Valg af fysiologibog AU

Næste store bogindkøb står for døren, men jeg er i tvivl, om jeg skal gå den slagne vej med Rhoades & Tanner, eller om jeg skal vælge Guyton & Hall i håb om bedre forståelse og færre frustrationer.
R&T (+Brodal) er pensumdækkende på AU og den billigste bog (ca 150 kr adskiller de to)
G&H er større (sidemæssigt) og dyrere, men efter alt at dømme langt mere velskrevet end R&T (hvis man tror hvad der står skrevet her på siden)
Begge anbefales af instituttet, men det er R&T der er det officielle pensum.

Er der nogen (AU’ere eller andre) der har erfaringer med begge bøger? Kan det pædagogisk, tids- og forståelsesmæssigt svare sig at bruge tid på at læse en anden bog end den der reelt set undervises i? (Eller er det stort set ligegyldigt, fordi fysiologi er fysiologi?)

Jeg vil vælge Boron & Boulpaep. De fleste undervisere bruger den. Den er fantastisk pædagogisk opbygget. Gode illustrationer osv. Blev selv hurtigt træt af R&T og købte den anden efter anbefaling fra undervisere. Man skal være opmærksom på at den er meget omfatende. Dvs. der er meget at læse. Til gengæld er den langt mere spændende - og det er her sagt af en der normalt ikke er glad for meget tekst. Den indeholder også meget af biokemien. Også her mere pædagogisk… Det er den bedste bog jeg har haft på studiet. Den er også velegnet som opslagsbog senere.

Nogen der ved om der findes en læseplan for BB et sted på nettet. Fysiologi på 4. semester AU.

Eller må man bare prøve at forholde sig til de stikord der er udleveret.

MVh

Det er vigtigt at holde sig for øje om man vil være detaljerytter eller man vil have et overblik.

BB er for detaljerytterne, mens de lidt mere rigide studerende vil have det fint med Rhodes og Tanner.

Indrømmer at jeg som rigid studerende brugte Rhodes og Tanner, men fodrede min indre detaljerytter med detaljer fra førnævnte BB.

Det fordrede selvfølgelig dybere lommer, men for mig var dette netop den løsning, der var brug for.

vh Christian

Synes Rhoades & Bell er rigtig god - Boring & Bullshit (som vi kalder den :slight_smile: ) har gode illustrationer, men går af og til i selvsving i helt vilde detaljeringsgrader. Hvis man er god til at sortere væsentligt fra uvæsentligt, og gerne vil fodre sin indre læsehest lidt ekstra fordi man bare ikke KAN få nok fysiologi, så er B&B en super bog, men hvis man vil have det nødvendige stof, skrevet rimeligt pædagogisk og lidt mindre detaljeret, så er Rhoades & Bell/Tanner bogen for en (Tanner=den gamle, Bell=den nye).
Kan forresten anbefale “Color Atlas of Physiology” fra Thieme, til at få det hurtige og gyldne overblik…

Mvh Anders

Nu søgte jeg lige lidt rundt på forummet, og faldt over denne tråd. Står umiddelbart ikke til at komme nær biblioteket før studiestart, og tænkte på om Rhoades og Bell har revolutioneret bogen siden den tid hvor R&T slog sig sammen? (med andre ord; er der mærkbar forskel?)

Hvis jeg kunne vælge om, ville jeg klart have udskiftet Rhoades and Bell (Læs: Road to hell) med Ganong.

De fleste af dem jeg kender læste efter Rhodes and Bell og de få 12-taller der blev uddelt var også til folk som havde læst efter BB, modsat dem der havde læst efter Boron and B.

med BB, så mener du R&B?