Vejen mod at blive speciallæge

Hej folkens :smiley:

Jeg ved ikke om det er det rette forum at stille dette spørgsmål i, for det er jo nok mest til dem, som er ude på den anden side af uni… Men mon ikke I også læser med her?

Jeg ved endnu ikke meget om den forunderlige verden, der er medicinere og læger, da det ikke er længe siden jeg selv besluttede mig for at tage springet og gå efter uddannelsen. Men jeg vidste dog, at vejen mod at blive speciallæge gik gennem

Universitetet
Turnus (Hvad jeg så nu ved, hedder KBU)
Introstilling
Hoveduddannelse

Og jeg troede, at det “bare” var sådan man gjorde, lige ud af landevejen! Altså 6+1+1+4/5 år =12-13 år + evt. forsinkelser.

Men efterhånden som jeg har læst mig klogere (og af og til mere forvirret :wink: ) på dette skønne forum, er jeg blevet i tvivl. Så enlighten me, please - er der virkelig ingen der går den lige vej?? Hvad er standarden på tidshorisonten, hvis man kan sige det sådan?

Nu er tidshorisonten jo blevet begrænset af 4 årsreglen, så den er nu:

6(studie)+1(KBU)+3(“maks fjumretid inkl introstilling”)+4(Speciallægeuddanelse) = Speciallæge

Min egen vej aktuelt

7(studie svt til 6mdr over normeret - gammel studieordning var 6½)+1½(turnus)+½(intro almen medicin)+1½(geriatri)+½(dermatologi)+1(intro psykiatri) …

Har jeg spildt tiden? Ikke i min optik.

Fået en bred erfaring. Ja, det skulle jeg mene.

Blevet klogere på fremtidig speciale valg? Ja.

Fået det afgrænset? nemlig ja.

Ændret speciale undervejs? Nææ, faktisk ikke - men blevet sikre i mit valg.

Selvfølgelig er der nogle der går den direkte vej, men det er de færreste der for det første er så afklaret og for det andet har nok meritter til at få hoveduddannelsesforløb. For hver 2 introduktionsstilling er der typisk kun eet hoveduddannelsesforløb.

Nå ja, der er selvfølgelig også 4 års-reglen. Der er nok at tænke over - heldigvis god tid til det! :wink:

Må jeg, af ren nysgerrighed, høre, hvad dit speciale så bliver, frold? Det er, for mine urutinerede øjne, nogle temmelig forskellige specialer du har været omkring!

Og jeg tænker det da bestemt heller ikke som spild af tid at brede sig over mange felter, før man vælger noget. Men HVIS man nu er færdig på uni og med KBU og bare VED, at det skal være gyn/obs eller, hvad ved jeg - kan det så ikke lade sig gøre at gå den direkte vej? Hvilke meritter er det, man skal have? Tæller en intro i ØNH virkelig med til ansættelse i hovedudd. i gyn/obs?

Mange spørgsmål, og de er jo slet ikke relevante for mig før om 100 år (og så kan det sikkert se helt anderledes ud), men jeg er bare nysgerrig! :lol:

Ikke logisk set… kun ifølge Regionerne og Løkke Rasmussen. :-?

Der er nok en hel del i almen praksis, der er ældre og/eller har dimser og udslet på huden. Og en 10% eller sådan kan også evalueres i et (bl.a.) psykiatrisk perspektiv.
Men jo, hvis Frederik vil være psykiater er det måske en lang vej (om end god for både patienter og læge).

Teoretisk er der en direkte vej. Men de der er bedst kvalificeret får stillingerne. Har man derfor kun KBU og en I-stilling får man altså sandsynligvis kun stillingen, hvis der ikke er mere erfarne ansøgere - og gæt hvor tit det sker… Især nu, hvor der nok stadig er reservelæger uden 4-års regel hængende over hovedet.

Mht. hvilken intro: Der er noget med at div. intern medicinske (nok ikke lige gyn og ønh) introer er ligestillede, men er lidt usikker. Generelt hører I og H sammen i par. Jeg tror ikke du får H i gyn/obs uden I i samme spec.

Kogt ned er en speciallægeuddannelse en stilling man søger og ikke bare noget man tager efter (eget) behov. Derfor alt dette CV-halløj og tidspres. For selvom en læge er en læge i KBU er der stor forskel på ens arbejdsliv i forskellige specialer derefter, og derfor er folk villige til at gå meget langt for ikke at ende i et speciale man ikke gider.
Alt dette ved politikerne intet om, så nu evaluerer de på livet løs for at finde ud af hvorfor reglerne for den nye speciallægeuddannelse ikke er toppen for os.

Ok, lidt surt opstød, det sidste :wink: Håber mine indslag ikke forvirrede mere.

Det ender nok med almen medicin for mig…

Introstilling er første år af speciallægeuddannelsen, ergo for gyn/obs kræves intro i, ja, gyn/obs.

Ja ja, jeg er med på, at I og H hører sammen :smiley:

Det er også derfor jeg spørger om det virkelig kan være relevant for H-ansættelse i gyn/obs, at man har har haft en I-stilling i NØH. Jeg tog det som en selvfølge, at man også havde haft I i gyn/obs.

Hvis ens speciale bliver almen medicin, er der vel ikke et speciale der ikke er relevant at have haft en tur omkring, så på den måde giver det jo god mening.

Tak for svar - altid rart at få stillet sin nysgerrighed :wink:

Nu da vi er i gang med en uddannelsesvej til speciallæge, vil jeg lige spørge følgende… Hvordan bliver man afdelingslæge? :slight_smile: Er det blot en læge, som er blevet forfremmet, eller er det en uddannelse? :slight_smile:

Jacob Hedensted

En afdelingslæge er almindelig speciallæge som en overlæge. Den forklaring jeg fik af en afd.læge på Herlev var, at forskellen er i overenskomsten og at afdelingslæger er en betegnelse, der blev opfundet for at
ansætte overlæger, når der ikke var overlægestillinger at få…

Lidt ulden forklaring og måske ikke helt korrekt - men summa summarum er overlæger for praktiske formål = afdelingslæger mht. uddannelse.
Titlen lugter lidt af afdelingschef, men disse hedder oftest “ledende overlæge”.

avancement som følger:
1 stud.med
2 Basislæge/Reservelæge (“uautoriseret” (mht. selvstændigt virke))
3 Reservelæge (autoriseret)
4 1. Reservelæge (X antal år henne i speciallægeudd. - vist nok 3)
5 Overlæge/afdelingslæge/praktiserende læge
6 Ledende overlæge/adm. Overlæge
7 Klinikchef/centerchef (eks. neurocentret på Riget o.lig. - ikke nødvendigvis en læge)
8 Hospitalsdirektør (ikke nødvendigvis en læge)

I almen praksis tilsvarende praksisreservelæge el. praksisemanuensis (samme)

Overlæge er organiseret under foreningen af speciallæger (FAS)

Afdelingslæge er organiseret under Yngre Læger (YL)

For at være overlæge i et speciale skal du være speciallægei specialet.

Er du f.eks. almen mediciner (speciallæge), men arbejder i et andet speciale f.eks. psykiatrien, så kan du “kun” blive afdelingslæge.

I visse sammenhænge kan der være en økonomisk fordel i at være afdelingslæge frem for overlæge, specielt i vagttunge specialer. Det handler om honoreringen for at være i vagt, afspadsering med mere. Overarbejdsbetalinge er vidst også et issue.

[quote]For at være overlæge i et speciale skal du være speciallægei specialet.
Er du f.eks. almen mediciner (speciallæge), men arbejder i et andet speciale f.eks. psykiatrien, så kan du “kun” blive afdelingslæge.[/quote]

Aha :slight_smile: Så lærte jeg også det :v: