Vedr. FADL - Vagtmuligheder

Hej alle :slight_smile:

Jeg har i løbet af en travl og eksamensstressende sommer fået erhvervet mig i et lækker snit , og har efterhånden en god forventning omkring, at drømmen om at blive medicinstuderende på Aarhus universitet, er “i hus”.

Mit problem er dog, at jeg flytter fra Horsens og til Aarhus, hvilket betyder et nyt job.
Jeg har allerede samtaler igang med den nuværende virksomhed, som jeg er ansat i, om at blive forflyttet - Men hvis det slår fejl, så ønsker jeg at fokusere på vagt-mulighederne gennem FADL, som jeg har hørt lidt, men ikke nok, om :slight_smile:

De spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe mig med at få afklaret er:

  1. Hvor tidligt kan man søge vagter gennem FADL ? - (Jeg er udemærket klar over, at man selvfølgelig først skal have taget kurset, som giver de grundlæggende værktøjer ).

  2. Er der mulighed for en stabil jobsituation, eller er der rift og kamp i blandt de studerende om vagterne ?

  3. Hvad kan man forvente at man bliver kastet ud i, i løbet af de første mange semestre ?
    Jeg kan forstå, at man selvfølgelig ikke kan søge lægevikariater før det 9. semester :-).

Nu har jeg søgt lidt frem og tilbage på forummet, og på FADL’s hjemmeside, og syntes ikke umiddelbart at jeg kunne finde nogle specifikke svar på mine spørgsmål, så jeg håber at i kan hjælpe :slight_smile:

Med venlig hilsen
Peter.

Med begrænsede erfaringer fra semester 1-2 (nogle erfarne kan nok byde mere ind). Husk på at arbejdsbyrden opleves forskelligt fra person til person.

1:
Fra første semester. Med sommerstart kan du få kurserne i efteråret. Du får endda en lille tur igennem FADL’s kontorer i løbet af studiestarten.

2:
Jeg har hørt blandede historier lige fra folk som kun kan få spredte sporadiske vagter, til nogle som har et næsten komplet regulært job i den samme afdeling. Jeg lader andre svare da jeg selv tager kurserne her i sommerferien eller 3. semester.

3:

  • Semester 1 er stille og roligt med studiestart (filosofi… jaah). Læsebyrden stiger dog hurtigt og man er ikke vandt til den hårde mængde af udenadslære fra gymnasiet. Måske ~30-35 timers arbejde om ugen udenfor eksamen. Gode forhold for arbejde ved siden af efter klokken 19 og i weekenden.
  • Semester 2 var meget intenst. Man begyndte med fortsættelse af to fag fra semester 1 (makro/mikroanatomi) samt to mere (neuroanatomi, genetik). ~40-50 timer om ugen. Dårlige forhold for arbejde ved siden af.
  • Lad være med at tænke 2-3 år frem. Tag et semester af gangen og hvis du oplever konflikt imellem studiet og arbejdet, så prioriter studiet!!

OBS:
Underviserne kan finde på at planlægge undervisning med 4-6 timer imellem blokkene. f. eks 9-12 + 16-18.

Tusind tak for svaret TreOmNatten!
Det giver lidt mere overblik :slight_smile:

  • Det er da lækkert at der er mulighed for at gennemføre kurserne i løbet af så kort tid - om der så er nok vagter at få, det må tiden jo vise!

Jeg går ud fra at vagtmulighederne i Århus følger samme catch-22 som i København: Jo flere timer du har, jo nemmere er det at få vagter fordi du er klar til at tage hånd om en bredere vifte af patienter.