Tvivl om lægevejen er så lys

Hej med jer.

Jeg går på 4. semester på bachelor nivaue på KU. Jeg har gennem studiet haft perioder med tvivl, men jeg er virkelig blevet mødt af en mur af tvivl på det seneste, hvorfor jeg også skriver her - samt skal tale med studievejledningen.
Nogle af de ting, som er til grunde for min tvivl, som jeg håber i kan give en ærlig indsigt i er især arbejdet bag efter. Folk slynger med sig, at “medicin åbner så mange døre” eller “medicin fører til et hav af muligheder”. Jeg har prøvet at undersøge dette, og ja, der er mange specialer man kan vælge, men jeg synes ikke mulighederne er så brede som folk får det til at lyde som. Fordi det er jo stadig hospitalsarbejde.
Jeg har været på nogle hospitalsafdelinger efterhånden, og jeg har mødt læger som virkelig er udbrændte, og endda som har fortrudt at blive læger – dette skal ikke være generaliserende, men det skræmmer mig.
Er det jobbet som er kedeligt? Hvorfor er det, at det er fedt, med dårlige arbejdstider, dårlige vilkår, bureaukratisk opbygning, “lorte” opgaver? som der virker til at være i hospitalsvæsnet?
Jeg har måske misforstået noget, men jeg vil meget gerne hører jeres input til hvorfor det overhovdet er fedt at arbejde på et hospital - ud over man selvfølgelig kan hjælp syge mennesker!
Men hvis man skal slæbe sig selv igennem for at hjælpe, hvor meget er det så værd?

Hvad så hvis man ikke vil være “alm.” hospitalslæge, hvad så med en vej inde for industrien? Eller en overbygning med f.eks. en øknomisk uddanelse (F.eks. HD eller ligende). Er der nogle af jer som har gået en alternativ vej som har noget de vil dele omkring dette?

Et sidste spørgsmål (for nu) er, der hvor i står nu, med alt den viden i har omkring både medicin, lægelivet og andre proffisioner. Ville du så stadig havet valgt at læse medicin og blive læge? eller ville du havet valgt/undersøgt/prøvet noget andet af? – og hvorfor?

Jeg håber virkelig der er nogle som vil dele deres tanker, både på godt og ondt! Da jeg virkelig står i en situation hvor jeg synes lægejobbet virker meget “mehh” og derfor har svært ved at finde motivation. Jeg søger ikke svar som nødvendighvis motivere, men blot svar som er ærlige.

Bh. Thomas

7 Synes om