Valg af bøger til Modul 4

Hey

Jeg skal til at begynde på modul 4, er dog i tvivl om hvilke bøger som jeg skal købe.

Ved ikke hvilken bog, jeg skal vælge af nedenstående anantomi bøger:

F. Bojsen-Møller: Bevægeapparatets anatomi, 12. udgave, 6. oplag 2006, Munksgaard
Gray’s Anatomy for Students, Elsevier, 2. udg. 2010

Ved hellere ikke hvilken bog, jeg skal vælge af nedenstående fysiologi bøger:

W.R. Boron & E.L. Boulpaep: Medical Physiology. 2nd eidition, Saunders, 2009
R.A. Rhoades & D.R. Bell; Medical Physiology. 3. udg

Jeg går på SDU, og håber der er nogle som vil hjælpe med lidt rådgivning

Netter’s Atlas. Et atlas er et must til anatomi.

  • F. Bojsen-Møller er ja, bevægelsesapp., den er okay, men jeg synes ikke jeg brugte den ret meget.
  • Gray’s Anatomy er hele kroppen, den kan sammenlignes med “De indre organer” som bruges fra modul 5. Til modul 4 er det måske overkill. Brugte den ikke.

-Boron er stor, gennemgående og detaljeret - for detaljeret vil jeg mene. Den har dog nogle gode illustrationer.
-Rhoades er mere koncentreret, der er ikke så meget fyld (min opfattelse af irrelevante detaljer), nem at læse. Illustrationer er ikke så farvrige som Boron, men kan stadig bruges.

Jeg brugte selv Rhoades.

Anatomi på modul 4 på SDU kan beståes ved hjælp af en afbalanceret brug af Bojsen-Møller og Netters atlas. Brug atlas sammen med læsningen i Bojsen-Møller. Det kan være for kompliceret at læse Bojsen-Møller alene uden at have det visuelle element med. Fordi det gik galt sidste år (smålige studerende), vil det formentlig ikke være særligt sikkert at læse udelukkende efter Chemnitz’ slides og besvarelser. Jeg vil ihvertfald ikke anbefale det! Men det kan være en god støtte at bruge hans slides til eksamenslæsningen. HUSK iøvrigt at få fat i en knoglekasse!

Ang. fysiologien, så tænk langsigtet. Køb R&B istedet for Boron. Det er frygteligt at læse efter Boron på modul 5 og 8. Der kan være noget om, at forfatterne får betaling for antal ord skrevet - for der bliver dælme anvendt lange og tit unødigt komplicerede forklaringer på ret enkle principper. Jeg har virkeligt fortrudt at købe Boron.

Nu har jeg ikke haft modul 4 endnu, så ved ikke lige hvilke krav der er hertil. Men da jeg læste molekylær medicin i Århus, brugte jeg boron. Syntes det er en rigtig god bog. Syntes bestemt ikke den er for detaljeret, det passer altså helt fint (men kommer vel også an på ens interesser og ambitioner).

Vil dog give Drbonde ret i at den nogengange bliver bruger lidt for lange sætninger til at forklare simple principper.

Det er måske en lille overdrivelse, men Boron er særdeles unødvendigt detaljeret og kompliceret på modul 8, hvor man gennemgår nyrefysiologi. Har indtrykket af at ihvertfald halvdelen på årgangen på modul 8 investerede i “Basal nyrefysiologi” til at få styr på basics. Alt er jo smag og behag, men jeg synes modul 8 var et lortemodul, hvor Boron & Boulpaep virkeligt trak oplevelsen ned!

Tænk langsigtet. Er du dygtig og måske en kommende forskerspire? - så tag Boron. Vil du gerne få basics ind på en pædagogisk og overskuelig måde, uden for megen udenomssnak? - så tag R&B. Det er en fejltolkning, hvis man tror Boron er nøglen til at få topkarakterer.