Upload af ansøgning - skal / skal ikke?

Kære alle

Der er selvfølgelig mange der gerne vil have noget feedback på deres motiverede ansøgning.

Studmed.dk er et godt sted for dette, da mange netop har været igennem processen med ansøgninger, nogle sidder på den anden side af bordet og er med til at vælge folk ud netop på baggrund af CV og motiveret ansøgning.

Den motiverede ansøgning er en “personlig” fortælling, og det kan gøre at nogle ikke vil lægge den ud til offentligt skue. Man kan selvfølgelig altid fjerne sit navn fra ansøgningen.

Det er virker ikke altid som om at de, der ønsker feedback, har tænkt over de “negative” konsekvenser af ikke at uploade en ansøgning. Der skal ikke være nogen tvivl om at jeg er fortaler for at man vedhæfter sit CV og motiverede ansøgning, når man ønsker feedback. Hele pointen med Studmed.dk er at hjælpe hinanden, hvorfor jeg også mener at man må bidrage selv. Typisk bruger man 30-45 minutter på at læse og kommentere en ansøgning, og det bør komme andre tilgode også.

Jeg har prøvet at ridse op, hvad der taler for og hvad der taler imod.

For:
[ol]
[li]Mange brugere tjekker forummet når de lige har lidt tid. Hvis ansøgningen ikke er tilgængelig vil den ikke blive læst/kommenteret.[/li]
[li]Ansøgningen og kommentarer kan bruges af andre i samme situation, og man kan lære af “processen”[/li]
[li]Chancen for mange kommentarer er væsentligt øget jvf. første punkt.[/li]

[/ol]Imod:
[ol]
[li]Andre kan bruge/kopiere det “mesterværk” af en ansøgning man har lavet.[/li]
[li]Man er genert og vil ikke stilles til skue for andres kritik.[/li]

[/ol]

I er velkomne til at kommentere og komme med forslag til andre for/imod punkter.

Med venlig hilsen
Lars Koch Hansen, Moderator.

Hej Lars

Jeg er ny på siden og er glad for at være her. Nu har jeg læst dit opslag, og vil dele mine idéer omkring det.

Personligt vil jeg aldrig sætte min motiveret ansøgning ind således, at alle kan se den, da du også selv nævner det under ulemper, at andre netop kan kopierer fra ens ansøgning. Om vedkommende som kopierer så ikke kan bevise påstandende i ansøgningen er en anden sag, men at kopierer én linje er nok til at irriterer mig; i tilfælde af at studievejlederen som faktisk læser min ansøgning genkender noget tilfælles med den næste ansøgning!

Der er absolut ingen tvivl om, at min ansøgning skal deles EFTER optagelsen, men før; absolut nej. Dette er som sagt min personlige holdning til emnet.

Også må det være op til folk selv, om de gider hjælpe eller ej over mail, i tilfælde af de gør, vil jeg da være yderst taknemlig.

Vh
Ziindan

Jeg kan sagtens forstå at man kan være forbeholden overfor at uploade sin ansøgning.

Men når det er sagt så har jeg svært ved at tro at der sidder folk herinde, som laver deres ansøgning ved at klippe / klistre fra andres ansøgninger. Jeg tror snarere, at når ansøgninger ligner hinanden, er det fordi vi alle opdrages til at skrive en ansøgning efter en bestemt opskrift.

Jeg har personligt gennemlæst og kommenteret en del ansøgninger over email - alle fra folk som skrev, at de mente, at deres ansøgning var for god til at de turde uploade af frygt for at nogen “stjal” ideer fra dem.

For det første har jeg endnu ikke fået en ansøgning der levede op til dette - de har alle sammen haft mange grundlæggende fejl og mangler. Enkelte af dem har været rent ud sagt elendige.

For det andet, gør det virkelig så meget, at en kommende kollega bliver inspireret af lige netop den ansøgning som “du” har valgt at uploade?
Hvad med alle de smukke ord og tanker der går igen i Jeres ansøgninger om at hjælpe andre mennesker, gode samarbejdsevner etc?
For mig demonstrerer modviljen mod at dele en ansøgning med andre, at personen højst sandsynligt vil få problemer på studiet fordi vedkommende ikke er særlig god til at samarbejde og dele erfaringer - noget der for mig er ret vigtigt på studiet. Samtidig demonstrerer det en grundlæggende mistillid til kommende kolleger som måske en dag skal redde din røv ved netop at gøre det “du” ikke vil … forestil dig, at du sidder med din læsemakker og har et problem med at forstå noget som vedkommende har forstået. Du beder læsemakkeren om at forklare dig det men han/hun siger nej, fordi vi er nok der kommer ud og skal slås om turnus/KBU pladser … fordi du ikke skal fremstå god/klog på grund af ham / hende … fordi der er “curve” på karaktererne og han/hun vil ikke have at “du” får en højere karakter end ham/hende … fortsæt selv.
Stræbermentaliteten fra gymnasiet skal lægges på hylden på universitetet efter min mening. Men ok, det er min mening :wink:
Men … Selv i forskermiljøet, til trods for at vi virkelig holder mange kort tæt til kroppen, fordi vi lever af at komme først med publikationerne, så deler vi altså vores viden og erfaring med konkurrenter - af og til også inden vi får publiceret - ene og alene af den grund at vi stoler på, at andre ikke vil misbruge vores tillid.

