Værnepligt efter studiet

Der er sikkert flere end mig der har fået udsættelse af værnepligt under medicinstudiet. Tidligere skulle man aftjene under reservelægeordningen, men nu findes kun 4 mdr. basisuddannelse.

Er der nogen der ved om de seriøst har tænkt sig at nyuddannede cand.med. skal aftjene 4 mdr. “alm.” værnepligt eller militærnægtertjeneste ?? eller kan man slippe…

Det er spild af nyuddannede doktores…

Hej

Jeg mener at hvis du er over 25 år, når du er færdig med medicin studiet slipper du.

Hilsen

Sandgaard

Hej
Jeg har selv lige været til session, og der fik jeg at vide at man ikke længre vil indkalde læger til militæret på samme måde som de gjorde før.

Sådan som jeg forstod det havde ræglerne været at hvis man var stud med når man kom til session skulle man ind lige meget hvad.

Det har de nu lavet om til at nu er det kun dem der skriver kontrakt med forsvaret som skal ind som læger. Resten skal til session som alle mulige andre og trække nummer som alle mulige andre.

lars

Hey

Er der nogen der så ved lidt om hvad forsvaret gør med studmed- militærnægtere, der endnu ikke har aftjent værnepligt???

Hilsen
Peter

[quote]Hey

Er der nogen der så ved lidt om hvad forsvaret gør med studmed- militærnægtere, der endnu ikke har aftjent værnepligt???

Hilsen
Peter[/quote]

personligt tror jeg ikke at det har nogen betydning, om man er læge eller ej.

Har hørt rygter om, at man selv kan arrangere hvilket sted man vil arbejde

Jeg har været turen igennem som læge under værnepligtslignende vilkår.
Forsvaret indkalder stadig reservelæger til aftjenelse af værnepligt. Det bliver formentlig 4 mdr, heraf den første mdr. med militær grunduddannelse (rekruttid) og derefter særlig lægerelevant udd. Der er store omstruktureringer igang for tiden, så det kan nærmest ændres fra hvert semester. Men kontakt FVR hvis du har yderligere spørgsmål.

[quote]De første 3 måneder aftjenes som rekrut. Dvs. støvlepudsning, muddergravning, grøn maling i hovedet osv…
Dernæst har de nogle traume-fag, og feltoperationsfag, og andre kedelige fag.
Dernæst var de fire måneder med almindelige menige soldater på øvelse, hvor de skulle bistå sygepassere med pleje af folk sminket som tilskadekommende. Her snakker vi feltrationer, og maks.(!) 4 timers afbrudt søvn i døgnet.
Tjenesten afsluttes med to måneder med yderligere kursusfag. [/quote]
Ovenstående er under alle omstændigheder en saga blot… :wink:

Jeg takker for de mange og detaljerede svar og som Lars Folkestad skriver så går spørgsmålet netop på at den gamle ordning ikke eksisterer mere, jeg har naturligvis talt med FVR og facts er:

  • Man skal IKKE aftjene som reservelæge længere
  • ALLE inkl. tidligere lægeemner (mig selv) skal gennem 4 mdr’s BASIS-uddannelse uanset en evt. relevant almen uddannelse.

Så spørgsmålet er stadig:

Kan det være rigtigt at nyuddannede Cand.Med’er skal bruge 4 mdr. på at aftjene alm. værnepligt med deres 18 årige 3g-venner ?? især når hospitalerne tripper for at få os igang med vores næste uddannelsesforløb…

Mvh hilsner og håb om videre debat/hjælp
ujhcool

aha… tak ?

[quote]Jeg er enig i at det ikke er det fedeste at skulle aftjene værnepligt, når man er blevet “mange” år gammel og er blevet cand.(noget); men helt er ærligt, hvem tror I I er? Hvorfor skulle I som læger stilles anderledes end alle andre mennesker i samfundet, herunder akademikkere?

  • Der er værnepligt - det står i Grundloven. “En hver våbenfør mand”, det er også en cand.med., og så må I da bare på den.[/quote]

Som kvinde kunne jeg for den sags skyld være rystende ligeglad med loven om værnepligt gælder for en nyslået cand. med. eller for den sags skyld andre akademikere!
Men undskyld mig - kan vi i det mindste blive enige om, at der er lægemangel i vores land? Som jeg ser det så går det ud på, at få de medicinstuderende færdige på universitetet og igennem speciallæge-uddannelsen.

