Det er sq svært at svare på hvad der får en ansøgning til at skille sig ud.
Når jeg læser en ansøgning så betyder de første par linier ret meget. Det er lidt som med førstehåndsindtrykket af en person, det præger det man efterfølgende lægger mærke til.
I ansøgningen betyder det, at hvis jeg i de første par linier får indtrykket af at her kommer endnu en “drømmer” som ikke har sat sig ind i hvad til dels studiet men også det at være læge indebærer, så har jeg nogle andre forbehold for det der står i resten af ansøgningen end hvis personen demonstrerer at vekommende ved hvad det er han/hun går ind til. Igen, for mig, understreger at det er for mig, er sætningerne om at hjælpe andre mennesker, at mennesket ikke kun er en krop men også en psyke etc nogle floskler som lyder rigtig smarte men som ingenting siger om personerne der har lavet ansøgningen fordi jeg netop har på fornemmelsen at det er nogle “buzz’s” der bare skal lires af.
Den gode ansøgning begynder med at give mig et indtryk af den person der har indsendt den. Fx som jeg skrev i et indlæg tidl. havde jeg en veninde der startede med at skrive at hun havde prøvet at springe i faldskærm og drog parallellen til at hun ikke var bange for at udfordre sig selv. Det er efter min mening noget der skiller sig ud og får mig til at læse videre af interesse og ikke af pligt.
Noget andet der virker på mig, men som helt sikkert har modsat effekt på andre, er at være lidt sjov for at skabe et blikfang. Nu er jeg selv ret elendig til sådan noget men jeg husker noget i retning af : Is it a bird? Is it a plane? No, it is Medical man hvorefter “Medical man” blev beskrevet og ansøgningen så sluttede med - have you guessed it yet? Or should I reveal the secret identity of medical man? You somehow just knew all along it was me, didn’t you?
Ansøgnignen skal for mig begynde og slutte med en klar punch line som man ikke har set før.
Jeg tror nok at jeg begyndte min kvote to ansøgning med et eller andet citat af en læge som for mig beskrev det at være læge. Jeg kan ikke huske hvad - det er mange år siden :whistle:
Forsøgte mig med en hurtig google:
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Medicine is a science of uncertainty and an art of probability. Sir William Osler
The best physician is also a philosopher. Galen (hvis nu man skulle skifte fra filosofi til medicin)
Men det har sikkert også forskellig virkning på folk hvis en ansøgning begynder med et citat.
De fleste ansøgninger både herinde og dem jeg har kigget på privat begynder ensartet. For mig betyder det noget at en ansøgning begynder anderledes - skiller sig ud. Når det er sagt, er jeg godt klar over at det er et sats, at skulle gøre det. På nogen vil det virke og på andre ikke. Jeg har altid fundet at det virkede. Min sidste kliniske jobansøgning begyndte jeg faktisk med at beskrive alle de negative ting jeg kunne finde ved mig selv i forhold til jobbet - derefter et men i får også - hvorefter jeg beskrev det der var postivt ved mig i forhold til jobbet. Jeg sluttede med noget i retning af What you see is not always what you get - remember that there is so much more than meets the eye.
Og skulle du så være så irriterende at bruge det med originaliteten som argument for ikke at uploade din ansøgning
så vil jeg tilføje at man jo ikke er tvunget til at uploade alt hvis det endelig er. Man kan jo godt beholde overskriften til ansøgningen for sig selv.
Ansøgnignen skal give mig et indtryk af hvorfor du gerne vil læse medicin. For mig er det vigtigt at ansøgningen demonstrerer at man godt ved at studiet er meget andet end patientkontakt. Samtidig er det også for mig vigtigt at man fx ikke blot fremhæver at man har erfaring med pleje og omsorg men beskriver hvad man kan bruge det til som læge. Som jeg skrev til en anden, så har medicinstudiet intet med pleje og omsorg at gøre - det er nu en gang sygeplejerskerne og SOSU’erne der tager sig af det men faktisk har det at være læge heller ikke voldsomt meget med pleje og omsorg at gøre. Som læge er man behandler. Det er ikke ensbetydende med at man ikke skal kunne drage omsorg for patienten, men at tro at man altid har tid til at sætte sig ned og holde i hånd og forklare alting grundigt etc - det er en urealistisk forventning. Og det demonstrerer igen for mig at personen der har skrevet ansøgnignen er en drømmer.
Derudover skal ansøgningen være velskrevet. Ingen stave- eller kommafejl. Den skal være kort og præcis. Ikke alle mulige sætninger med en masse på grund af gjorde jeg sådan fordi etc … Heller ikke ladede ord som jeg er super motiveret, jeg er helt rigtig etc …
Den gode ansøgning som skiller sig ud i mængden er den der gør at jeg får fornemmelsen af at personen, der har skrevet den besidder de kvaliteter, som jeg lægger vægt på, at en læge skal have. Det er en appetitvækker som gør at jeg får lyst til at vide mere. Det er en appetitvækker som gør at jeg tænker det ville være godt om personen fik chancen.
Meget mere konkret kan jeg nok ikke blive desværre. Og som jeg har skrevet så handler en del af det jo også om hvem der læser din ansøgning. Nogle gange er man heldig at det virker at satse og andre gange er det “crash and burn”. Men, igen efter min mening, spiller man helt sikkert og ligner alle andre, ja så bliver man sværere at få øje på i mængden.