Udvej til medicin

Hej derude :slight_smile:

Som I i forvejen ved, så har jeg et brændende ønske om, at komme på lægestudiet, men det ser ikke særlig lyst ud med alt det man hører om, at snittet vil stige 0,3-0,4 på universiteterne. Måske er det lidt lyst på AAU, men chancen er heller ikke stor der.

Jeg vil virkelig ikke opgive drømmen så let, især fordi min snit jo er så tæt på. Jeg har fået et andet lyst idé. Jeg har hørt en del om, at man starter på et uddannelse der ‘ligner’ medicin og så flytter over til medicin senere hen i uddannelses forløbet. Altså, de såkaldte ‘smutveje’ til medicin. :slight_smile:
Er der nogen herinde der kan fortælle lidt om chancen for overflytning generelt? i så fald, hvilke uddannelser er det vi taler om, som kan være en fordel at have taget? Jeg sidder netop og skal til at udfylde ansøgningsskema og har brug for hjælp til dette.

1000 tak på forhånd. :slight_smile:

D bedste man ka gøre ikke at afs stud.eksamen, og så satse gode karakter som enkeltfag :slight_smile:

Jeg er ikke helt med. Du siger at jeg skal tage enkeltfag, dvs. ikke starte på et uddannelse i år? :slight_smile:

Taget fra en anden tråd:

Re: AAU Case

"Indlæg af Bottomfarm » tirs 07 jun, 2011 12:11

Det er lidt et ømtåleligt emne :slight_smile:
Min opfattelse er at der er rigtigt mange på medIS som egentlig hellere ville læse medicin, og at nogle af dem som rent faktisk er der for at læse medIS har svært ved at se formålet ved fx konsultationstræning.
Det er blevet lavet sådan nu, at man kan skifte fra medIS til medicin hvis der er under 50 på medicinstudiet. Her vil man så tage dem som får de højeste karakterer til deres eksamener."

Ergo. Det er ikke særlig nemt, for næste år starter der 150 medis, og der skal da nok være nogle af dem der får ret gode karakterer. uanset hvad, kræver det at man er rigtig dygtig og kan få 12 og 10 i eksamener, som er magen til dem, som de medicinstuderende skal op i. Altså de helt samme prøver. :slight_smile: Så er det måske nemmere at supplere og komme ind på kvote 2 i stedet for, med det snit, som du kan få i de adgangsgivende fag.

Jeg har, iøvrigt, hørt at de få pladser der er på Medicin til folk fra MedIS bliver fordelt over alle 3 årgange på MedIS… Så oddsne er små. Du kan simpelthen ikke regne med denne metode.

alle 5 årgange. Det gælder jo også de, som er igang med kandidaten. (hvis man skulle have lyst til at starte helt forfra…)

Ja, sådan kunne man også se det på :smiley:

Velkommen i kvote 2 helvedet, Amina :wink:

Den måde AAU tolker dette emne på med at de har ret til at fylde til 50 studerende på kandidaten er noget værre svineri over for alle medicinstuderende der er optaget på ret vis i DK.

Optagelses antallet i DK fastsætter efter fremskrivninger af lægemangel og bygger bla også på forventet frafald. Ved på denne måde at øge antallet af kandidater udenom dette system er AAU med til at omgå regulering, hvilket kan betyde at der ikke er job/ønskejob til kandidater optage på fair vis ud i fremtiden.

Problemet er lille nu, da det nok kun drejer sig om få ekstra kandidater, men man kan da håbe at deres retmæssige optag på AAU ikke bliver hævet så denne praksis kan få større betyndning i fremtiden.

En anden ting er så snakken om kvaliteten af deres bachelorer fra MedIS…

Mit råd vil ligeledes være at prøve at kvalificere dig via kvote 2, elle vente et år, da adgangskoefficienten ændrer sig fra år til år. Det kunne jo sagtens være den var lavere næste år…

@Dalton.

Bacheloren i medIS er PRÆCIS den samme, som vi har på medicin. Samme undervisning, samme forelæsninger, samme hospitalsophold.

Medicinstuderende og medIS bliver undervist til de samme forelæsninger, og arbejder i grupper på tværs af uddannelsen, således der fx i min gruppe er 3 medicinstuderende og 4 medIS. Dette er, personligt, ikke noget jeg opfatter som et problem.

Og forresten. På SDU er det så ikke også muligt at springe fra deres biomedicin over på medicin? Så er det da ikke kun AAU, som “omgås reglerne” men nærmere en normal måde at håndterre problemet på. Det skyldes vel nok at der er penge i de færdiguddannede, således at vi nuværende studerende kan få flere ressourcer til uddannelsen?

@Mike6491

Nej.