Til sidst … Et vigtigt “pro” argument for at uploade ansøgningen synes jeg er, at man får forskellige personers input og ikke kun inputs fra den ene person, som har tiden til at svare privat per email. Vi er alle enormt forskellige og har forskellig tilgang til hvordan den gode ansøgning er og når I vælger ikke at uploade er risikoen for en ensidig bedømmelse af ansøgningen noget større.

At modvilje demonstrerer samarbejds problemer under studieforløbet er påstand uden belæg. Så kan jeg da i hvert fald give mig selv som et eksempel; jeg gjorde mit bedste for at hjælpe til i klassen underviste når det kom til stykket, men jeg gav da aldrig resultatet! At hjælpe er noget andet og at give resultatet er noget andet.

Derudover er hele mit liv et granit solid bevis på hvor samarbejdsorienteret jeg er, og det kræver tillid når det kommer til stykket.

Når det er sagt, er jeg godt klar over jeg modsiger mig selv en smule, ved at sige, at jeg vil dele ansøgningen efter optagelsen. Det vil jeg gøre først og fremmest fordi den har været læst igennem af studievejlederne på studiet selv, den har været fremstillet én gang, så må vedkommende der skulle have en idé om at kopierer fra den være klar over konsekvenserne. Men at tage risikoen for at sætte den op offentlig før optagelsen, hvor flere hundrede visninger sker på kun få dage, er risikabelt for den der har udarbejdet den.

1 Synes om

Det er jo prisen for et offentlig forum, til gengæld får man gratis hjælp.

Jeg hjælper ikke privat og som jeg lige har skrevet til 6 privat beskeder sendt inden for de sidste 12 timer til mig:

Ideen og hele motivationen bag mit frivillige arbejde med studmed.dk er er at lave et forum, så mange kan få hjælp og alle kan have glæde af svar.

Derfor yder jeg ikke “privat” hjælp.

Må vi så få nogle flere med holdningen “imod offentlig deling” ind på diskussionen her!! Jeg står og modargumentere 3 læger :smiley: Er bange for at det ender med at jeg deler min ansøgning selv tilsidst :stuck_out_tongue: nu hvor de er så behjælpelig med offentlig delte ansøgninger…

Forresten hvem siger at der skal være pris for at et offentlig forum :slight_smile:

Det er der heller ingen der siger, men det er prisen her :slight_smile:

Ellers kunne vi lave en liste med email-adresser - men det er der ikke meget forum over.

Og nej, det er ikke for at svine dig til - men jeg vil bare gerne hjælpe flest muligt samtidig.

Kære Ziindan
Nu var indlægget ikke møntet på dig. Som jeg skrev så er modviljen mod at uploade sin ansøgning her noget der for mig demonstrer en grundlæggende mistillid og manglende motivation for at yde og hjælpe andre. Der er sikkert andre der har det som dig.

Jeg tror egentlig ikke at de af Jer som netop kommer med argumentet at andre ikke skal kunne kopiere er klar over hvor ens ansøgningerne i virkeligheden er når det kommer til stykket. Jeg synes det er ufatteligt få ansøgninger der skiller sig ud fra mængden. Der er nogle enkelte, men der er langt imellem dem. Og det med at kopiere erfaringer, det slipper man jo ikke af sted med, da man skal kunne dokumentere de erfaringer man har.
En del skriver så om erfaringer som ikke kan dokumenteres, fx selvstudier i anatomi. Det er da flot, men for det første har jeg svært ved at forestille mig at udokumenterede erfaringer vægter særligt tungt i fh t andre erfaringer og for det andet er jeg langt fra sikker på at selvstudier i det ene eller andet fag nødvendigvis tæller positivt. Som jeg har haft skrevet til en del skal man nok passe lidt på med at fremstille sig selv som halvfærdig læge. At du har læst en fysiologibog er jo ikke ensbetydende med at du har forstået det du skal. Det eneste den slags kommentarer betyder for mig er at vedkommende er nysgerrig og ivrig; ikke at vedkommende bliver en bedre medicinstuderende end andre nødvendigvis.

Nej jeg ved godt det ikke var møntet på mig, og jeg takker for din empati.

Men vil lige sige; jeg synes min ansøgning er god, men da jeg ikke har erfaring med det her kvote 2 ansøgnings procedure, er der alligevel noget som betvivler en inden i.

Hvad skal der til for at en ansøgning skiller sig ud, baseret på din erfaring?

Tjaaa, der har du en pointe(mht. e-mail adresse hjælpe forum). Jeg kan godt se det er lidt absurd når der er utallige som ønsker kritik på deres ansøgning, og jeg er selv en af dem.

Det er sq svært at svare på hvad der får en ansøgning til at skille sig ud.

Når jeg læser en ansøgning så betyder de første par linier ret meget. Det er lidt som med førstehåndsindtrykket af en person, det præger det man efterfølgende lægger mærke til.
I ansøgningen betyder det, at hvis jeg i de første par linier får indtrykket af at her kommer endnu en “drømmer” som ikke har sat sig ind i hvad til dels studiet men også det at være læge indebærer, så har jeg nogle andre forbehold for det der står i resten af ansøgningen end hvis personen demonstrerer at vekommende ved hvad det er han/hun går ind til. Igen, for mig, understreger at det er for mig, er sætningerne om at hjælpe andre mennesker, at mennesket ikke kun er en krop men også en psyke etc nogle floskler som lyder rigtig smarte men som ingenting siger om personerne der har lavet ansøgningen fordi jeg netop har på fornemmelsen at det er nogle “buzz’s” der bare skal lires af.

Den gode ansøgning begynder med at give mig et indtryk af den person der har indsendt den. Fx som jeg skrev i et indlæg tidl. havde jeg en veninde der startede med at skrive at hun havde prøvet at springe i faldskærm og drog parallellen til at hun ikke var bange for at udfordre sig selv. Det er efter min mening noget der skiller sig ud og får mig til at læse videre af interesse og ikke af pligt.
Noget andet der virker på mig, men som helt sikkert har modsat effekt på andre, er at være lidt sjov for at skabe et blikfang. Nu er jeg selv ret elendig til sådan noget men jeg husker noget i retning af : Is it a bird? Is it a plane? No, it is Medical man hvorefter “Medical man” blev beskrevet og ansøgningen så sluttede med - have you guessed it yet? Or should I reveal the secret identity of medical man? You somehow just knew all along it was me, didn’t you?

Ansøgnignen skal for mig begynde og slutte med en klar punch line som man ikke har set før.
Jeg tror nok at jeg begyndte min kvote to ansøgning med et eller andet citat af en læge som for mig beskrev det at være læge. Jeg kan ikke huske hvad - det er mange år siden :whistle:

Forsøgte mig med en hurtig google:
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Medicine is a science of uncertainty and an art of probability. Sir William Osler
The best physician is also a philosopher. Galen (hvis nu man skulle skifte fra filosofi til medicin)

Men det har sikkert også forskellig virkning på folk hvis en ansøgning begynder med et citat.

De fleste ansøgninger både herinde og dem jeg har kigget på privat begynder ensartet. For mig betyder det noget at en ansøgning begynder anderledes - skiller sig ud. Når det er sagt, er jeg godt klar over at det er et sats, at skulle gøre det. På nogen vil det virke og på andre ikke. Jeg har altid fundet at det virkede. Min sidste kliniske jobansøgning begyndte jeg faktisk med at beskrive alle de negative ting jeg kunne finde ved mig selv i forhold til jobbet - derefter et men i får også - hvorefter jeg beskrev det der var postivt ved mig i forhold til jobbet. Jeg sluttede med noget i retning af What you see is not always what you get - remember that there is so much more than meets the eye.

Og skulle du så være så irriterende at bruge det med originaliteten som argument for ikke at uploade din ansøgning :wink: så vil jeg tilføje at man jo ikke er tvunget til at uploade alt hvis det endelig er. Man kan jo godt beholde overskriften til ansøgningen for sig selv.

Ansøgnignen skal give mig et indtryk af hvorfor du gerne vil læse medicin. For mig er det vigtigt at ansøgningen demonstrerer at man godt ved at studiet er meget andet end patientkontakt. Samtidig er det også for mig vigtigt at man fx ikke blot fremhæver at man har erfaring med pleje og omsorg men beskriver hvad man kan bruge det til som læge. Som jeg skrev til en anden, så har medicinstudiet intet med pleje og omsorg at gøre - det er nu en gang sygeplejerskerne og SOSU’erne der tager sig af det men faktisk har det at være læge heller ikke voldsomt meget med pleje og omsorg at gøre. Som læge er man behandler. Det er ikke ensbetydende med at man ikke skal kunne drage omsorg for patienten, men at tro at man altid har tid til at sætte sig ned og holde i hånd og forklare alting grundigt etc - det er en urealistisk forventning. Og det demonstrerer igen for mig at personen der har skrevet ansøgnignen er en drømmer.

