Unitest 2019 . Alle må byde ind :-)

Hej folkens

Jeg tænkte at jeg lige ville oprette denne tråd, for os der har været oppe til unitesten på enten AU eller SDU.

Jeg vil egentlig bare høre, hvordan det er gået for jer uden at afsløre opgavens spørgsmål som sådan.
Personligt synes jeg at nogle af spørgsmålene var ret svære og testen ikke mindede så meget om det eksempel der ligger i universiteternes hjemmeside.
Hvad synes I?

1 Synes om

Hej.

Jeg var til testen for 2. gang i år, og jeg synes også testen var svære i år end den var sidste år. På trods af, at jeg var 100 gange bedre forberedt denne gange.
Det man skal huske er, at testen er svær for (næsten) alle. Det er meningen.

Jeg krydser fingre for dig.

Dbh Esben

Jeg var til testen for første gang sidste weekend. Jeg synes, specielt grundet det enorme tidspres, at den var enormt svær. Den virkede meget sværere end det eksempel der ligger på AU’s hjemmeside. Jeg lavede testen på AU’s hjemmeside et par dage inde uniTEST og der havde jeg 83% rigtige og brugte 1 time og et kvarter ca. Til selve uniTESTEN var jeg nødt til bare at gætte mig frem i mindst 50 spørgsmål, mange af dem fordi jeg simpelthen ikke følte jeg havde tid nok til at sætte mig ind opgaven.

Hvor mange spørgsmål var der sidste år, 100 eller 150?

Er der nogen der ved hvor mange ansøgere til de forskellige uddannelser de vælger til at gå videre? (Jeg har søgt ind på psykologi).

Mvh. B.Holst

Synes også selv at testen var umådelig svær… Jeg har ingen idé om, hvordan det er gået, da jeg også selv måtte gætte på en større del af spørgsmålene.
Ønsker held og lykke til jer alle sammen
Mvh. Jesper

Det lyder som om, at I alle fandt testen svær.

Det er givetvis intentionen - held og lykke til jer alle :).

Jeg er helt enig med jer alle sammen!

Til Benedikte: jeg tror at der sidste år var 100 spørgsmål og der havde de også kun 90 minutter - eller så var det året før det.

Og det er vist 20% der kommer ind via kvote 2, og heeeldigvis så har AU og SDU udvidet antallet af medicinstuderende, så det bliver vist omkring 80-ish stykker som kommer ind (hvis jeg har beregnet mig frem til det rigtige).

Krydser også fingre for os jer, og håber vi kommer ind!

Tror også, at det har noget at gøre med at mange sidste år fik mange point i testen, så det var svært at finde en grænsescore osv.

1 Synes om

Sidste år var der også 150 spørgsmål, men tror måske kun man havde 3 timer der. Og i forhold til grænsescore tænker jeg umiddelbart ikke de fastsætter en bestemt, men blot starter med at tage folk ind som har de højeste, lidt ligesom almindeligt kvote 1 optag.

På SDU optager de 50% via kvote 2 og så 20% på AU :smiley: Hepper på jer!

Jeg synes godt nok også den var svær. Jeg nåede dog at blive færdig, det ser jeg som et godt tegn. Jeg blev også nødt til at gætte på omkring 10 spørgsmål.

Ved i om man får at vide om man er optaget d. 20. juni? Eller får man blot sin score?

Det er et godt spørgsmål… Tror ikke at får at vide om man er optaget d.20/6, men hvis man har fået mange point, er det vel en god ting :thinking:

Der var også 150 spørgsmål sidste år og man havde de 3,5 timer. Det andet var i 2017.

Hvis det er i Odense får du nok relativt snart besked om du er gået videre til MMIen. I Aarhus får du nok bare din score og så får du først endelig besked om optagelse samtidig med alle andre (mener at det er i slutningen af juli).

1 Synes om

Jeg var til testen for første gang og besluttede mig egentligt først på testdagen at jeg ville tage testen så var meget dårligt forberedt. Jeg syntes også det var meget svært i forhold til de eksempler de havde lagt op som jeg ellers syntes var noget nemme. De kvantitative opgaver var langt mere komplicerede end at bare skulle tælle flypladser. Det var også langt flere lange tekstopgaver sammenlignet med i eksemplerne hvor der var mange korte. Jeg har vel 40-45% chance for at komme igennem.

Jeg er på en måde glad for at i andre også følte at den var svær, fordi jeg troede jeg var ene om at være ved at gå bagover! Det var min første gang i år, men jeg havde samme oplevelse af at den var sværere end eksemplet på nettet. Jeg nåede alle de 150 spørgsmål, men jeg føler ikke at jeg har givet de aller mest kvalificerede svar, grundet tidspresset. Jeg gik derfra og tænkte, at enten kunne man vælge at bruge ordentlig tid på en mindre procentdel af spørgsmålene, og krydse af i blinde på resten, eller man kunne skynde sig igennem dem alle, og have følelsen af man man kinda gættede/gav det bedste bud man kunne på størstedelen af dem. Jeg ved ikke hvad er bedst.

Jeg synes også bare at det er svært at vide om man nu har gjort det godt nok, for nogle af spørgsmålene (især de kvantitative) var et helt andet niveau. Altså jeg følte at jeg nok burde have valgt alle af de naturvidenskabelige fag på A-niveaue, bare for at kunne følge med de i spørgsmålene…

Du får besked om du er kommet videre til MMI d. 6/5

Sådan skulle det helst ikke være. Opgaverne burde kunne løses alene med de specifikke fag-niveauer som uddannelsen kræver. Og det tror jeg faktisk ikke engang er nødvendigt. Et skarpt hoved (logisk tænkning) og godt med tempo hjælper. Dermed ikke sagt at jeg ikke selv synes at testen var svær i sin tid for det synes jeg bestemt! Og tro mig; næsten alle der er til den test synes at den er svær - og det er også meningen. Grænsescoren var (dengang der ved 100 spørgsmål) oftest mellem 52 og 57 hvilket jo egentlig betyder at kun ca. 300 personer ud af omkring 1.800 personer har formået at få 52-57 (afhængig af teståret) rigtige - de resterende 1.500 testdeltagere har fået under grænsescoren. Så fat mod, testen er svær, men man skal trods alt “kun” have lidt over halvdelen rigtig for at gå videre til MMIen.

(ovenstående gælder kun for SDU, da jeg ikke kender grænsescorer for AU).

Jeg var til UNItesten for første gang, og syntes da også den var svær, men følte egentlig ikke, at den var sværere end eksemplet.
Testen er jo netop svær, pga. det tidspres man er underlagt under prøven. Testeksemplet vil unægteligt føles nemmere, når man sidder i rolige omgivelser, og kan tage sig tid til at svare på hver enkelt spørgsmål.
Der er jo en årsag til at grænsescoren “kun”, har været 50-60% rigtige de foregående år :slight_smile:

Jeg var til uniTEST i år, og syntes også at testen var svær. Gættede nok på omkring 33 af spørgsmålene. Jeg prøvede også at tage testeksemplerne fra SDU’s hjemmeside på under en time, og syntes stadig, at nogle af de spørgsmål man fik til selve uniTESTEN(især i den kvantitative del) var langt sværere, og krævede mere matematisk kunnen, end dem fra eksemplerne. Jeg tager fx først matematik B her til sommer, og det sad jeg meget og ærgrede mig over ved nogle af de kvantitative spørgsmål. Det er ærgerligt, at man ikke må diskutere indholdet i spørgsmålene, for det er nogle meget specifikke jeg sidder og tænker på.

Men det er rart at høre, at andre er i samme båd som mig, og at man trods alt “kun” skal have 50-60% rigtige, for at komme videre. Jeg gik nemlig fra testen i rimelig nedslået humør, og følte at der intet håb var for mig. Men det er der måske alligevel