Udelukkende privatforsikringskunder i privat praksis

Hejsa! Ville gerne høre lidt om, hvordan det foregår, hvis man vælger, at ens speciallæge praksis kun modtager private sundhedsforsikringskunder/Fuld brugerbetalingskunder, altså uden om det offentlige og sygesikringen. Er det økonomisk og arbejdstidsmæssigt fordelagtigt eller er det for kringlet at få på benene i DK? Har ikke tænkt nærmere over speciale, men bare for debattens skyld kan vi tage psykiater, dermatolog eller noget tredje ikke-kirurgisk speciale. Den fiktive klinik/praksis ville være i hovedstadsområdet, hvis det har indflydelse på svarene jeg får.
På forhånd tusind tak for svar:)

Danskere motivation til at betale for noget der er gratis er meget lille.

Folk vil gerne betale for ADHD udredning privatpsykiater.dk

Men der er også lægen her der har lavet et setup: https://www.ældrelægen.dk/

Hej
Jeg er ret meget på linje med Frold. Jeg selv sidder i speciallægepraksis og har enkelte private patienter, men det er forsvindende få der efterspørger det. Jeg har enkelte forsikringskunder, som kan få tid fra dag til dag, men det er ikke ret mange om måneden. Man skal være opmærksom på at man skal følge de nationale retningslinjer uanset om man abejder privat eller under sygesikringen - dvs overholde ventetider for patienter mistænkt for cancer, at man kun må lave kirurgi hvis forhold X, Y, Z alle er opfyldt (f.eks. afstandskriterier ved øjenlågsoperationer - kosmetisk kirurgi betaler forsikringsselskaberne heller ikke for). osv.

De eneste jeg kender som lever godt af deres private kunder er psykiaterne der udredder for ADHD og enkelte plastickirurger. Mange plastikkirurger driver rent faktisk klinik med overenskomst til sygesikringen.

1 Synes om