Vikariat i Sverige. Lönerfaringer

Er der nogle af Jer der har arbejdet i Sverige. Jeg har fået 6 mdr. vikariat på en ÖNH afdeling, har et ars erfaring i specialet og ca 50 selvstændige ÖNH operationer på CV’et. Er kandidat fra 2003.Nu er jeg blevet inviteret til lönsamtale, hvor lönnen vil afhænge af mine kompetancer. Jeg ved at lönnen generelt er lavere i Sverige, men har I nogle forslag til en rimelig månedslön. Umiddelbart ville jeg mene mellem 20-35.000 svenske kr/mdr.
Nogle gode råd eller andre forslag?

Hilsen
Jesper

Heheh sjovt du spørger idag var jeg tilfældigt forbi den svenske hjemmeside: http://www.dagensmedicin.se for at se hvor meget den lignede den danske. Det irriterede mig at noget på den danske stod på svensk, så tænkte der måtte findes en svensk pendant - det gjorde der i høj grad. Det er vidst den danske der ligner den svenske :smiley: .
Hvor om alting er, så var et af de få links jeg faldt over følgende: http://www.dagensmedicin.se/jobb/lonestatistik/ Her må du kunne se hvad lønnen burde være…

Først Island - nu Sverige - er Skat eller rockerne efter dig :wink: :smiley:

[quote=“frold”:10mond2q]

Først Island - nu Sverige - er Skat eller rockerne efter dig :wink: :smiley: [/quote]

Tjae. Skat er vel altid efter alle og ikke bare mig. Jeg ville sådan set gerne arbejde i DK, og har sögt vikariater samt klassificerede stillinger på 6 ÖNH afdelinger på Sjælland. Af de der har svaret har INGEN brug for lös arbejdskraft. På Næstved kan man söge et 3 mdr. vikariat. En afdeling har slet ikke svaret trods rykkere. Selvfölgelig er det også et populært speciale så det kan være at det er årsagen til at man bare bliver ignoreret. Så er man anderledes velkommen på den anden side af sundet :slight_smile:
Så er den lægemangel i DK vist heller ikke værre.

Hilsen
Jesper

Jeg tror også du kunne finde noget i syddk - Svendborg :smiley:

Kunne linket bruges?

Jo tak. Man kan dog kunne vælge ST-læge ikke bare vikar. Tak for det. Jeg tror der bliver lige langt nok til Svendborg, som jo ellers er et dejligt sted.

Jesper

Ja, det er et udemærket sted jeg kender dog ikke ØNH-afdelingen :smiley:

Tja, en skarp kommentar ville være at Svendborg er tættere på kbh end Reykjavik er :smiley:

Touche. Nu har jeg været på Island i 18 mdr. og med mindre man vil være alment praktiserende eller psykiater kan man ikke specialuddanne sig her. Derfor er det tid til nye udfordringer, men man må sige at det svenske system er noget mere fremkommeligt. Til for eksempel skulle ansögning til hoveduddannelse i DK sendes per snailmail, hvortil kom 60 bilag. Ialt 355 g. I Sverige kan ansættelse ad hoc kvalificeres, således at man kan speciallægekvalificeres uden at have haft en reel ST-stilling. Desuden var det nok at sende en e-mail :slight_smile: Og jeg troede at svenskere var bureaukratiske :stuck_out_tongue:
Endvidere er det ikke mit indtryk at svenske læger er dårligere uddannel en danske. Det er jo så en helt anden problemstilling.

Jesper

man kunne sågar fristes til at tro at en andel af de danske læger ville være dårligere kvalificerede med den nye turnus ordning… :oops:

Hej Jesper…
Fortael gerne lidt om forholdene i Island for en dansk laege. (Jeg gaar ud fra du er opvokset i Danmark med navnet Jesper R Balle). Hvordan er loen, arbejdstid og kommunikationsmulighederne for en dansker?
Jeg synes det er rigtig fedt, at du er villig til at rejse rundt i hele skandinavien for at faa stillinger i det speciale du interesserer dig for. Men er det ikke haardt saadan at rakke land og rige rundt?

Jeg er født, opvokset og uddannet i DK. Jeg er gift med en ½ islænding, og vi besluttede os for at prøve at bo her i en kortere periode på 1-2 år, hvor min kone var på barsel. Jeg kunne ikke ret meget islandsk, men umiddelbart var det ikke et problem at få job. Der er 2 kategorier af yngre læger: enten turnuslæger eller det der kaldes “deildarlæknir” som oversat betyder afdelingslæge. Det er man på enten medicinsk eller kirurgisk område. Man roterer så 3-6 mdr på de forskellige afdelinger. De kirurgiske læger har også anæstesi med. Jeg har så været på almen, kar, thorax og neurokirurgisk. Og nu 7 mdr på ØNH. Da alle læger i speciallægeuddannelse er i udlandet er der stort læringspotentiale -ingen at konkurrere med :slight_smile:
Man er nød til at lære sig sproget, men hvis man forsøger at kommunikere på islandsk er man meget tålmodige.Alle de islandske speciallæger er uddannet i udlandet, fortrinvis Sverige, men en del også i USA, Norge, Storbritannien og enkelte i Danmark, så alle har forståelse for at komme til et land og ikke kunne sproget.
Arbejdstiden er 40 timer/uge. Herudover kommer vagter, så ugen svinger mellem 40-85 timer med et gennemsnit på 55 timer. Der er ikke afspadsering eller friuger. So if you like to work…
Lønnen er OK sammenlignet med DK, men leveomkostningerne heroppe er også ret store. Ca. 350000 islandske / mdr i grundløn og så 4000 islandske per vagttime. Min udbetalte løn har været mellem 22 og 55000 danske/mdr. Skatten er på 36% ligemeget hvor meget eller lidt man tjener. Det er selvfølgelig lidt mindre nu hvor den islandske økonomi er udenfor kontrol. Man kan godt mærke den høje inflation.
Jeg kan godt anbefale at søge til udlandet og Island er et fascinerende sted, men hvis ikke man har forbindelse til landet på anden vis, eller har tænkt sig at blive boende, vil jeg nok anbefale at prøve et af de andre skandinaviske lande, i EU eller US.

Jeg håber at det beskriver forholdene lidt. Hvis der er yderligere spørgsmål er jeg på vagt hele weekenden og får nok tid til at se på det :smiley:

33K SKR /mdr.

Hilsen
Jesper