Undervisning på SDU

Jeg har hørt rygter om, at det meste undervisning på SDU foregår på campus det første år. Mens de resterende år vil foregå primært på OUH.

Er det rigtigt?

Og er der nogle der i hovedtræk kan ridse op hvordan ens skema ser ud til 1. semester. Jeg kan se på SDUs hjemmeside, at der er forelæsninger, holdundervisning, og gruppeopgaver. Men jeg kan ikke danne mig et overblik over hvor mange skemalagte timer der egentlig er.

På forhånd mange tak :slight_smile:

Det er også korrekt.
I det første år foregår undervisning primært ude på uni, mens det 2. år veksler mellem uni og klinikbygningen/WP (klinikbygningen er en del af OUH og WP er lige ovre på den anden side af vejen).
Efter det er man næsten udelukkende ude i klinikbygningen/WP.

Ift. skema kan du kigge her i de gamle læseplaner og prøve at danne dig et overblik over, hvor mange timer, man har http://www.sdu.dk/da/information_til/studerende_ved_sdu/din_uddannelse/bachelor/medicin_bachelor/laeseplaner

Der er ikke særlig mange gruppeopgaver på studiet udover rapporter, afleveringer i videnskabsteori osv., men det 1. semester skal du udarbejde en studiestartsopgave sammen med din gruppe :slight_smile:

Så mht bolig, vil det være bedst at finde noget tættere på OUH end campus, hvis man nu skulle vælge det ene frem for det andet?

Jeg ville benytte mig at tag-over-hovedet-garantien som det første :slight_smile: Så søger man alt, men er også garanteret et sted at bo!
Odense er stor, men ikke så stor at det er en umulig opgave at cykle til uni uanset hvor man bor. Jeg bor selv ved siden af OUH og cykler til uni hver dag (har lige afsluttet første år), det tager ca. 25 min. hver vej.

Mht. til mængden af undervisning så vil jeg sige, at der for det meste er undervisning hver dag. Der er selvfølgelig uger, hvor man kun har 3 dages undervisning, og så er der uger, hvor man har fra 8-18 et par af dagene. Det veksler noget. Man lærer også at vurdere om forelæsningerne f.eks. er noget man bør prioritere fremfor selvstudie (det fandt jeg selv meget mere nyttigt under b2 (anatomi)), men det er jo individuelt så man er nødt til at tage al undervisning de første par uger og så tage en beslutning.

Myraki; hvornår finder du ud af om du bliver tilbudt en plads fra ventelisten?

Jeg bor pt. selv i Odense M og har fin afstand til både uni og WP/OUH. Hvis man skal kigge fremadrettet, så kan det godt betale sig at bo tættere på OUH, når man fra 2. år har undervisning vekslende mellem de to steder og derefter næsten udelukkende på OUH. På kandidaten har du også undervisning ude på OUH/WP.
Men Odense er generelt en god cykelby, så man kan cykle hen til rigtig mange steder rigtig nemt :stuck_out_tongue:

Jeg er desuden enig med VibeSommer ift. bolig. Den boliggaranti havde jeg helt glemt at nævne :lol:
Du kan også sende en ansøgning til forskellige kollegier oveni, fx 4. Maj Kollegiet, hvor jeg selv bor lige pt.
Og prøv at kigge lidt rundt i de lejlighedsgrupper på Facebook, der eksisterer.

VibeSommer: Det gør jeg d. 28. juli! Så stadig alt for lang tid til :stuck_out_tongue: Men mon ikke den falder med mindst 1 og jeg så liiige bliver tilbudt plads? :lol:

Åh puha, der er længe til! Men jeg hepper sådan på dig! Nu MÅ det være din tur :slight_smile:

Myraki har du ellers gode råd til at finde lejlighed? Jeg kigger nemlig også selv på lejeboliger (specifikt med katte-tilladelse), men synes godt nok det er svært at finde.

tak for svar :slight_smile:

Jeg kan se på læseplanerne at undervisningen er delt op i moduler med hver sit tema. Men det skal vel ikke forståes som et fag, men mere et tema hvori der indgår fag som fx. histologi og anatomi?
Jeg har læst medicin på AU, men stoppede pga. sygdom. Nu er jeg så blevet optaget på SDU og skal søge merit, men har svært ved at greje hvordan uddannelsen er bygget op. Jeg skal helt sikkert have fat i en studievejler. Men hvis en af jer kan fortælle mig bare lidt om det, vil jeg værdsætte det meget!

Selvfølgelig!

Jep, hele uddannelsen er indrettet i moduler. De varer, som du nok har læst, 8 uger ad gangen, og er opdelt i tre spor; biomedicin, profession og akademiker.
De tre spor vægter ikke altid lige mange ECTS hver, så nogle moduler har større fokus på biomedicin og andre større fokus på et af de andre.

Hvert modul har et overordnet tema, men er underinddelt i de tre spor, som hænger nogenlunde sammen med det overordnede tema. På B1 f.eks. er biomedicin histologi, celle- og vævslære, mens professionsporet er akut beredskab, et førstehjælpskursus, og akademikersporet er den opgave der hedder studiestartsopgaven, som er en lille intro til sundhedsforskning vist nok. På B4, som jeg lige har haft, var biomedicin genetik, profession var sundhedspsykologi og akademiker var kvalitativ sundhedsforskning. Modul 4 kom i god forlængelse af 3’eren, hvor vi havde biokemi og en molekylær introduktion til generne bl.a.
Alle modulerne kører altså i de tre spor (nogle gange bare 2 af dem), og man bliver derfor undervist i 3 forskellige emner, som dog hænger tilnærmelsesvist sammen. Idéen er en rød tråd i hvert fald :slight_smile:

Håber det nogenlunde besvarede spørgsmålet :slight_smile:

1 Synes om

Ja, NU må det simpelthen være min tur :lol: Jeg er i hvert fald ved godt mod!
Jeg har desværre ikke såå meget erfaring med boligsøgning i Odense, men jeg er selv inde i forskellige facebookgrupper for lejligheder i Odense, og så har jeg selvfølgelig også en bruger på studiebolig Odense. Men ja, det er vist generelt ret svært at finde lejligheder med tilladelse til fx kat :dry: