Turnus (klinisk basisuddannelse) i Norge?

Hej

Er der nogen, der ved om man kan tage sit år i turnus i fx Norge istedet for i Danmark?
Der er godt nok 4 år tilbage af min uddannelse endnu, men det er godt at være på forkant med sin planlægning :slight_smile:

Mig og min kæreste kunne godt tænke os efter de 6 års uddannelse af komme til fx Nordnorge og klare turnus deroppe, og måske tjene lidt penge. Hvordan er mulighederne for dette?

Mvh Anders

http://www.fadl.dk/reform/turnusguide/

Frold’s link er klart det bedste.
Her er linket til turnusansøgning i Norge, man ansøger om et nummer som i Danmark.
http://www.med.uio.no/turnus/
Der bliver tænkt en hel del tanker i Norge for tiden, for de havde næsten 800 ansøgere til ca. 400 pladser til start her i august…
(til sammenligning har vi 350 turnuslæger tilbage herhjemme til 450 pladser :lol: , yes, den 4årsregel og kbu er virkelig noget vi kan lide…)

Det kan godt være det bliver anderledes når først i kommer ud, men ellers vil jeg anbefale jer at gøre det!

Lønnen er ikke specielt meget bedre i turnus end i Danmark, men hvis man får sig et lille job ved siden af, så kan
man godt skrabe lidt ekstra sammen. Kig f.eks. efter vikarbureauer. Der kan også være job
til medisinstudenter deroppe.

Nu er jeg ikke så meget inde i 4-års-reglen endnu, men vil det sige at “taxameteret” ikke starter hvis man tager turnus i fx Norge? Man kan med andre ord tage sin turnus i Norge og så starter de 4 år først når man kommer hjem og søger sin første intro-stilling?

Mvh Anders

Det er helt korrekt, dog med en enkelt rettelse, taxameteret har kun 3 år når man kommer tilbage.
Til gengæld er der ingen begrænsninger på hvor længe man må være væk, så
længe man ikke er begyndt på KBU, så har man 3 år fra man kommer hjem (med autorisation efter udenlandsk turnus).

Personligt sidder jeg i dette øjeblik på Haukeland sykehus i Bergen :wink:
og koser mig! - og overvejer om jeg skulle gøre alvor af en ph.d. :lol:

@ALX
Hvordan er sygehuslønnen i norge - man høre om mange der søger efter guld i praksis i norge, men hvad med sygehuslønnen?

hmm - jeg er ikke så meget inde i det endnu… men den er umiddelbart ikke bedre end i Danmark,
jeg får 376.000 som grundløn, og 96 kr ekstra for hver time der er udenfor normal arbejdstid.
Så er der vist også andre tillæg der kan tilkomme.

Jeg tror ikke dem der er på afdelingslæge niveau får så meget bedre igen, medmindre de tager
udenfor lands lov og ret (ikke så svært igen i Norge) og arbejder som vikarer.

Overlægerne ved jeg slet ikke.

Jeg vil meget gerne høre mere fra folk der kender vikarbureauer m.m. :wink:

Jeg er en af de mange medicinstuderende i Norge, som ikke fik turnus i denne omgang pga. den massive søgning fra resten af Europa. For os er det frustrerende, at udenlandske læger samt norske læger uddannet i udlandet kan deltage i den norske turnustrækning på lige fod med os. I Danmark eksisterer dette problem ikke, da man har afskåret udenlandske læger samt danske læger uddannet i udlandet fra at deltage i lodtrækningen. Der drøftes nu at udarbejde en ny norsk turnusordning. En af mine medstuderende har skrevet nedenstående indlæg i Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/meninger/spal … 575249.ece

Interessant, jeg vidste ikke at DK var så begrænset når det gælder hvem der kan få turnus.
På den anden side er der jo i Norge en politisk bagtanke i at de vil basere sundhedsvæsenet på folk uddannet i udlandet,
det er både besparende på uddannelsessiden, og man kan få en masse god arbejdskraft (og fravælge den knapt så kvalificerede).

Der var en vis politiker i Norge der lovede at der ikke ville komme lægemangel med de gældende regler, tværtom ville
Norge blive oversvømmet af gode læger uden at man behøvede at røre en finger. Det viste sig han havde ret. Også i den grad.

Som udgangspunkt lyder det godt med individuel søgning. Men gør klar til en seriøs omgang nepotisme, og mangel
på turnuslæger i udkantsområderne.
Jeg kan give Østrig som et eksempel. Der er der i gennemsnit 3 års ventetid på turnus i hovedstaden Wien (jep, læger arbejder faktisk som
taxachauffører i ventetiden for at være sammen med familien). På den anden side kan man få turnus med det samme hvis
man vælger et udkantshospital. Der er i så fald tale om et hospital hvor der er en læge på vagt om natten. Den læge lærer
typisk meget hurtigt hvordan man betjener et røntgenapparat selv.

Kort sagt kommer det endnu en gang til at gå ud over dem der har familie. Men det gør det jo alligevel allerede… Der er
dog bare mulighed for særplads hvis man har barn i skolealderen, med den nuværende norske turnusordning.

Gosh, du har virkelig ret i at læger uddannet udenfor DK ikke kan være med i lodtrækningen, de må søge de ledige pladser…
http://www.sst.dk/Uddannelse%20og%20autorisation/Den%20kliniske%20basisuddannelse/Tilmelding/FAQ.aspx
som jo iøvrigt bliver “slettet” af listen for at tvinge turnuslæger ud i periferiske hospitaler. En stor fordel med turnus er jo netop at
det er muligt at fordele turnuslægerne ligeligt over hele landet.

Det lyder ærligt talt ikke helt som noget der burde blive accepteret i forhold til arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa?!? :shock:

Jeg kan umiddelbart ikke se nogen rationel årsag til at der ikke skulle være lige tilgang til lodtrækningen også i DK… og er faktisk
også ret negativt overrasket over den forskelsbehandling. :-x

Jeg vidste faktisk heller ikke at folk uddannet udenlands ikke måtte tage turnus i dk. Egentligt også lidt skuffet over. Men har faktisk svært ved at se hvem der egentligt gider at tage til dk for vores devaluerede “Turnus”? Kender selv et par stykker (Begge oprindeligt fra Norge) som er uddannet i dk, der tager deres turnus i Norge… Og kan sagtens forstå dem. Et eller andet sted ville det vel bare være skuffende hvis de ikke kom tilbage til Norge?

Jeg kan godt se det er frustrerende som Norsk studerende at skulle tage kortere vikariater, skifte ofte arbejdsplads osv. fordi nogle studerende fra østeuropa, Danmark og andre af nabolandene tager pladserne. Men til gengæld lyder det godt at man rent faktisk, muligvis, skal søge sin turnusplads (Ligesom alle andre jobs man skal have i fremtiden!), som jeg umiddelbart er en tilhænger af! Og som udgangspunkt kommer der vel ikke mere nepotisme, end ved tildeling af Intro/kursusstillinger?

Mvh. Christian

Flere af mine medstuderende og jeg selv ville gerne have KBU i Danmark i stedet for at afvente turnus i Norge. Danske sygehuse har et godt ry her. Selv har jeg arbejdet som lægevikar i Danmark og havde der kun gode oplevelser og bedre arbejdsforhold end flere af mine medstuderende fra UiO havde i deres vikariater i Norge. Samtidig er situationen nu således, at antallet af læger i den norske turnuskø overstiger antallet af turnuspladser i Norge. Der er ingen nem løsning. På den ene side er jeg tilhænger af et meritbaseret system, fordi det ville stille norsktalende og norsk uddannede læger i en fordelagtig situation. Samtidig er det et reelt problem, at sygehusene i distriktsnorge så ville risikere at skulle nøjes med de ikke-skandinavisk talende kandidater.

Her ses vores turnusvalgliste (den er frit tilgængelig på internettet, og alle har sagt ja til offentliggørelse af navn). Bemærk det store antal udenlandske søgere. Utenl = udenlandsk, UiO = Universitetet i Oslo, UiB = Universitetet i Bergen, UiT = Universitetet i Tromsø, NTNU = Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet i Trondheim.
http://www.med.uio.no/turnus/arkiv/Turn … 50810.html

Ja, men man kommer stadig til at mangle enten kirurgi, medicin eller almenpraksis. I kan bagefter tage det i Norge/ethvert andet land. Det kan man ikke på samme måde i dk, jf. 4 år reglen. Og så tror jeg også at grænsen er ved at være nået i dk, mht. turnuspladser. Eller?

Jeg kan ikke udtale mig om hvordan arbejdsforholdene er i Norge, da jeg intet ved om det!

Krelle du vil jo gerne have KBU-kombinationen af mikrobiologi og klinisk fysiologi!

Så du må nok hellere blive hjemme i skønne Danmark for at få ovenstående vinder :wink:

“Jeg kan godt se det er frustrerende som Norsk studerende at skulle tage kortere vikariater, skifte ofte arbejdsplads osv. fordi nogle studerende fra østeuropa, Danmark og andre af nabolandene tager pladserne”

Kære Christian
Hvertår optages en masse norske studerende på de danske lægeskoler. Det går udover danske ansøger, fordi
Danmark er gavmild overfor det norske stat eller sundhedsvæsen for den sagsskyld.
Det er globleseringsskyld at du og andre sidder med frustrationer.

Frede: Ja, den kombination kommer nok snart. Så bliver du nok rigtigt jaloux over du ikke havde mulighed for at få den:-).

Jintaga: Det er rigtigt, men såvidt jeg er orienteret om, så har Danmark og Norge en aftale om at optage X-antal medicinstuderende i dk hvert år. Så i teorien er det ekstra pladser der er blevet oprettet.

Efter at have tænkt mig lidt om, så synes jeg at alle interesserede nordmænd og andre godtfolk burde søge i Danmark, det er jo ifølge sundhedsstyrelsen (http://www.sst.dk/Uddannelse%20og%20autorisation/Den%20kliniske%20basisuddannelse/Tilmelding/FAQ.aspx) tilladt for udenlandske studerende at søge ubesatte turnusstillinger - og siden ca. 15-20% af stillingerne fordelt ligeligt ud over hele landet er ubesatte (taget ud af lodtrækningen for at fordele til udkantshospitalerne), burde der være gode muligheder! Faktisk endda bedre muligheder end for danske turnuslæger, som jo uden undtagelse er tvunget til at være med i lodtrækningen uden mulighed for at ansøge bestemte pladser, mens udenlandske læger kan søge frit på den plads de netop ønsker!

Med hensyn til de norske medicinstuderende som studerer i Danmark, så er der jo en pointe i at de fleste kan tage hjem kvit og frit efter uddannelsen. Det er jo cirka en million kroner per læge :doc: der udvandrer. Man kan vende og dreje hele sagen, og der vil nok altid være nogen som vil have det bedre end andre. Akkurat nu er det sådan at der måske og (hvis Krelle har ret) måske ikke er nordmænd der får plads på danske universiteter på bekostning af danske ansøgere, og samtidig er der en masse norske nyuddannede læger der må vente et halvt år på turnus på grund af den store søgning til turnus i Norge.
Min erfaring er dog at at de to største grupper af ansøgere til norsk turnus udgøres af norsk uddannede læger og nordmænd uddannet i udlandet. Af de turnuslæger jeg kender, så er 8% ikke-norske statsborgere, og det er vist nogenlunde stabilt gennem mange år. Altså har jeg ikke umiddelbart grund til at tro at den store tilstrømning skyldes andet end hjemvendende nordmænd.

Den eneste måde det i mine øjne kan blive retfærdigt på, vil være fri og lige adgang til pladserne, alle steder i uddannelses og karriere stigen. Derfor min irritation over den lukkede turnussøgning i Danmark. Umiddelbart er lodtrækning den løsning som tilgodeser samfundets interesser bedst, i og med den giver bedst dækning, derfor får den nok min stemme, men den svenske ansøgningsmodel ville absolut også være brugbar.

Til sidst en bøn til nordmænd der vælger at ansøge i DK: start en tråd, og skriv jeres erfaringer :smiley:

Hejsa

Jeg trækker norsk turnus-nummer snart og vil gerne høre om der er nogen der har erfaringer med turnus i norge.