Det har ikke noget at gøre med, “hvem vi tror vi er” men at man måske kunne gøre lidt bedre brug af en nyuddannet læge, hvis han arbejder på
sygehusene, end hvis han står i den vestjydske muld og graver huller (eller hvad han nu laver)

Problemet er vel også at alle som har planer om at studere medicin så bare kunne skubbe værnepligten til efter endt uddannelse, og dermed slippe for den. De bliver nødt til at håndhæve regelen så den ikke skal blive et smuthul. Har man et problem med at skulle være 30 år og nyuddannet læge og aftjene værnepligt sammen med 18-årige 3. g’ere, så skal man bare sørge for at aftjene værnepligten inden man starter studiet.

Uanset, der er ikke mangel på turnuslæger her i landet, flere steder er der ventetid på at påbegynde turnus, så om en nyuddannet cand. med. bruger 4-6 måneder på militærtjeneste skulle ikke gøre den store forskel…

[quote=“mike”:3fnzyx78]Jeg er enig i at det ikke er det fedeste at skulle aftjene værnepligt, når man er blevet “mange” år gammel og er blevet cand.(noget); men helt er ærligt, hvem tror I I er? Hvorfor skulle I som læger stilles anderledes end alle andre mennesker i samfundet, herunder akademikkere?

  • Der er værnepligt - det står i Grundloven. “En hver våbenfør mand”, det er også en cand.med., og så må I da bare på den.[/quote]

Præcis - da jeg aftjente min værnepligt (som normal civil), var der da også to ingeniører i min deling - den ene nyuddannet, den anden med nogle år på arbejdsmarkedet.
Deres ressourcer kunne også være blevet brugt bedre - og dette gælder ikke kun for akademikere.
Generelt må man vel sige, at alle der aftjener værnepligt mod deres vilje kunne bruge deres tid bedre. Om man så er cand.med eller alt muligt andet, giver ikke ret til at gradbøje reglerne.

Og i øvrigt - den værnepligtige læge vi havde, havde ikke de mest spændende opgaver - tror han brugte det meste af sin arbejdsdag på at sidde på infirmeriet og kigge på vabler, og høre på tudehistorier fra folk der ikke gad deltage den dag…

Jeg har ikke noget imod at aftjene min værnepligt, når jeg er færdig som kandidat, men synes det virker lidt underligt, at jeg skal lære at grave huller, pudse støvler m.v. når forsvaret klager over lægemangel.
For så vidt jeg kan forstå skal alle de 4 månedes grundtræning igennem, og man skal ikke virke som læge i forsvaret.

Der er mange gisninger vedr. denne værnepligt. Jeg kan sige at jeg blev læge i januar og havde min værnepligt til gode. Jeg startede så d.1 feb på trods af, at min alder er 28 år, og dermed er skrønen om aldersgrænsen på 25 endeligt aflivet. Jeg er startet som almindelig menig og ikke som læge. Dette er valgfrit og man kan således enten aftjene sin værnepligt som læge (11 mdr), hvor man så ender med at blive løjtnant (men jeg kan ikke være mere ligeglad med den stjerne på skulderen) eller vælge den nye ordning på 4 mdr. Jeg valgte naturligvis det sidste for hvem gider bruge 11 mdr af sit liv på denne koldbøttefabrik for det er sgu hvad det er… Jeg er omgivet af knægte på ml 19 og 22, hvilket i sig selv er deprimerende. Derudover skal man selvsagt rette sig efter hvad sergenterne giver ordrer til, og disse sergenter er ikke særlig gamle (vi snakker 21-23 år). Indenfor de sidste 6 uger har jeg overnattet udenfor i 15 graders frost flere gange, gravet huller på 1.5 meters dybte, gået flere km så jeg blandt andet har reddet mig en achillessenebetændelse, en omgang influenza, 1 vabel i en størrelse jeg ikke troede muligt, jagtet nullermænd hver morgen kl 0500, pudset støvler, pareret ordrer som jeg i min vildeste fantasi ikke troede man gav i år 2005 og meget andet som altid vil sidde som traumatiske oplevelser jeg meget gerne vil ha været foruden. Det er ikke fedt at gå rundt og adlyde ligegyldige ordrer og lave ligegyldige ting som er mere end meningsløse velvidende at man har den længste uddannelse man kan opnå på danske universiteter og velvidende der er hårdt brug for ens arbejdskraft ude i virkligheden. En kaserne er et parallelunivers til det vi kender som virkeligheden, og her gælder helt andre regler end hvad vi er vant til. Min eufori over at være blevet færdig er nu fuldstændig kvalt i bitterhed over systemet.
Skulle man finde det attraktivt at aftjene sin værnepligt som læge (11 mdr) skal dertil siges at man ikke slipper for basisuddannelse på 4 mdr (dvs huller, kulde, støvler etc). Så hvorfor ikke “nøjes” med de 4 mdr gutter… og glæde os over at der trods alt er blevet skåret 7 mdr af dette galskab.
Man kan også vælge at blive militærnægter, hvilket betyder at man i stedet får lov at arbejde 4 mdr på et bibliotek eller hvad der nu lige er.

