Ventilatør kursus

hvad er jeres erfaring med, hvornår det er bedst at tage ventilatør kurset?

Hurtigst muligt!!!

SPV-vagter er ofte dødens pølse, hvorimod VT-vagterne kan være yderst lærerige. Desuden er lønnen 1,5 gang bedre.

Det kan derfor kun gå for langsomt med at få videreuddannet sig.

Enig! Man bliver en god ventil ved at få erfaring, og derfor skal man starte så tidligt som muligt.

God fornøjelse.

men da man arbejder på som ventilatør, er man så ikke “tvunget” til at tage minimun 4 vagter om måneden?

ehm… hva er en ventilatør? og hva er forskjellen mellom SPV/VT? :oops:

En ventilatør (VT’er) sidder f.eks. på intensiv og passer respiratorpatienter. En VT’er må suge patienter i halsen, hvor man som SPV’er (sygeplejevikar) kun må suge patienter i den del af munden man kan se.
VT er et helt kursus, hvor man lærer pasning af respiratorer og man lærer at tyde forskellige tegn, som er af betydning for patienten.
SPV’er er mere “lorte-arbejde” med f.eks. fastvagt på psyk eller somatisk afdeling hos en sengeflygtig patient.
Det kræver at man er, og har erfaring som SPV’er før man kan blive VT’er. Når man har erfaring nok kan man tage VT-kursus, hvis længde jeg ikke kan huske.

Så vidt jeg husker er det min. 400 SPV-timer før man kan komme på VT-kursus, heaf mindst 200 somatiske… Desuden skal man være på 4’ sem, i alt fald i KBH. I Odense tæller man vist nok også dokumenteret erfaring med fra tidligere jobs, fx på plejehjem, og dér er der ingen semesterkrav. Hvordan det er i Århus ved jeg ikke…

Lige en lille kommentar til det første… De siger at det vejledende timeantal er 400 timer… I Odense er der ikke forskel på om det er somatisk eller hvad det er! Men der er stort set INGEN der har 400 timer. Jeg har taget VT-kurset i Odense, og jeg vil tro jeg havde omkring 250 SPV timer, hvilket jeg mener er langt nok :lol:
Og ja, i Odense tæller erfaring fra tidligere jobs med i timeantallet.

Jeg tog VT-kursus mens jeg var på 4.semester, og jeg synes det trak tænder ud… Ment på den måde at der går rigtig mange dage med det, og der er ligefrem et stof der skal kunnes til eksamen… ikke helt som til SPV-prøven. Men mit råd er at ligge det så tæt op af studiestart som man kan, for op til eksamen, ville jeg synes det var lige en lidt for stor mundfuld.

Held og lykke med det!