Derudover skal ansøgningen være velskrevet. Ingen stave- eller kommafejl. Den skal være kort og præcis. Ikke alle mulige sætninger med en masse på grund af gjorde jeg sådan fordi etc … Heller ikke ladede ord som jeg er super motiveret, jeg er helt rigtig etc …

Den gode ansøgning som skiller sig ud i mængden er den der gør at jeg får fornemmelsen af at personen, der har skrevet den besidder de kvaliteter, som jeg lægger vægt på, at en læge skal have. Det er en appetitvækker som gør at jeg får lyst til at vide mere. Det er en appetitvækker som gør at jeg tænker det ville være godt om personen fik chancen.

Meget mere konkret kan jeg nok ikke blive desværre. Og som jeg har skrevet så handler en del af det jo også om hvem der læser din ansøgning. Nogle gange er man heldig at det virker at satse og andre gange er det “crash and burn”. Men, igen efter min mening, spiller man helt sikkert og ligner alle andre, ja så bliver man sværere at få øje på i mængden.

Kunne du ikke smide den op som en artikel - i det nye artikle-system her på siden?

Overvejelser om Kvote2 ansøgningen… :slight_smile:

Tusinde tak for delingen.

Nu får jeg for alvor stres! Hvis det her skal til for at ansøgningen skiller sig ud, så min ansøgning da tørt rugbrød uden pålæg!

Nu har du tidligere nævnt at du har rettet privat, kan jeg få lov til at være en af dem?

@ Frold
Jeg skriver lige lidt om på indlægget og så skal jeg nok smide den op som artikel.

Man burde i min optik lave hele systemet for kvot 2 om.

Det burde være sådan at man sætter sig foran sin computer og afkrydser det man har lavet og resultaterne af diverse test. Færdig bum!

Skrifttype, grammatik, hvorfor man vil være læge, er alt sammen ting man kan snyde sig til, og derfor ikke noget jeg ville lægge vægt på hos en ansøger.

Det fungere fint i det private, så det er vel ikke galt at man skrive, det det er, en motiveret ansøgning.

For SDU står den jo heller ikke alene - og sådan er det også i det private. Her efter følger en samtale.

Det kunne man ønske fandt sted alle steder - men det er vel et spørgsmål om ressourcer…

SDU har slet ikke motiveret ansøgning. Her bliver man udvalgt på baggrund af erfaring mm til en test.

Nå, da, da - skal man ikke skrive om hvem man er?

Ja, jeg er faldet af på den - lige som mit hår - det er også med vigende grænser…

Nej.
http://www.sdu.dk/Uddannelse/Optagelse/Bacheloruddannelser/Kvote_2/Optagelsesproever_MCQ_MMI

Hvis man opfylder de formelle krav, bliver man indkaldt til diverse tests - se ovenfor. Her udvælger man så folk ud fra bl.a. motivation, skills, testresultater etc.

[quote=“X-Man” post=83245]Man burde i min optik lave hele systemet for kvot 2 om.

Det burde være sådan at man sætter sig foran sin computer og afkrydser det man har lavet og resultaterne af diverse test. Færdig bum!

Skrifttype, grammatik, hvorfor man vil være læge, er alt sammen ting man kan snyde sig til, og derfor ikke noget jeg ville lægge vægt på hos en ansøger.[/quote]

Her er jeg ikke helt enig :slight_smile:
Det er jo netop det der er forskellen fra kvote 1 til kvote 2.

Kvote 1: Her skal man jo “bare” være flittig i gymnasiet og BUM så kan du komme ind på studiet. Mange i denne gruppe vælger nogle “attraktive” studier fordi de kan.

Fordelen ved kvote 2 er jo netop at man får studerende, der opfylder nogle basale ting (studentereksamen og diverse “niveauer” inden for naturvidenskabelige fag). Derudover skal man jo netop vise man er motiveret enten vha. motiveret ansøgning (KU) eller når man kommer ind til test og samtaler (SDU).

Efter min mening får man procentvis flere “egnede” vha kvote 2 ansøgninger, da folk her virkeligt brænder for studiet og har fået en masse erfaringer, sat sig ind i alle mulige relevante ting inden studiestart m.m.

I sidste ende gælder det jo om at få en masse gode læger ud til patienterne.