Vil jeg have en chance?

Hej med jer alle kommende studmed’ere og studmed’ere.

Jeg har lige afsluttet min gymnasielle eksamen, og jeg søgte egentlig ikke ind på noget i år, da jeg tvivlede på, at jeg ikke ville have en chance for at komme ind på medicin (min antagelse var korrekt).

Jeg har altid villet læse medicin. Mange vil gerne grundet prestigen, og hvad ved jeg. Men jeg har været en del af miljøet - nok omtrent halvdelen af mit liv. Så jeg ved, hvordan det er rundt omkring. Dermed ikke sagt, at jeg kender til arbejdsmiljøet, men jeg har da et indtryk af, hvordan sygehusvæsenet er.

Når det så er sagt, så har jeg alle de gange, jeg har været i praktik fået mulighed for at være på hospitalet. Men det er sølle skolepraktik. I 9. var jeg der til at følge en bioanalytiker. I 2.g en læge fra den neurologiske afdeling herfra.

At jeg havde et dårligt år her i 3.g, som gjorde mit snit faldt drastisk er sikkert noget af jer, mange vil sige er et dårligt argument - omend det er sandt. Nu knokler jeg med suppleringsfag. Men jeg har tænkt, om jeg også ville have en chance for at søge ind på kvote 2 på KU?

Jeg har desværre ingen som sådan faglige erfaringer, eller udenlandsk jobs og ej heller penge til at gå på Rønde højskole, da jeg lige er flyttet og lever “med nød og næppe” for at få det hele til at fungere, nu hvor jeg stadig ikke kan få mig et job og har søgt i snart eller mere end 2 måneder.

Mit spørgsmål er så, om det at en 19-årig, nyudklækket student uden relevant erfaring sender KU en kvote 2 ansøgning, ville betragtes som stupid og arrogance? Jeg har endda overvejet at søge ind på nanoscience for at prøve det af og evt. bruge dette, men jeg vil heller ikke spilde et år (da jeg som sagt supplerer) på et studium, hvis jeg alligevel ikke kan bruge det til særlig meget. Når det så er sagt, så virker nanoscience spændende og jeg kunne jo prøve det af for oplevelsensskyld. Men jeg brænder nu helt og aldeles for medicin.

Det er virkelig min drøm … (hvor klicheagtigt det end må lyde…)
Mvh.

Kulka.

Kære Kulka

Jeg krydser fingre for dig!

Med min erfaring med KU i år kan jeg kun sige: ingen ved det… der er hårde modstandere til de få pladser der er. De flestes styrke ligger i mere relevant uddannelse og arbejdserfaring, end du lige beskriver at have. Og mig bekendt, de fleste kvote 2 ansøgere har været uheldige med deres snit fra gymnasiet (bortset fra de udenlandske ansøgere der skal søge gennem kvote 2).

Det ville være spændende at høre hvor mange Rønde Højskole - ansøgere der egentlig er blevet optaget… Det svar (salgstale) du forleden fik fra deres kontakt lover en hel del støtte, men om det giver pote?

Og,jeg ved at jeg har sagt det før, men det er jo blot af erfaring: gør alt hvad du kan for at få et godt snit til AU og AAU, i tillæg prøv lykken på SDU og KU. Et sted må det lykkes!

Kram
Mignon

Tja, hvis du vil søge ind på et studie for at forbedre dine chancer, så ville jeg nok ikke vælge nanoscience, nok nærmere molekylær medicin eller noget andet der nærmere sig lidt mere…
Nu nævner du ikke hvad dit gennemsnit er eller hvilke fag du er ved at supplere, men efter hvad jeg har erfaret, så er det nemmere at hive gode karakterer hjem ved supplering.

Men som Mignon siger - klø på og gør dit bedste! Hvis du virkelig er motiveret og kan formå at vise det på én A4-side, så kan det være det lykkes!

Jeg tror det er nemmere for dig at arbejde dit snit op end det er at komme ind på kvote 2 på KU, da de - efter hvad jeg har fået ud af dem - kigger meget efter erfaring…

Held og lykke! :smiley:

Kære Mignon
Altid en fornøjelse at høre fra dig! Det er, som om at der bliver fjernet en del sten fra mit hjerte.
Jeg har også læst og hørt adskillige med selv mange erfaringer komme ind, og derfor virker det for mig også åbenlyst, at jeg ikke vil have en chance. Men når det så er sagt, hvorfor ikke? Det hele kræver vel at man har motivationen i orden? Det føler jeg da Dysp fik fremhævet. Men du har nok ret. Jeg har set adskillige herinde blive skuffede, som havde fantastiske CV’er, så det er nok minimalt for mit vedkommende og nok også dumdristigt.
Haha, du har ret. Selvfølgelig er jeg meget kildekritisk over, at den eneste, der besvarede mit indlæg var en, som arbejder på skolen. Jeg har også undret mig over, hvor mange, der rent faktisk er blevet optaget på medicin efter et ophold på Rønde Højskole med de nye ”optagelsesregler” for kvote 2 på KU.
25.000kr er i al fald alt for mange penge at give væk, hvis man ikke føler sig sikker på, at det er vejen frem.
Du har ret. Jeg prøver alt hvad jeg kan mht. suppleringen, så må vi se, hvordan det kommer til at gå-. Vil også prøve SDU af igen til næste sommer, men føler heller ik der, at jeg har chancen taget sidste prøves erfaring i betragtning.
Men tak for altid at hjælpe mig på vej! (: Tusind kram til dig.

Line, jeg forstår godt din pointe. Jeg ville nok også vælge molekylær medicin eller medicinalkemi, hvis det var, men nu var planen slet ikke, at jeg ville søge ind i år. Og af ”Medicin”-relaterede fag er det kun nanoscience, som har ledige pladser af hvad jeg kan se på AU’s hjemmeside. Og jeg er netop lige flyttet til Århus.

Kulka, ved godt hvad du går igennem, og det glæder mig at jeg kan peppe dig lidt op her på sitet. Der venter dig et spændende år og der skal ses fremad mod næste års optagelse og at du når målet.

Men, søde Kulka, vi må ses! Jeg er også at finde i Aarhus fra næste uge, en kop kaffe kan vi vel finde ud af at aftale når jeg har fundet mig til rette.
Så kan jeg give dig et (ikke kun et virtuelt) indspark i den rigtige retning :wink: … i hvert fald mht. supplering. (og så kan du også se at jeg virkelig findes :lol: :lol: :lol: )

Knus
Mignon

Mine forældre tvang mig hjem i denne weekend, men jeg skulle gerne være tilbage på mandag eller tirsdag.

Jeg synes, det lyder som en knaldgod idé, Mignon! :smiley: Det må vi altså finde ud af. :slight_smile: Jeg glæder mig allerede.

Og jeg foretrækker altså kakao :stuck_out_tongue: (men du kan sagtens have kaffe :lol: )

:angle:

Snak med en studievejleder, eller forsøg på en eller anden måde at få kontakt til dem der tager beslutningen om hvilke ansøgere de optager. Hør fra dem, hvad de går efter, også gør det samme. Men altså, snak med en studievejleder i det mindste. Men en ting er der at sige, at hvis du virkelig, virkelig vil det og knokler for det, så skal du nok komme ind.

[quote=“Kulka”:1erpc961]Mine forældre tvang mig hjem i denne weekend, men jeg skulle gerne være tilbage på mandag eller tirsdag.

Jeg synes, det lyder som en knaldgod idé, Mignon! :smiley: Det må vi altså finde ud af. :slight_smile: Jeg glæder mig allerede.

Og jeg foretrækker altså kakao :stuck_out_tongue: (men du kan sagtens have kaffe :lol: )

:angle: [/quote]

Nå, så er du til kakao :stuck_out_tongue: nam nam, jeg selv foretrækker faktisk capuccino med god og tyk mælkeskum :angle:

Jeg glæder mig også at møde dig :slight_smile: Sender lige PM for videre aftale, for ikke at spolere hovedtema af dit tråd.

Kh
Mignon

Jeg er stadig ikke overbevist… :mrgreen: Ligesom med månelandingen, Tupac, UFO’er og stenfri vindruer (hvordan pokker er de druer ikke uddøde endnu?!)

Et forslag til en rigtig “herredrink” er irsk espresso :c8l: - måske ikke til arbejdet, men bagefter, haha.

Jeg krydser i øvrigt fingre. Og du, kulka, har da nogle år at samle erfaring i! Mange har jo passeret 22-23 inden de starter.

Jeg er stadig ikke overbevist… :mrgreen: [/quote]

Hvis Kulka nu også findes i virkeligheden, kan hun så rapportere om jeg findes. Dog er der en lille risiko at jeg/vi begge findes 2-,3- eller 4-dobbelt efter indtagelse af det foreslåede drink :wink:

Jeg er stadig ikke overbevist… :mrgreen: Ligesom med månelandingen, Tupac, UFO’er og stenfri vindruer (hvordan pokker er de druer ikke uddøde endnu?!)

Et forslag til en rigtig “herredrink” er irsk espresso :c8l: - måske ikke til arbejdet, men bagefter, haha.

