Vagter på sygehus som medicinstuderende?

Hejsa alle

Jeg er vildt glad, da jeg er blevet optaget på medicinstudiet…

Jeg sad i går og snakkede med en sygeplejerske, der sagde, at man som medicinstuderende allerede efter ca. 2. semester kan få vagter på et sygehus - er det korrekt?

Det kunne jo være vildt spændende, hvis det var tilfældet

Mvh

Læs og søg mere om FADL - foreningen af danske lægestuderende.

Du kan begynde at tage vagter allerede mens du er på 1. semester. Det afhænger af hvornår du melder dig til og bliver optaget på spv-kurset.

Tillykke med optagelsen i øvrigt.

Mange tak :slight_smile:

Det lyder rigtig godt - har været inde og læse lidt på fadl.dk, og det ser super godt ud. Dejligt at man kan relatere teorien til noget praktisk så hurtigt…

Eller kan man…?

De første mange fadl-vagter bruger du på at vaske patienterne ende - bare så du ikke bliver skuffet med eventuelle stoooore forventninger (:

Rigtig mange af de ny-optaget studerende kommer lige fra gym uden "fjumre"år, så livserfaringen må være yderst sparsom, hvis man lige ser bort fra flittigheden med bøgerne. Med andre ord - en 18årig ny-udsprunget student vil jeg mene kan lære en del som FADL-vagt.

Såsom?

At finde ud af hvordan et hospital hænger sammen og rent faktisk vide en smule om hvad der rører sig på gulvet før man kommer ud som hoven turnuslæge og begynder at hunse rundt…

Såsom?[/quote]

Tja, det er jo individuelt, så det kan vel både afhænge af hvilken person er, men også dine livserfaringer, men jeg vil da mene det er sundt at se arbejdsgangen på et sygehus, at prøve at være “nederst”, at lære at tale med mennesker (pt’er) man ikke kender, sætte sig ind i deres livshistorier, udvikle sin empati, lære at takle grænseoverskridende procedure det være sig både for pt og undersøger (vask, sengevask, give ble på et voksen menneske, personlighygiejne af et andet menneske), arbejde om natten, besidde fortroligeoplysninger etc.

Måske det virker søgt, men det er desværre ikke alle der rummer disse egenskaber.

man lærer meget af FADL spv vagter - de virker kedelige når man er der, men jeg syns personligt at jeg har fået meget lærerigt med i bagagen fra dem! Jeg har blandt andet siddet vagt hos en patient der fik hjertestop - og oplevet patienter dø på min vagt. Det er altså noget der gjorde mig stærkere og mere bevidst om mit arbejde som jeg forhåbentligt snart skal udføre!
Mit råd er at få så mange timer som muligt og så skynde sig at blive stikker, ventilatør eller noget andet!! Det er der man får mere ansvar… og mere i løn… he he!

Sundt?, ja…nødvendigt?, ikke altid…Krav? Absolut ikke…Spild af tid? Nogle gange.

Men ellers enig. Det kan gøre en alverdens forskel for nogle - som jeg ikke tror udgør størstedelen af de medicinstuderende.

  1. Mht. det første; jeg citerer fra sundhedsstyrelsens målbeskrivelse af den kliniske basisuddannelse; “Det ligger også i den kliniske basisuddannelses formål, at lægen får et bredt kendskab til sundhedsvæsenets opbygning (…)”
    http://www.sst.dk/publ/div/Maalbesk_pdf/kliniske_basisuddannelse_20071105.pdf (side 6)
  2. Mht. det andet; er det nødvendigt at vide det før man komme ud i basisuddannelsen? Hvis ja; hvorfor?

Målbeskrivelser er meget fine, men hvis man aldrig nogensinde selv har været “på gulvet” kan man få svært ved at sætte sig ind i sine kollegers situation og tankegang, og kan nemt komme til at træde dem over tæerne, hvilket kan blive problematisk i sidste ende.

Jeg har selv haft masser af sommerferiejobs “på gulvet” og der er nemt en verden til forskel mellem de folk jeg snakker med til daglig - eller vælger ikke at snakke med fordi jeg ikke kan lide det der har været udtrykt om mine funktioner/betydningen af mit arbejde. Det kan godt være, jeg skal servicere dem, men det betyder ikke, at jeg kan lide det.

Jeg kan sagtens forestille mig at det, for nogle, vil komme til at betyde, at hjælp, råd og vejledning bortfalder, hvis ikke man kan finde ud af at begå sig med alle andre grene af sundhedsvæsenet, og så er man på herrens mark.

Håber det giver mening.

Jeg har selv meldt mig til SPV kursus, og det er da ikke nogen hemmelighed, at jeg gerne vil videre fra beskæftigelsen med at tørre røv og få lov til at stikke / overvåge dialyse mv. You gotta do what you gotta do :slight_smile:

Ikke at forglemme, at pengene bestemt heller ikke er dårlige i forhold til så mange andre studiejobs.

Hvis man har erfaring fra tidligere jobs med at vaske patienter osv, er det så muligt at springe de basale ting over, så man får de lidt mere interessante vagter med det samme?

Jeg tror ikke det er et spørgsmål om at man bliver mere “erfaren” af at vaske patienterne. Det skal bare gøres, og da det er de færreste der har lyst til det, tvinges alle til at gå igennem de 200 timer (eller hvor meget det nu er) før de får lov at komme videre. Så umiddelbart nej, men du skal da spørge FADL.

Okay, så. Tak skal du have. :slight_smile: