Veterinær stetoskop - kan det bruges

Hej,
Jeg skal til at starte på 7. semester på KU efter sommerferien og skal i den forbindelse købe et stetoskop. Nu er det bare sådan at jeg har et veterinærstetoskop liggende herhjemme som jeg har fået gratis.
Tror I det kan bruges?
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg kan teste, om det er af god nok kvalitet, da jeg ikke rigtig har nogen erfaring i at stetoskopere. Så hvis I kender en hurtig test der kan afsløre om det er noget skrammel så må I endelig sige frem. :wink:

Håber der er nogen der kan hjælpe :slight_smile:

Et veterinærstetoskop udemærker sig ved at have en særligt lang slange (op til en meter), så man kan auskultere pandabjørne, næsehorn og moskusokser. men selve stetoskopet er det samme og kan godt bruges. I lægeverdenen handler det om at finde sin helt egen profil - Du bliver lægen med det massive stetoskop :wink:

Den har jeg ikke hørt før.

Jeg håber du vil holde os opdateret på hvordan det kommer til at gå!

he he :lol: Det jeg har, er nu ikke så langt, kun 71cm og det vidst ca. samme længde som Littmann stetoskoperne.
Det eneste der afslører, at det er et veterinær stetoskop, er at der er påtrykt “E-vet” på membranen.
Det er mere kvaliteten jeg er bekymret for, når nu det er et reklame-stetoskop. :oops: Men umiddelbart virker slangen til at være af en god tyk kvalitet. Jeg håber bare at jeg nu også kan høre det, jeg skal kunne høre med det :wink:

Vent til du starter på semestret.

  1. Find en kammerat der har været i bogladen og investere i det nyeste psyko-littmann
  2. Lån det
  3. Find en patient med et eller andet man rent faktisk kan høre… En KOL i forværring er et godt sted at starte.
  4. Prøv selv at høre om der er forskel.

Hvis det er helt i skoven, så gå eventuelt på www.medisave.dk og shop et littmann Classic II SE eller et Master Classic II.
De har gratis indgravering af navn og begge er gode studenter/yngre læge stetoskoper.

(Jeg har ingen aktier i firmaet, men selv lige købt nyt. Det kom efter 2 dage, uden problemer. Klart den billigste måde at få nyt gætterør på)

Mvh
Steen

Hæhæ…!!!
Når der alligevel ikke er uniformer i fornuftige størrelser tilbage i depotet, og man ufrivilligt leger “skater-læge” med hængerøv (eller den lille fyr i fars store kittel), så passer et stetoskop på et par meter vel ganske fint :mrgreen: