Vikariat før KBU

Jeg overvejer at udskyde min KBU og tage et vikariat inden. Er der nogen der har nogle erfaringer med det? Har det nogen relevans på ens CV eller er det kun ophold efter KBU der tæller?

Hvis du trækker et sufficient dårligt nummer i forbindelse med KBU mister du muligheden for at vælge speciale i forbindelse med forløb (selv om du er villig til at ofre geografien), og så kan det blive et problem i forbindelse med muligheden for intro-stillinger i et givent speciale (hvis det ellers er et velsøgt populært speciale) taget 4(3)-års regelen i betragtning.

Manglen på fx intern medicin i KBU kan derfor blive et problem hvis du gerne vil være fx kardiolog. Hvis du derimod tager en uklassificeret intern medicinsk stilling postgraduat bliver du mindre afhængig af hvilket KBU forløb du får. Alternativt kan du tage vikariater under studiet men der er vist forskellige meninger om hvor meget det rykker i forbindelse med CV’et til introstillinger.

Tak for svaret. Ved du/I noget om hvordan KBU på en akutafdeling tæller? Den er jo lidt af det hele, men intet specifikt…

Det er jo ikke en facit-liste…

Det er ikke sådan at det ene eller andet giver x-point…

Det handler om hvordan du i en ansøgning vender og drejer det hele. Om der er er struktur, om dine valg er velovervejet, om du har taget noget med, om du kan begrunde hvad. At du har lært noget om dig selv, noget fagligt…

Jeg synes at flere indlæg viser en panik a la første år på studiet…

Gør hvad du har lyst til, hvis det føles relevant!