Jeg krydser i øvrigt fingre. Og du, kulka, har da nogle år at samle erfaring i! Mange har jo passeret 22-23 inden de starter.[/quote]

Jeg skal med glæde bekræfte Mignons eksistens om et par dage :mrgreen:

P, det har du sikkert ret i. Men jeg føler virkelig, at 3-4 år (og isærdeleshed længere) på at få erfaringer er meget. (nu lyder jeg sikkert irriterende) Jeg forstår godt, at det er ligesom jobansøgning. Dem med flest erfaringer anses for at være de bedste kandidater, men jeg har de samme problemer imod jobansøgning. At jeg ikke har erfaringer nok, betyder ikke, at jeg ikke har kompetence eller motivation til virkelig at ville det her og hvis jeg samtidig er lærenem, er jeg da en lige så god kandidat som den med mange erfaringer. Måske skal der gå et par dage på oplæringen, men så er jeg da også bare så meget på banen.

Nå, men når det så er sagt, så kan ingen af os vel gøre for, at det er sådan det fungerer :roll:

Jeg synes bare, det er meget ærgerligt. Især fordi det kaldes en motiveret ansøgning. Og ikke bare en ansøgning (selvom man skal vedlægge sit CV). Samt fordi jeg så gerne vil det her og bare vil i gang. :angle:

Knus
En lidt trist Kulka, men så må jeg da satse på suppleringen for nu. :stuck_out_tongue:

Det forstår jeg skam godt… blev selv unødigt forsinket af supplering og session - man vil bare gerne i gang.
Så vidt jeg forstår er der sket noget i 3.g, der har haft indflydelse? Så det ikke “bare” er generel studietræthed eller faglige problemer. Ikke fordi det kommer mig ved hvad, men
i bund og grund handler det om at overbevise Uni om, at det er en god idé at smide ca. en million (en pris jeg har hørt fra en gut i studienævnet på KU) i at uddanne dig i 6 år - altså at vise, at du kan studere.
Derfor er det måske værd også at analysere hvad det var der gik skævt i 3.g, og argumentere for, at det ikke gentager sig. Muligvis dokumentation eller lægeerklæring, hvis det er alvorligere ting som svær depression og sådan.

Ikke for at du skal fremlægge dit privatliv, men tænk over det. I øvrigt findes mange tråde herinde, der handler om hvordan man optimerer sin kvote 2 ansøgning. Endelig skal man ikke glemme, at der er studievejledning også (selvom jeg fornemmer, at denne side efterhånden tager en god del af den tjans…)

Jeg kan ikke hjælpe så meget mere end det, men klø på og læs de mange tråde herinde. Held og lykke og god kaffedrikning med Mignon!!

Hej P,
Mange tak for al den forståelse. Det, der ”gik galt” i 3.g var absolut ikke skoletræthed eller mangel på engagement, men en mængde af udmattelse pga. personlige, private problemer derhjemme, som har medført svigt og ekstra ansvar for mig, og det medførte en uoverskuelig hverdag.

Jeg har ikke dokumentation som sådan. Da det var meget private problemer, så jeg gjort egentlig ikke meget ud af det. Men i dag var jeg inde på KU’s hjemmeside for at se, hvad det er der vægter mest, og af hvad jeg kan se, så tror jeg ikke, at selv hvis jeg havde dokumentation, at det ville nå langt (jeg tror jeg kan skaffe mig en), da hjemmesiden skriver, at det er studiet, der skal i fokus og ikke en selv.

Jeg vil se lidt på de andre indlæg om kvote 2 ansøgninger. Så må vi se, hvad jeg kan finde ud af.

Jeg synes, du har hjulpet meget, og det værdsætter jeg virkelig. Mange tak! (:

Jeg har lige et spørgsmål. Jeg har overvejet at starte på universitetet i år. Men jeg står mellem nanoscience eller kemi? Hvad synes i er bedst at vælge mhp. medicin?

pas… jeg ved ikke meget om de studier, eller hvad optagelsesudvalget mener om dem. Umiddelbart vil molekylær biomedicin eller medicin og teknologi (hvis den stadig hedder det) nok være tættere på, men det er rent gætværk. Vi har generel kemi på 1. semester af medicin og biokemi gennem hele bachelordelen, men tror ikke nanoscience er noget vi gør os så meget i… uden at vide det m. sikkerhed.

Kemi kan i hvert tilfælde ikke skade. En fra mit hold fik meritoverført en bacheloropgave i biokemi fra et andet studie… kan ikke huske om det var kemi eller noget rent biokemisk, men noget siger mig det var molekylær biomedicin.