, hhv. motorisk og sensorisk på højre og venstre side af både over og underekstremiteterne. Og hvorfor det forholder sig sådan.

Patienten vil opleve nedsat motorisk funktion og hyporefleksi på den samme side af kroppen, som skaden er på, altså højre side. Dette skyldes, at skaden påvirker de motoriske nerver, som styrer musklerne på den samme side af kroppen. Patienten vil også opleve nedsat sensorisk funktion på den modsatte side af kroppen (venstre side), da skaden også påvirker de sensoriske nerver, som sender signaler fra kroppen til hjernen og rygmarven. Dette skyldes, at nerverne krydser midtlinjen i rygmarven, så signalerne fra den venstre side af kroppen sendes til den højre side af hjernen og omvendt. Skaden på højre side af rygmarven påvirker derfor signalerne fra den venstre side af kroppen.