I din situation lyder det som det du skulle have gjort. Jeg ved godt hvad jeg havde valgt :wink:

Du har har helt ret frold :oops: Problemet er bare, at man i god tid skal tilkendegive ønske om militærnægtertjeneste. Er du først inde i systemet kan det være svært at overgå til militærnægter, eftersom dette skal behandles af diverse instanser. Desuden havde jeg heller ikke min vildeste fantasi troet, at militæret stadig var så gammeldags orienteret. Faktisk så jeg lidt frem til de 4 mdr i mili, fordi jeg troede der var sket en revolution indenfor dette område (læs: et system hvor man var gået væk fra de latterlige meningsløse ordrer og ligesom prøver at give de menige en positiv oplevelse som de husker tilbage på med glæde), såvel som indenfor resten af vores moderene samfund, og derfor var så naiv at tro, jeg ville blive beriget med masser af positive oplevelser , hvilket ville være et tiltrængt afbræk inden turnus start og efter alle disse bøger. Som sagt er jeg blevet NEGATIVT overrasket, men gik indtil det med en positiv indstilling og bedste intentioner, hvor jeg aldrig havde overvejet militærnægter.

Rosenberg, synes du giver folk et lidt forkert syn på millitæret for de værnepligtiges vedkommende, men jeg ved selvf. ikke, om jeg ville have følt det på samme måde som dig, hvis jeg var færdiguddannet læge :slight_smile:

For en 18-årig der ikke helt har fået styr på fremtidsplanerne, er de 4 måneder en glimrende mulighed for at prøve en hel anden verden, som du også er inde på, få nye venner, komme i god form, og måske er det et eller andet sted - selvom det lyder vanvittigt - sundt at adlyde ordre, man ikke nødvendigvis kan se ideen i.

Det skal lige nævnes, at jeg selv er inde og aftjene pt., og jeg har da overhovedet heller ikke planer om at fortsætte inden for HOK, men det skal tages med åbne arme, og så er 4 måneder jo heller ikke SÅ lang tid :slight_smile:

[quote=“B”:3i5o7kbf]Rosenberg, synes du giver folk et lidt forkert syn på millitæret for de værnepligtiges vedkommende, men jeg ved selvf. ikke, om jeg ville have følt det på samme måde som dig, hvis jeg var færdiguddannet læge :slight_smile:
[/quote]

Men emnet er jo nu en gang “Værnepligt efter studiet” :wink:

Sandt nok, men derfor behøver man ikke skræmme kommende “værnepligtige efter studiet” :shock:

Jeg tror bestem at en 18-20 årig oplever værnepligten, og det at tage imod ordre anderledes, end en 28 årig med en laaang uddannelse i ryggen og noget mere livserfaring. Mine indlæg er ikke en skræmmekampagne, blot min helt personlige holdning til og oplevelse af debatemnet `værnepligt efter studiet ´. Mine oplevelser er ikke facitliste… Andre fremtidige nyuddannede værnepligtige læger gør deres egen erfaring, og det jeg finder meningsløst finder andre måske som en udfordring. Vi er heldigvis forskellige :lol: Jeg er bare glad for at kunne læsse lidt af mine frustrationer af :frowning: Emnet er kærkomment.