Jeg bliver giver Dalton ret i at optagelse af medis studerende på medicin kan blive et problem. Selvfølgelig er det ikke mange, det handler om, men alligevel betyder det noget i princippet.
Det er rigtigt, nok at man tideligere har haft en del smutveje for at komme over på medicin, men mit indtryk er, at de er begyndt at blive lukket, så hvorfor skal AAU lige pludselig åbne op for denne smutvej?
Det er ikke fordi jeg har noget imod, at personer der ikke får et tårnhøjt gennemsnit fra gymnasiet skal udelukkes medicin, tværimod synes jeg kvote 2 mulighederne er gode alternativ.
Grunden til, at jeg finder flytningen fra medis til medicin problematisk er, at det naturlige frafald i bachelor delen ødelægges. Dette kan i princippet betyde, at hvis alle fra medicin på AAU vælger at tage deres kandidat på AAU, så kan der ikke komme andre bachelor færdige studerende fra andre universiteter til AAU for at tage deres kandidat, hvilket jeg finder synd. Selvfølgelig skal der nok være nogen fra AAU, der vælger at tage deres kandidat på et andet universitet, men alligevel.
Jeg ved at, at der er mange, som mener, at AAU skal udnytte deres 50 kandidat pladser fuldt ud, og derved optage medIS til medicin, hvilket jeg godt kan se fornuften i, jeg ser bare lidt for mange problemer tilknyttet til denne overflytning.

Ikke den rigtige tråd til den debat people(sjovt nok også et problem internt på vores studie)!

Som Punjabi siger: Drop gymnasiet og tons igennem på et adganskursus. Tror det er det smarteste…

Hej igen,

Mange tak for jeres svar :slight_smile:

Jeg har også i tankerne om at søge igen næste år, men ja i forvejen vil jeg prøve at kvalificere mig til en kvote 2, ved at komme ind på en uddannelse der ‘ligner’ medicin studiet/foretrækkes når man skal optage folk på baggrund af motiveret ansøgning. Jeg tænkte på, at det skulle være en uddannelse der også var en smutvej til medicin, men kan høre at dette er meget svært. :frowning:

Men, sådan noget som tandlæge studiet og molekylær medicin, er det ikke især de to uddannelser man ser meget på hos ansøgerne på kvote 2? Jeg mener, med en bachelor i tandlæge studiet har man vel store chancer for at blive betragtet i kvote 2? ikke sandt? :slight_smile:

Hej Amina

Ved ikke hvordan det fungerer på AAU, men kan sige så meget at der på de andre universiteter desværre ikke er nogle “smutveje” ind på studiet. Der er ingen andre uddannelser der er adgangsgivende på medicinstudiet som sådan. Du kan muligvis bruge det til noget i en kvote 2 ansøgning ved KU eller SDU. AU’s kvote 2 system baserer sig på karakterer i særligt relevante fag (dansk, engelsk, kemi, fysik og matematik) og der var gennemsnittet sidste år 11,1. Umiddelbart vil jeg tro at din bedste chance ligger på kvote 2 på SDU, men der er også rigtigt mange ansøgere hertil.

Held og lykke med det

Hilsen Kristian

Hej Anima,

Må man spørge hvor højt snittet er? sidste år lå det jo på 9,8 i Ålborg, og hvis det stiger en 0,3 så kan det jo være der stadig er mulighed for en Standby.
Held og lykke!

Hilsen Louis!

Tak for svaret christian-k, men ja I har ret. Måske skal jeg prøve at forbedre de relevante fag. Jeg kan evt. lige undersøge om det muligt at starte på et uddannelse og forhøje snittet på de relevante fag (fysik, matematik, kemi,engelsk og dansk) på et aftenskole samtidigt.

Louisnp: jeg fik et snit på 10,0 :expressionless: chancen er der, men den er alt for lille. Læste at i år vil der være endnu flere ansøgere end sidste år.

God idé at starte på en (et) uddannelse og på en (et) aftenskole før du kan søge optagelse på medic.
Held og Lykke

Hej igen Anima, det kan jo være du er heldig! sidste år var det 9,8 så hvis det stiger en 0,3 så har du jo stadig mulighed for en standby!
Vil krydse fingre for os alle sammen, og så kan det jo være vi kommer til at læse til læge sammen!

Nyd nu sommerferien!

Louis out.

[quote=“LouisNp”:23ugm4ao]Hej igen Anima, det kan jo være du er heldig! sidste år var det 9,8 så hvis det stiger en 0,3 så har du jo stadig mulighed for en standby!
Vil krydse fingre for os alle sammen, og så kan det jo være vi kommer til at læse til læge sammen!

Nyd nu sommerferien!

Louis out.[/quote]

Jeg har også et håb, for selvom chancen ikke er så stor, så lever håbet endnu! :slight_smile:
Det ville være super fedt at læse til læge sammen med jer hjælpsomme mennesker herinde fra, der også har en brændende ønske om at komme ind :smiley:

Nb: Tak for de opmuntrende ord, LouisNp. :slight_smile: